Vi har nyligen flyttat in i ett enplanshus med källare och vind. Huset är byggt på 30-talet och utbyggt på 50-talet.

Det verkar som att det blåser in i bjälklaget mellan källaren och bostadsplanet i den utbyggda delen. Dels drar det vid golvlisterna (speciellt tydligt när vi tagit bort dem vid renovering) och dels låter det ibland som att det går en vindpust rakt genom bjälklaget från ena sidan av huset till den andra när det är stormigt väder. Självklart är golven också ganska kalla.

Vad kan vara fel? Vad kan man göra? Det syns inga stora glipor mellan vägg och golv/tak på vinden (kattvindar kring ett loft) eller i källaren. Vi har inte varit på fasadpanelen eftersom det är vinter, men den är bitvis ganska sliten och lite murken. Bakom panelen ser det ut att vara någon sorts svart papp. Kan det vara den som är utsliten?

Troligen så är det snålt med isolering i övergången mellan bjälklagen. Kanske i kombination med trasig vindpapp, som du är inne på.
Kanske är det läge att se över den dåliga panelen och då försöka inspektera och åtgärda vad som går.

• Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Menar du övergången mellan gamla och nya delen? Jag har dålig koll på hur bjälklag och väggar sitter ihop i sådana här hus eller hur väggarna ser ut inuti. Jag sitter mest och googlar och gissar...

Jo, panelen behöver fixas oavsett. Jag har börjat kolla efter firmor som jobbar med både fasadrenovering och isolering så att de kan ta ett helgetsgrepp.

GoForIt GoForIt skrev:
Troligen så är det snålt med isolering i övergången mellan bjälklagen. Kanske i kombination med trasig vindpapp, som du är inne på.
Kanske är det läge att se över den dåliga panelen och då försöka inspektera och åtgärda vad som går.

Med tanke på husets ålder är det svårt att veta hur det är konstruerat bakom fasaden

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.