Vårt golv är fullt med fernissa misstänker vi. Har hyrt slipmaskin som vi slipat med hela dagen utan framgång. Det klibbar ihop sig och fastnar på sandpappret. Någon som har ett bra tips på hur vi kan få bort det på enklaste sättet?

• Ett gammalt, slitet trägolv med rester av byggdamm mot en vit vägg med elektrikuttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
wd41
  • Laddar…
Testa att använda pensla/stryka på matolja (rapsolja tex) innan du slipar. Funkade för mig på golven som jag slipade i vårt 50-tals hus. Andra golv krävde tyvärr en hel del skrapande innan jag gick på med olja och slipmaskin. Ju mjukare fernissan kändes desto mer skrapande.

• Gilla
Musikgatan och 1 till
  • Laddar…
Det är snyggt med målade trägolv oxå, i fall det blir ogörligt.

Person målar trägolv vitt med roller, halvfärdigt arbete, närbild på fötter och målverktyg.
Skapa konto
Person står barfota i ett rum, närbild på ben, mönstrad morgonrock, trägolv, inredningsdetaljer, stol nära.

Jag köpte en Lackfräs när vi skulle ta bort fernissa. Precis som en tv-shop reklam fast på riktigt! Värt varenda krona! Se bara till att alla spikar är borta/nedslagna så det inte sticker upp.
Här är bild på i början och nästan klar. Ljust rum, trägolv, radiator, fönster, dörr, sladdar på golvet, spegel, väggkrok.
Skapa konto
Ljus, tom korridor med slitna trägolv, vita väggar, radiator, dörrar och spegel.
Skapa konto

• Gilla
Blåbäret_numero_uno och 1 till
  • Laddar…
Hade samma problem. Första rummet så använde jag T-röd för att lösa upp fönissan och kunde då skarpa upp ”geggan” med spackelspade. Ett jäkla jobb🫤

Andra rummet hade jag rikligt med matolja på pappret. Funkade förvånansvärt bra.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Man kan lägga det kletiga sandpappret i frysen,då går det att "bryta" bort kletet och återanvända sandpappret igen.

• Gilla
Annika Gullberg
  • Laddar…
S
jag körde med en gammal elhyvel o lackfräs före slipning , golvet var lite ojämt med mycket fernissa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.