tti2541 skrev:
Köpte för nått år sedan en BDF440 som åkte tillbaka igen då den gick att röra i sidled. Har vid två tillfällen efter det kännt på likadana maskiner på K-rauta och XL och de var lika svaga på just den punkten. Men senast så jämförde jag med en 442 och den glappade inte vad jag kunde känna i alla fall.
Kände idag på 5 st 440 och tre 442 och alla hade ett svagt glapp.. Så även 452... Men det var ganska lite på de flesta och något mer än min maskin på en del...

Kanske inte spelar någon roll att man kan vicka chucken något... Hade vart intressant att veta vad någon kunnig makitaexpert hade att säga....

Redigerat:
Gikk å kjente på alle mine driller nå, blå bosch, AEG, grønn Bosch, B&D og Makitaen igjen. Alle kan man merke et bittelite glepp i. Men det har aldri vært noe problem. Det er så lite at jeg aldri har tenkt over det, eller merket det om jeg ikke spesifikt gikk for å sjekke etter glepp.

Her er en sprengskisse over BDF452:

http://www.makita.org/en-us/Assets/Images/Products/_PartsBreakdowns/PB_BDF452.pdf

Redigerat:
Logiman skrev:
Gikk å kjente på alle mine driller nå, blå bosch, AEG, grønn Bosch, B&D og Makitaen igjen. Alle kan man merke et bittelite glepp i. Men det har aldri vært noe problem. Det er så lite at jeg aldri har tenkt over det, eller merket det om jeg ikke spesifikt gikk for å sjekke etter glepp.

Her er en sprengskisse over BDF452:

[länk]

Ja det kanske är så att lite glapp är okej... Har också känt att de flesta maskiner glappar lite lite....

Tackar för skissen!!

Hur ser det ut då ni sätter i en träborr med spets och kör på full effekt.. Är spetsen centrerad hela tiden? Detta när man håller spetsen i luften alltså..

Den vobblar nämligen 1-2 mm då jag testar med den i stort sett nya Makitan...

Precis så var det på min därför åkte den tillbaka. Har inte haft detta problem med någon av mina tidigare skruvdragare och jag kopplade ihop det med att den glappade i axeln.

Tycker det är mycket märkligt på en såpass dyr och ny skruvdragare men frågan är om det går att ordna själv på något sätt...?

Tokv41 skrev:
Tycker det är mycket märkligt på en såpass dyr och ny skruvdragare men frågan är om det går att ordna själv på något sätt...?
Jag skruvade isär min glappande hitachi, och i mitt fall var problemet att bussningen vid utgående axeln glappade mot plasthuset. Så jag limmade fast bussningen i plasthuset med epoxi.
Jag har skruvat mycket reglar med den efter limningen och det verkar funka kanonbra, inget glapp alls.

skalman1 skrev:
Jag skruvade isär min glappande hitachi, och i mitt fall var problemet att bussningen vid utgående axeln glappade mot plasthuset. Så jag limmade fast bussningen i plasthuset med epoxi.
Jag har skruvat mycket reglar med den efter limningen och det verkar funka kanonbra, inget glapp alls.
Okej. Ingen nackdel med att den limmats då? Sen väntar jag nog ett tag innan jag skruvar isär den om det är såpass avancerat att fixa.. Det konstiga är att Makitas garanti inte gäller chucken... Väldigt märkligt att inte hela produkten omfattas av garanti kan jag tycka... Sen tror jag iof det är axeln och inte chucken som är problemet...

Tokv41 skrev:
Okej. Ingen nackdel med att den limmats då? Sen väntar jag nog ett tag innan jag skruvar isär den om det är såpass avancerat att fixa.. Det konstiga är att Makitas garanti inte gäller chucken... Väldigt märkligt att inte hela produkten omfattas av garanti kan jag tycka... Sen tror jag iof det är axeln och inte chucken som är problemet...
Nej det är ingen nackdel att den limmats, för jag har inte tänkt ha den så länge att bussningen behöver bytas ;).

Jag tycker att du ska få det lagat på garantin. jag försökte ju med min men jag orkade inte krångla mer utan tog tag i saken själv.

mvh Andreas

Det är väl bara att maila eller helst ringa till inköpsstället och förklara problemet. Är nog inga problem att få det ordnat på ett eller annat sätt.

Köpt i England vilket krånglar till det lite....

Tokv41 skrev:
Köpt i England vilket krånglar till det lite....
Antar att du syftar på att kunna ge en bra felbeskrivning på "verktygsengelska" Men om du postar frågan här så får du garanterat tips på hur du ska uttrycka dig.

Nimajneb skrev:
Antar att du syftar på att kunna ge en bra felbeskrivning på "verktygsengelska" Men om du postar frågan här så får du garanterat tips på hur du ska uttrycka dig.
Ja dels det men även det faktum att detta kanske är ett normalt glapp.. Har ingen större lust att lägga ner pengar och energi framförallt för att sedan få tillbaka samma maskin.

Men glappet är som sagt inne i maskinen känns det som.. Antar att det är någonstans på den utgående axeln. Glappar bara sidledes men såpass mycket att det gör utslag på en borr trots att maskinen är helt ny och nästan helt oanvänd...

Någon som kan översätta detta till förståelig fackspråksengelska? Viktigt verkar dessutom vara att få fram att det inte är chucken i sig som glappar eftersom den nu inte omfattas av garantin...

Och tips på fraktsätt tas tacksammast emot ifall det nu blir aktuellt vill säga...

Spel = play
Wobblar = Wobbles
Axel = Shaft
Träborr = Wood drill bit / Spade drill bit

Tex
when running the machine with a spade drill bit inserted there is a play in the mainshaft that causes the center of the drill bit to wobble 1-2mm

When twitching (perpendicular to the shaft) the chuck there is a noticeable play in one direction (enklast att utryck mhja klockan) between tex twelwe and six o clock

Håll till godo

Redigerat:
ClasseClas
Om du mailar så skicka med en (tex) youtubefilm som visar hur det ser ut i verkligheten. Då är det enkelt för Axminster/Toolstop? att göra en bedömning av felet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.