Har lite problem med trallen som blivit väldigt grön.
Har testat typ allt så som trallrent, REDO osv osv.

Det blir inte bättre än så här.

Läste något om att klorin kanske fungerar.

Någon som testat?

• En trall med grönaktig missfärgning och trästruktur, omgiven av staket och växtlighet i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Det ser väldigt blött ut brukar ni ha något ståendes över det mörkaste?

• Gilla
kjellinge
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Det ser väldigt blött ut brukar ni ha något ståendes över det mörkaste?
Tyvärr är det så att dom som byggde altanen missade att göra altanen helt plan.
Det är en liten svacka just där det är grönt så ofta blir det vatten stående just där.
Samtidigt är det "rillade" brädor" så vatten rinner inte av så lätt heller.

Tänkte skruva upp en del brädor och "chimsa" upp på vissa reglar så att det blir plant.

Vill helst inte byta ut dom gröna brädorna helt då det kommer bli stor skillnad på färg i några år.

Gillar blek altan så jag tänkte istället bleka hela om det nu går.

J
S stefan.stor skrev:
Tyvärr är det så att dom som byggde altanen missade att göra altanen helt plan.
Det är en liten svacka just där det är grönt så ofta blir det vatten stående just där.
Samtidigt är det "rillade" brädor" så vatten rinner inte av så lätt heller.

Tänkte skruva upp en del brädor och "chimsa" upp på vissa reglar så att det blir plant.

Vill helst inte byta ut dom gröna brädorna helt då det kommer bli stor skillnad på färg i några år.

Gillar blek altan så jag tänkte istället bleka hela om det nu går.
Är det något mellanrum emellan trallen?

• Gilla
kjellinge
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Är det något mellanrum emellan trallen?
Jo, men det är det.

Ser ut som påväxt och kanske prova ett algmedel Grön Fri eller liknande som först dödar, sedan skura igen efter ett tag och så avsluta med ett blekmedel.

• Gilla
Nilstyko och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Ser ut som påväxt och kanske prova ett algmedel Grön Fri eller liknande som först dödar, sedan skura igen efter ett tag och så avsluta med ett blekmedel.
Ja, det vore kanske något.
Grön fri låter dock som saft.

Behöver något brutalt giftigt o starkt medel först tror jag :)

Jag har med bra framgång testat pensla/rolla på lasyrbortagning sen köra med sån kärscher som har en rullande borste. Det tar bort ”typ” allt.
Laddar upp en bild som visar före, efter.
Aldrig använt olja, lasyr.
Efter nån vecka så bleks den av sig självt.
Däremot ser alltid altanen ute som en blöt hund när det regnar. Före- och efterbild av en altan där träet på vänster sida är mörkare och smutsigare jämfört med den ljusa och rengjorda högra sidan.
Skapa konto

• Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Som tidigare nämnt, tvätta ytan med ett algbekämpningsmedel, förslagsvis i kombination med en terrassrengöring av den här typen

• Terrassrengöringsmaskin från Kärcher med borste, idealisk för rengöring av ytor vid användning av algbekämpningsmedel.
    Skapa konto
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
Farstatjej90
Om du vill den ska bli ljusare kan du luta.

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Nu skriver du att du testat trallrent mm. Jag har dock haft mycket bra erfarenheter av Biltemas trallrent. När det är riktigt skitigt och grönt kör jag outspätt och låter verka lång tid. Sprutar på mer om det ser ut att torka.

Kombinerat med att skrubba brukar det bli bra. Kostar inte en förmögenhet heller.

https://www.biltema.se/bygg/farg/rengoringsmedel/trallrent-4-liter-2000053433

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Jag körde Jotuns Trebitt lasyrborttagare, verkar vara natriumhydroxid (kallas även lut eller kaustiksoda verkar det som).

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Jag köpte Demidekk terassfix som var det starkaste dom hade nyss.

Testade en liten yta 2 ggr.
Ser ingen skillnad alls efteråt faktiskt.
320 kr fattigare :)

Jag får kolla på att luta som "farstatjej" skrev ovan.

Slipa går ju inte heller då det är "refflad" trall.

U
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du vill den ska bli ljusare kan du luta.
Det är en väldigt dålig rekommendation för trä utomhus. Lut tvättar ur ligninet (bindemedlet) i vedcellerna och måste ersättas med vax eller olja, som utomhus lätt binder dam och smuts. Då blir det skitig och mörk trall igen.

Hyra en ordentlig skurmaskin för ändamålet och tvätta med milt diskmedel och därefter linjoljesåpa är min rekommendation. Linolje såpa kommer bleka altanen där en exponeras för solen. Skura varje vår med liniljesåpa så kommer den bli grå-vit med tiden.

• Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Jotun kraftvask 3 i 1 tog bort det gröna på min altan. Bara spruta ut med tryckspruta. Sen skurade jag lite lätt med såpa för att få bort smuts och återfetta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.