Denna har liksomk Hitachin en chuck som glappar något i sidled så att säga... Ganska tydligt litet glapp och bara i en riktning.. Vet faktiskt inte om det har någon praktisk betydelse men frågan är om man skall reklamera detta till Makita i England medan garantin finns eller om det kanske går att åtgärda själv eller som tredje alt. att det är helt normalt?

Någon som testat och har en liknande maskin?

Ganska enkelt att se då man har en grövre ganska lång borr i dragaren....

Min 442 har inget som helst glapp så normalt kan det ju inte va.

Stefan N skrev:
Min 442 har inget som helst glapp så normalt kan det ju inte va.

Okej, det är bara i en riktning och ett speciellt läge jag finner glappet... Men man hittar det tämligen omgående... Det är alltså vinkelrät riktning från borret så att säga... Åt höger och vänster om man tittar på maskinen ovanifrån...

Men frågan är som sagt om det har någon praktisk betydelse.. men det kanske blir värre med tiden.. Nu är den oanvänd och jag är i övrigt initialt imponerad av hur maskinen upplevs så har ingen lust att byta...

Det er ikke bare den du strammer til spindelen med som glepper? Den vil jo alltid være litt "glepp" i

Gikk å kjente på min BDF452 (samme maskin, bare 18V). Kunne ikke merke noe glipp der uansett. Testa både i 1 og 2 vexel, og med ulike moment/borr. Men ingen unormalt glepp i denne.

Logiman skrev:
Det er ikke bare den du strammer til spindelen med som glepper? Den vil jo alltid være litt "glepp" i

Gikk å kjente på min BDF452 (samme maskin, bare 18V). Kunne ikke merke noe glipp der uansett. Testa både i 1 og 2 vexel, og med ulike moment/borr. Men ingen unormalt glepp i denne.
Nix, själva chucken glappar. Men väldigt lite som sagt...

Da er nok ikke det noe å bry seg om.

Om jag vore du så skulle jag nog reklamera den. Min hitachi hade ett väldigt litet glapp när den var ny, och nu när jag har använt den en del så är den så glapp att jag helst inte använder den.

Med andra ord så kan det bli värre ganska fort.

skalman1 skrev:
Om jag vore du så skulle jag nog reklamera den. Min hitachi hade ett väldigt litet glapp när den var ny, och nu när jag har använt den en del så är den så glapp att jag helst inte använder den.

Med andra ord så kan det bli värre ganska fort.
Var den också glapp i sidled så att säga? Inte längsgående med axeln?

Ingen som vet om det går att årgärda själv? Finns det sprängskisser på maskinerna?

Det är som sagt bara i ett läge och riktning man kan känna glappet och inget syns då man kör maskinen....

Ja den var glapp i sidled. Uppåt, neråt och åt höger-vänster.

Min har blivit så glapp att om jag har ett 10cm borr i så kan jag röra borret 5mm längst ut.

skalman1 skrev:
Ja den var glapp i sidled. Uppåt, neråt och åt höger-vänster.

Min har blivit så glapp att om jag har ett 10cm borr i så kan jag röra borret 5mm längst ut.

Okej... Det går inte att laga då?

Hade ju vart kanon om det gick att fixa här i Sverige.. Och min är bara glapp i en viss riktning...

Er ikke bare en litt løs chuck som er problemet? Stram til skruven i sentrum inne i chucken f.eks å se om det blir noe bedre.

Logiman skrev:
Er ikke bare en litt løs chuck som er problemet? Stram til skruven i sentrum inne i chucken f.eks å se om det blir noe bedre.

Nej det är längre in i maskinen.. Som att axeln går att vicka på lite lite...

Nja jag skickade iväg min på lagning och när jag fick tillbaka den efter några veckor så var den likadan, så dom tyckte nog att den skulle vara så.
Dock så handlade det ju i mitt fall om en Hitachi, så jag kan inte svara på hur makita verkstäder gör.

Da må det være en feil i akslingen ut fra växellådan da.....

Köpte för nått år sedan en BDF440 som åkte tillbaka igen då den gick att röra i sidled. Har vid två tillfällen efter det kännt på likadana maskiner på K-rauta och XL och de var lika svaga på just den punkten. Men senast så jämförde jag med en 442 och den glappade inte vad jag kunde känna i alla fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.