Unikt namn
Biltemasåpa, tryckspruta (finns större modeller) och en skurborsteskaft kör jag.

Såpan är så billig så man kan slösa, blanda typ 1 del såpa två delar vatten.

Skölj altanen med vatten
Spruta på såpan överallt
Vänta 30min
Skura
Skölj med vatten
Spruta såpa igen

Brukar bli helt ok, och solen gör trallen grå över tid.

Jag ska investera i en roterande borste en vacker dag, och kanske unna mig lite fin-såpa istället för biltemasåpa. Men det blir inte i år, kanske nästa år... 🫣

S stefan.stor skrev:
Har lite problem med trallen som blivit väldigt grön.
Har testat typ allt så som trallrent, REDO osv osv.

Det blir inte bättre än så här.

Läste något om att klorin kanske fungerar.

Någon som testat?
Hej, jag hade en trall och en trapp som lätt blir gröna av fukt/snö. Ligger i skuggan så det är inte så konstigt. I somras sprejade jag på ogräsmedlet Ättix. Lät det sedan vara, sköljde inte. Efter några dagar bleknade och försvann det gröna. Värt att testa, om du inte redan gjort det 😊

Jag har med framgång skurat min gröna trall med linoljesåpa. Mycket jobb att först blöta upp för att öppna upp träfibrerna, skura ut såpan ordentligt med skurborste, låta träcka in en kvart och sedan spola av. Men blekt o fint blev det.

Lägg på Fluggers Anti green på vår och höst en dag när det ska vara regnfritt ett par dagar. Då dör algerna och spolas bort av regnet.

Underhållsskura den med Fluggers träsåpa vår/höst.

Klart.

Ogräsättika funkar otroligt bra på påväxt på altan. Pensla på med bred pensel på skaft. Alternativt spruta med koncentratspruta.
Utför det när altanen är torr så det hinner marinera in före nästa regn. Kör du med koncentratspruta så gör det en vindstilla dag ifall du har gräsytor i anslutning till trallen..

På de värsta partierna kanske du får pensla på igen. Sedan kommer den vara fin.

Det bleker dock inte trallen. Får enbart bort påväxt.

Dock ska man vara lite försiktig om trallen är behandlad med kiselprodukter. Men enligt min uppfattning funkar det att späda ogräsättikan med 1:1 vatten så den blir svagare i koncentrationen.

S stefan.stor skrev:
Grön fri låter dock som saft.
Behöver något brutalt giftigt o starkt medel först tror jag :)
Nja, tror mera på ett medel som dödar alger som Jape Grön Fri gör.
Jag använder Japes Grön Fri och Prick Fri

S stefan.stor skrev:
Jag köpte Demidekk terassfix som var det starkaste dom hade nyss.

Testade en liten yta 2 ggr.
Ser ingen skillnad alls efteråt faktiskt.
320 kr fattigare :)

Jag får kolla på att luta som "farstatjej" skrev ovan.

Slipa går ju inte heller då det är "refflad" trall.
Använd kaukstiksoda,blanda i varmt vatten borsta med rotborste spola av med högtryckstvätt bräda för bräda

Kaustiksoda löser upp lite av träfibrer, speciellt de mjukare, så jag slutade med det.

S stefan.stor skrev:
Har lite problem med trallen som blivit väldigt grön.
Har testat typ allt så som trallrent, REDO osv osv.

Det blir inte bättre än så här.

Läste något om att klorin kanske fungerar.

Någon som testat?
Spruta på Grön Fri när trallen är torr, låt det vara några veckor, det brukar försvinna av sig själv

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Jag råkade spilla sånt där medel man häller i badtunnan efter varje bad på altanen. Det blev en helt trären fläck där dagen efter. Kanske testa att spä ut med lite vatten och spruta på 😊

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.