4 222 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Bleka trall som blivit grön
Biltemasåpa, tryckspruta (finns större modeller) och en skurborste på skaft kör jag.
Såpan är så billig så man kan slösa, blanda typ 1 del såpa två delar vatten.
Skölj altanen med vatten
Spruta på såpan överallt
Vänta 30min
Skura
Skölj med vatten
Spruta såpa igen
Brukar bli helt ok, och solen gör trallen grå över tid.
Jag ska investera i en roterande borste en vacker dag, och kanske unna mig lite fin-såpa istället för biltemasåpa. Men det blir inte i år, kanske nästa år... 🫣
Såpan är så billig så man kan slösa, blanda typ 1 del såpa två delar vatten.
Skölj altanen med vatten
Spruta på såpan överallt
Vänta 30min
Skura
Skölj med vatten
Spruta såpa igen
Brukar bli helt ok, och solen gör trallen grå över tid.
Jag ska investera i en roterande borste en vacker dag, och kanske unna mig lite fin-såpa istället för biltemasåpa. Men det blir inte i år, kanske nästa år... 🫣
Hej, jag hade en trall och en trapp som lätt blir gröna av fukt/snö. Ligger i skuggan så det är inte så konstigt. I somras sprejade jag på ogräsmedlet Ättix. Lät det sedan vara, sköljde inte. Efter några dagar bleknade och försvann det gröna. Värt att testa, om du inte redan gjort det 😊S stefan.stor skrev:
Jag har med framgång skurat min gröna trall med linoljesåpa. Mycket jobb att först blöta upp för att öppna upp träfibrerna, skura ut såpan ordentligt med skurborste, låta träcka in en kvart och sedan spola av. Men blekt o fint blev det.
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Paket med linoljesåpa
Naturligt rengöringsmedel
579 kr inkl moms
634 kr
Läs mer
Ogräsättika funkar otroligt bra på påväxt på altan. Pensla på med bred pensel på skaft. Alternativt spruta med koncentratspruta.
Utför det när altanen är torr så det hinner marinera in före nästa regn. Kör du med koncentratspruta så gör det en vindstilla dag ifall du har gräsytor i anslutning till trallen..
På de värsta partierna kanske du får pensla på igen. Sedan kommer den vara fin.
Det bleker dock inte trallen. Får enbart bort påväxt.
Dock ska man vara lite försiktig om trallen är behandlad med kiselprodukter. Men enligt min uppfattning funkar det att späda ogräsättikan med 1:1 vatten så den blir svagare i koncentrationen.
Utför det när altanen är torr så det hinner marinera in före nästa regn. Kör du med koncentratspruta så gör det en vindstilla dag ifall du har gräsytor i anslutning till trallen..
På de värsta partierna kanske du får pensla på igen. Sedan kommer den vara fin.
Det bleker dock inte trallen. Får enbart bort påväxt.
Dock ska man vara lite försiktig om trallen är behandlad med kiselprodukter. Men enligt min uppfattning funkar det att späda ogräsättikan med 1:1 vatten så den blir svagare i koncentrationen.
Använd kaukstiksoda,blanda i varmt vatten borsta med rotborste spola av med högtryckstvätt bräda för brädaS stefan.stor skrev:
Spruta på Grön Fri när trallen är torr, låt det vara några veckor, det brukar försvinna av sig självS stefan.stor skrev:
Jag råkade spilla sånt där medel man häller i badtunnan efter varje bad på altanen. Det blev en helt trären fläck där dagen efter. Kanske testa att spä ut med lite vatten och spruta på 😊
Klicka här för att svara