S Sara00K skrev:
Oavsett hur stort undertryck i lägenheten så är det omöjligt för luft att blåsa upp då? Är det rätt uppfattat?
Ja det skulle jag påstå. Men visst, vid ett gigantiskt undertryck i lägenheten börjar det väl rent teoretiskt att bubbla i vattenlåset till slut men så stort undertryck har jag aldrig stött på även om jag kanske inte ska utesluta att det skulle kunna vara möjligt.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det kommer luft genom vattnet så bubblar det väldigt mycket.
Det blåste rejält ut golvbrunnen i duschen häromdagen när jag kollade sist, men inget bubblande.
Får kolla om den sitter fel på något sätt då

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu vet jag naturligtvis inget om din golvbrunn men visar några bilder om hur det kan se ut. Bilderna kommer härifrån:

[länk]

[bild]
Jo men den ser ut precis så. Men den går inte bara att sätta ner utan det är tre piggar i vattenlåset som ska klaffa i 3 små ställen i formen, men jag får inte till så att de klickar i varandra ordentligt.
Men nu när jag vet hur viktigt det är så får jag fortsätta så att det blir ordentligt stängt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Då verkar det ju vara löst ang avloppslukten.

Min fundering dock är att det ändå inte verkar normalt att det blåser så kraftigt upp ur avloppen?

Jag har ju tagit bort vattenlåset för rengöring massa gånger i tidigare lägenheter och jag har aldrig fått tankarna på Carolas hår i fångad av en stormvind då, som jag fick nu när jag höll handen över och det blåste upp så väldigt kraftigt.

Känns som det är något onormalt med det ?

S Sara00K skrev:
Känns som det är något onormalt med det ?
Lite förenklat har du (för) mycket frånluft och (för) lite tilluft. Öppna ett fönster gissar jag att Carolavinden från avloppet avatar.

Lösningen är att öka inflödet av luft till lägenheten och/eller minska utflödet. Tänkbara praktiska åtgärder kan vara flera tilluftsventiler, exempelvis spaltventiler i fönster och/eller strypta frånluftsdon i (antagligen) badrum och kök. Utan att veta mer om just din lägenhet är det svårt att ge mer konkreta råd än dessa.

Claes Sörmland
Detta är vanligt i hus med frånluftsventilation. Det skapas ett undertryck i lägenheten i förhållande till omgivningen så sugs frisk luft in genom väggventiler. Tar man bort vattenlåset så står ju avloppsledningen i kontakt med yttervärlden så då går luft den vägen. Jag hade så i min första lägenhet i ett hus från 70-talets början. Det t o m ven i nyckellhålet i den lägenheten under vintern när man stängde vädringsventilen i rummet... Drog kallt.

Alfredo Alfredo skrev:
Lite förenklat har du (för) mycket frånluft och (för) lite tilluft. Öppna ett fönster gissar jag att Carolavinden från avloppet avatar.
Hm jag hänger inte med riktigt i dessa begrepp.

I min förra förening var det en fläkt till varje radhus och det visade sig att fläktarna var kraftigt överdimensionerade till husen. Konstant enormt undertryck så man knappt kunde öppna ytterdörren. De ventiler som fanns över fönstren var öppna fullt. Sen ställde de tillslut ner fläkten. De sa att målet skulle vara att det skulle sluta suga i dörren, det betydde att undertrycket var borta. Hade förstås kunnat lösaa med större ventiler också

Kan det vara samma problem i min lägenhet nu tro...?

Jag insåg iaf att det slutade blåsa i den i tvättstugan efter att jag hällde på vatten.
Vattenlåset I badrummet saknade skålen! Så det icke fungerande vattenlås.
Hyresgästen måste ha slängt det. Jag minns specifikt att jag rengjord det innan uthyrningen..

I en tidigare lägenhet som jag hyrde ut en kort period så hade gästen helt sonika slängt hela vattenlåset...

Förra Hyresgästen nu hade dessutom tagit bort en sladd i köket så att spotlightsen inte går att tända..

Folk är märkliga...

Tack för alla tips. Får köpa ett nytt vattenlås helt enkelt och hoppas på att badrummet blir varmare!!

S Sara00K skrev:
Kan det vara samma problem i min lägenhet nu tro...?
Kan kan det givetvis men:

S Sara00K skrev:
Vattenlåset I badrummet saknade skålen!
Börja med att lösa detta problem så kanske alla dina problem försvinner. Ett visst undertryck behöver inte vara något fel.

S Sara00K skrev:
Folk är märkliga...
Så sant. Hur f-n kommer man på idén att kasta (någon annans) vattenlåsinsats?

C
S Sara00K skrev:
I en tidigare lägenhet som jag hyrde ut en kort period så hade gästen helt sonika slängt hela vattenlåset...
Folk är märkliga...
Det kanske helt enkelt var så j-vla ofräscht att det inte gick att "rädda" 😆
Ja, man undgår aldrig att förvånas...

C cpalm skrev:
Det kanske helt enkelt var så j-vla ofräscht att det inte gick att "rädda" 😆
Ja, man undgår aldrig att förvånas...
Nej då jag rengör regelbundet 😊

Det har slutat blåsa ur den avloppsbrunnen som hade ett fungerande vattenlås. Dock gjorde inte det att avloppslukten försvann. Jag hade fönstret till tvättstugan öppet ett dygn för att verkligen vädra ut. Men lukten är så stark nu att jag antar att det ändå kommer in ny avloppslukt. Men det blåser inget alls ur avloppsbrunnen.. och finns inget annat avlopp I tvättstugan.

Förstår inte riktigt.

S Sara00K skrev:
finns inget annat avlopp I tvättstugan.
Vart går utloppet från tvättmaskinen? Ingen tvättho som inte används?

Alfredo Alfredo skrev:
Vart går utloppet från tvättmaskinen? Ingen tvättho som inte används?
Nej precis ingen diskho inkopplad. Diskmaskinen utlopp går ner i golvet och går väl samman med avloppsbrunnens avlopp , antar jag.
Jag kan inget om sånt här;)

Jag testar att ha fönstret vidöppet nu och ett dygn till. Om lukten försvinner då och kommer tillbaka så får jag kontakta styrelsen igen... men dom kan ingenting ändå och blir bara irriterade när man lämnar klagomål..

S Sara00K skrev:
Diskmaskinen utlopp går ner i golvet och går väl samman med avloppsbrunnens avlopp , antar jag.
Ta några bilder på allt avloppsrelaterat kanske någon kan ge råd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.