Tyvärr är det så att dom som byggde altanen missade att göra altanen helt plan.J Jansson69 skrev:
Det är en liten svacka just där det är grönt så ofta blir det vatten stående just där.
Samtidigt är det "rillade" brädor" så vatten rinner inte av så lätt heller.
Tänkte skruva upp en del brädor och "chimsa" upp på vissa reglar så att det blir plant.
Vill helst inte byta ut dom gröna brädorna helt då det kommer bli stor skillnad på färg i några år.
Gillar blek altan så jag tänkte istället bleka hela om det nu går.
Är det något mellanrum emellan trallen?S stefan.stor skrev:Tyvärr är det så att dom som byggde altanen missade att göra altanen helt plan.
Det är en liten svacka just där det är grönt så ofta blir det vatten stående just där.
Samtidigt är det "rillade" brädor" så vatten rinner inte av så lätt heller.
Tänkte skruva upp en del brädor och "chimsa" upp på vissa reglar så att det blir plant.
Vill helst inte byta ut dom gröna brädorna helt då det kommer bli stor skillnad på färg i några år.
Gillar blek altan så jag tänkte istället bleka hela om det nu går.
Produkter som diskuteras: "Grön Fri"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 499 kr inkl moms
Läs mer
Jag har med bra framgång testat pensla/rolla på lasyrbortagning sen köra med sån kärscher som har en rullande borste. Det tar bort ”typ” allt.
Laddar upp en bild som visar före, efter.
Aldrig använt olja, lasyr.
Efter nån vecka så bleks den av sig självt.
Däremot ser alltid altanen ute som en blöt hund när det regnar.
Laddar upp en bild som visar före, efter.
Aldrig använt olja, lasyr.
Efter nån vecka så bleks den av sig självt.
Däremot ser alltid altanen ute som en blöt hund när det regnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu skriver du att du testat trallrent mm. Jag har dock haft mycket bra erfarenheter av Biltemas trallrent. När det är riktigt skitigt och grönt kör jag outspätt och låter verka lång tid. Sprutar på mer om det ser ut att torka.
Kombinerat med att skrubba brukar det bli bra. Kostar inte en förmögenhet heller.
https://www.biltema.se/bygg/farg/rengoringsmedel/trallrent-4-liter-2000053433
Kombinerat med att skrubba brukar det bli bra. Kostar inte en förmögenhet heller.
https://www.biltema.se/bygg/farg/rengoringsmedel/trallrent-4-liter-2000053433
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Jag körde Jotuns Trebitt lasyrborttagare, verkar vara natriumhydroxid (kallas även lut eller kaustiksoda verkar det som).
Jag köpte Demidekk terassfix som var det starkaste dom hade nyss.
Testade en liten yta 2 ggr.
Ser ingen skillnad alls efteråt faktiskt.
320 kr fattigare
Jag får kolla på att luta som "farstatjej" skrev ovan.
Slipa går ju inte heller då det är "refflad" trall.
Testade en liten yta 2 ggr.
Ser ingen skillnad alls efteråt faktiskt.
320 kr fattigare
Jag får kolla på att luta som "farstatjej" skrev ovan.
Slipa går ju inte heller då det är "refflad" trall.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 796 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 796 inlägg
Det är en väldigt dålig rekommendation för trä utomhus. Lut tvättar ur ligninet (bindemedlet) i vedcellerna och måste ersättas med vax eller olja, som utomhus lätt binder dam och smuts. Då blir det skitig och mörk trall igen.Farstatjej90 skrev:
Hyra en ordentlig skurmaskin för ändamålet och tvätta med milt diskmedel och därefter linjoljesåpa är min rekommendation. Linolje såpa kommer bleka altanen där en exponeras för solen. Skura varje vår med liniljesåpa så kommer den bli grå-vit med tiden.
Produkter som diskuteras: "Linolje såpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer