32 626 läst ·
53 svar
33k läst
53 svar
Blåsa ut rör inför vinter för att förhindra frysning
Bästa svaret
Allra bäst vore förstås att göra rörledningens lägsta punkt åtkomlig för att kunna tappa ur vattnet, men om detta inte är möjligt så kan luftblåsning vara ett alternativ.
Som flera redan nämnt så är dock cykelpump sannolikt inte så bra sätt att lösa detta. Anledningen är att det är så lågt luftflöde i en sådan. Det går att få högt tryck med en cykelpump - om man pumpar mot ett slutet utrymme (som ett däck) men flödet är alldeles för lågt för att blåsa ur vatten ur ett rör (såvida det inte bara är ett par millimeter i diameter...).
Då är faktiskt idén att använda dammsugare bättre (både att suga eller blåsa om man har möjlighet till det). En dammsugare har högt flöde men inte så högt tryck. Kan dock funka om tryckhöjden på röret inte är mer än en meter. Att få till en anslutning mellan dammsugarmunstycket och vattenventilen kan dock vara lite knepigt.
Kompressor är absolut att föredra i detta fall då man där får både bra tryck och flöde (och då ska helst inte någon oljesmord verkstadskompressor som "tompaah7503" har användas). En mindre enkel oljefri hobbykompressor är inte så dyr och om ni inte redan har en sådan är det något som är mycket användbart i många sammanhang när man behöver pumpa något eller blåsa rent.
Ibland är det enklare och smidigare att installera två enkla avstängningsventiler och en T-anslutning istället för en trevägsventil, men det är en smaksak från fall till fall. Se i alla fall till att ventilen för luftblåsningen har en gängad anslutning och sätt dit samma typ av nippel på ventilen som används på bildäck så kommer sedan luftblåsningen av röret (med kompressorn) att gå som en dans...
Som flera redan nämnt så är dock cykelpump sannolikt inte så bra sätt att lösa detta. Anledningen är att det är så lågt luftflöde i en sådan. Det går att få högt tryck med en cykelpump - om man pumpar mot ett slutet utrymme (som ett däck) men flödet är alldeles för lågt för att blåsa ur vatten ur ett rör (såvida det inte bara är ett par millimeter i diameter...).
Då är faktiskt idén att använda dammsugare bättre (både att suga eller blåsa om man har möjlighet till det). En dammsugare har högt flöde men inte så högt tryck. Kan dock funka om tryckhöjden på röret inte är mer än en meter. Att få till en anslutning mellan dammsugarmunstycket och vattenventilen kan dock vara lite knepigt.
Kompressor är absolut att föredra i detta fall då man där får både bra tryck och flöde (och då ska helst inte någon oljesmord verkstadskompressor som "tompaah7503" har användas). En mindre enkel oljefri hobbykompressor är inte så dyr och om ni inte redan har en sådan är det något som är mycket användbart i många sammanhang när man behöver pumpa något eller blåsa rent.
Ibland är det enklare och smidigare att installera två enkla avstängningsventiler och en T-anslutning istället för en trevägsventil, men det är en smaksak från fall till fall. Se i alla fall till att ventilen för luftblåsningen har en gängad anslutning och sätt dit samma typ av nippel på ventilen som används på bildäck så kommer sedan luftblåsningen av röret (med kompressorn) att gå som en dans...
Vi brukar förvara diverse nubbe i frysboxen som håller runt -25°, och de är alltid "hällbara" ur flaskan även om de är så där härligt segflytande, så de ska nog till ännu lägre temperaturer för att det ska bli till is. Och som sagt, sprängkraften är mycket lägre än för vatten så om TS tömmer ur vattnet, kör i spriten och tömmer ut det mesta av den också så det bara ligger lite i svackorna, så är jag rätt säker på att inget kommer spricka.
Betänk spolarvätskan i bilar, den utsätts ju för lika låga temperaturer som en ouppvärmd sommarstuga, och den fryser ju inte om man blandat rätt. Jag brukar blanda egen efter Bosse Bildoktorns gamla recept med T-sprit, några droppar diskmedel och vatten...så den är ju långt ifrån ren sprit.
Betänk spolarvätskan i bilar, den utsätts ju för lika låga temperaturer som en ouppvärmd sommarstuga, och den fryser ju inte om man blandat rätt. Jag brukar blanda egen efter Bosse Bildoktorns gamla recept med T-sprit, några droppar diskmedel och vatten...så den är ju långt ifrån ren sprit.
Cykelpump fungerar nog inte, i bästa fall blåser du bubblor igenom vattnet i lägsta punkt. Man behöver ett större flöde. Själv har jag använt en dammsugare och kopplat en cykelinnerslang till utblåset. Man kan då ansluta till valfri kran i slingan och täta med handen runt gummislang och kran. En kompressor kan fungera om flödet är tillräckligt stort. En kompressor är bra på att tillverka tryck, inte speciellt bra på flöde.
För att frostsäkra vattenrör, toaletter etc, alltså inte dricksvattenrör, kan man tillsätta glykol. För dricksvattenrör i knepiga lägen fungerar alkohol som frostskydd.
För att frostsäkra vattenrör, toaletter etc, alltså inte dricksvattenrör, kan man tillsätta glykol. För dricksvattenrör i knepiga lägen fungerar alkohol som frostskydd.
Om jag förstår det rätt har du en huvudavstängningsventil ungefär vid pilen "In i huset"?
Sedan ligger rören frostfritt fram till dit du vill sätta trevägsventilerna?
Kanske det då räcker med en T-koppling med lock och packning på något lättåtkomligt ställe, kanske i badrummet?
För att tömma de frostkänsliga delarna av rören stänger du av huvudventilen, tar bort locken på T-kopplingarna, suger eller trycker efter smak, och skruvar tillbaka locken. Troligen behöver du skruva fast en slangkoppling i stället för locket på den T-koppling du jobbar på.
Även om du väljer den dyrare metoden med trevägsventiler ska du (när du inte jobbar med tömningen) sätta på ett lock på den rördel du kopplar till kompressor/dammsugare, detta för att undvika oavsiktliga läckage.
Sedan ligger rören frostfritt fram till dit du vill sätta trevägsventilerna?
Kanske det då räcker med en T-koppling med lock och packning på något lättåtkomligt ställe, kanske i badrummet?
För att tömma de frostkänsliga delarna av rören stänger du av huvudventilen, tar bort locken på T-kopplingarna, suger eller trycker efter smak, och skruvar tillbaka locken. Troligen behöver du skruva fast en slangkoppling i stället för locket på den T-koppling du jobbar på.
Även om du väljer den dyrare metoden med trevägsventiler ska du (när du inte jobbar med tömningen) sätta på ett lock på den rördel du kopplar till kompressor/dammsugare, detta för att undvika oavsiktliga läckage.
Produkter som diskuteras: "slangkoppling"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
I fritidshuset har vi sommarvattenledningar till utomhuskranar, bodar och utedusch där det finns ett antal lågpunkter som inte går att nå. Det löser vi genom att skapa ett sugben längst ut i systemet.
Vi kopplar en lång vattenslang till sista vattenutkastet på rörslingan och lägger andra slangänden rejält lägre i terrängen än anslutningsplinten under boningshuset (början på hela den aktuella rörslingan), fyller slangen helt och nyper till i änden så vattnet stannar kvar och slingan i sin helhet är fylld. En av oss stänger därefter huvudvattenledningen samt kopplar loss vattenanslutningen till trädgård och uthus från anslutningsplinten under boningshuset samtidigt som han hojtar "släpp", varpå personen som håller koll på slangänden släpper ut vattnet i "nedförsbacken". Därefter öppnar vi mellanliggande vattenutkast. Vi får säkerligen inte ut allt ur slingan, men tillräckligt och vi har inte haft några spruckns ledningar under de 15 år vi ägt fastigheten.
Vi kopplar en lång vattenslang till sista vattenutkastet på rörslingan och lägger andra slangänden rejält lägre i terrängen än anslutningsplinten under boningshuset (början på hela den aktuella rörslingan), fyller slangen helt och nyper till i änden så vattnet stannar kvar och slingan i sin helhet är fylld. En av oss stänger därefter huvudvattenledningen samt kopplar loss vattenanslutningen till trädgård och uthus från anslutningsplinten under boningshuset samtidigt som han hojtar "släpp", varpå personen som håller koll på slangänden släpper ut vattnet i "nedförsbacken". Därefter öppnar vi mellanliggande vattenutkast. Vi får säkerligen inte ut allt ur slingan, men tillräckligt och vi har inte haft några spruckns ledningar under de 15 år vi ägt fastigheten.
Lite info
Vi har tre kranar på vårt system i stugan. På vattenledningen med inkommande "kall" vatten, har vi en kran inne i huset vid golvnivå och ute "på lägsta punkt" har vi ytterligare en kran som fungerar som avtappningskran för systemet. Vi har också en kran "i vårt pumphus som vi stänger" så inget nytt vatten kommer in i systemet när vi lämnar huset för vintern.
På detta vis kan jag låta det vatten som finns i röret och som ligger ute tömmas helt och hållet utan att blåsa eller suga ur systemet.
Alltså: Stäng kran 1 inne, stäng kran 3 i pumphuset och öppna sedan kran 2 som sitter på lägsta punkten ute så att ledningen töms. Detta har fungerat i 22 år utan problem med frusna rör.
Vår VVB sitter inne och "är alltid på" även om jag läst på BH forumet att man "slösar med energi" men det är varmt och skönt vatten när vi kommer ut på "fredagskvällen".
Jag vet att du skrev ovan att "det är tio gånger så mycket jobb att fixa" men det är ju ett engångsjobb att gräva fram lägsta punkten.
Jag ville bara berätta hur jag gjort med vårt system.
/B
Vi har tre kranar på vårt system i stugan. På vattenledningen med inkommande "kall" vatten, har vi en kran inne i huset vid golvnivå och ute "på lägsta punkt" har vi ytterligare en kran som fungerar som avtappningskran för systemet. Vi har också en kran "i vårt pumphus som vi stänger" så inget nytt vatten kommer in i systemet när vi lämnar huset för vintern.
På detta vis kan jag låta det vatten som finns i röret och som ligger ute tömmas helt och hållet utan att blåsa eller suga ur systemet.
Alltså: Stäng kran 1 inne, stäng kran 3 i pumphuset och öppna sedan kran 2 som sitter på lägsta punkten ute så att ledningen töms. Detta har fungerat i 22 år utan problem med frusna rör.
Vår VVB sitter inne och "är alltid på" även om jag läst på BH forumet att man "slösar med energi" men det är varmt och skönt vatten när vi kommer ut på "fredagskvällen".
Jag vet att du skrev ovan att "det är tio gånger så mycket jobb att fixa" men det är ju ett engångsjobb att gräva fram lägsta punkten.
Jag ville bara berätta hur jag gjort med vårt system.
/B
Med risk för att kidnappa tråden. Behöver verkligen rören tömmas? Vi har vatten ut till garaget. Rören går under gräsmattan (Frostfritt?? Tror inte det.), och är också lägre än både kopplingen inomhus och i garaget. Varje vinter stänger vi bara av kranen inomhus, och ställer upp handfatet i garaget. Så gjorde även tidigare ägarna. Det har funkat bra hittills..
Plast (pex/pem) klarar att frysa, koppar fryser sönder om det blir riktigt kallt.N nmeden skrev:Med risk för att kidnappa tråden. Behöver verkligen rören tömmas? Vi har vatten ut till garaget. Rören går under gräsmattan (Frostfritt?? Tror inte det.), och är också lägre än både kopplingen inomhus och i garaget. Varje vinter stänger vi bara av kranen inomhus, och ställer upp handfatet i garaget. Så gjorde även tidigare ägarna. Det har funkat bra hittills..
Medlem
· Västergötland
· 140 inlägg
Med risk att låta lite negativ så har jag försökt blåsa ur vattenrör med kompressor, precis som TS vill göra. Visst kommer det en massa vatten och luft, men kvar i rören blir det alltid vatten. Tillräckligt för att det ska frysa varenda j-l år. Rätt trött på det men är en riktigt hejare på att byta samma rör. Det är alltid på samma ställe det fryser. Nu ska det sägas att jag har minst 20 m rör till tappställe. Ju högre tryck, ju bättre effekt, men blandarna gillar inte för högt tryck. Har provat att maxa kompressortrycket med 8 kg eller nåt sånt, i rören. Det gör jag inte om. Tryckslaget när vatten o luft kom farande hördes ända in till grannen.
Prova gärna med kompressor, men ta det FÖRSIKTIGT med trycket.
I år är det spolarvätska i rören. Hällde i några dunkar i vattenpumpen o spolade tills det kom blått i varje kran.
Vi får se hur det går.
Prova gärna med kompressor, men ta det FÖRSIKTIGT med trycket.
I år är det spolarvätska i rören. Hällde i några dunkar i vattenpumpen o spolade tills det kom blått i varje kran.
Vi får se hur det går.
Ett annat alternativ till sprit/etanol är att koka en riktigt stark sockerlag och hälla i. Frugan har ett recept på flädersaft som hon använder varje år. Det blir koncentrat som man blandar ut med rätt mycket vatten när det ska drickas, och det får man tänka på hur man förpackar. Koncentratet fryser inte så det blir hårt, och vi fick lära oss den hårda vägen att fryspåsar inte är täta...så frysboxen var rejält kladdig i botten av flädersaft. Nu förvarar vi saften i täta burkar, vilket också gör att man på ett smidigt sätt kan ta ur lagom mängd för ett glas med en vanlig sked. Konsistensen är ungefär som lite hårdare sorbé...men kladdigare. Och som sagt, frysboxen har vi på -25°.
Sockerlag skulle ju sköljas ur rätt snabbt ur rören och jag skulle inte tro att det lämnar några rester kvar som riskerar att orsaka stopp i framtiden.
Sockerlag skulle ju sköljas ur rätt snabbt ur rören och jag skulle inte tro att det lämnar några rester kvar som riskerar att orsaka stopp i framtiden.
Tack för all input! Det är inget snack om att detta går att göra med kompressor, det kan man snabbt konstatera på youtube. Jag är inte övertygad om att en cykelpump inte duger. Det är som sagt inte torrt det ska bli utan bara så att det inte fryser sönder.
Med detta sagt tycker jag det är en bra invändning som någon kom med att kompressorn kanske ger luft som inte är anpassad för livsmedel, alltså lämnar olja eller andra rester efter sig.
Hade gärna sett att någon länkade precis en sådan typ av luftnippel som går att koppla på ett vanligt kopparrör (exakt dimension kollar jag såklart innan jag köper).
Undrar också om kompressorn som länkades i början av tråden är lämplig att använda i dricksvattenrör eller om den lämnar någon slags olämpliga rester (https://www.clasohlson.com/se/Kompr...imdGOxzgPCl5ZRNhmyRoCaIkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds)
Med detta sagt tycker jag det är en bra invändning som någon kom med att kompressorn kanske ger luft som inte är anpassad för livsmedel, alltså lämnar olja eller andra rester efter sig.
Hade gärna sett att någon länkade precis en sådan typ av luftnippel som går att koppla på ett vanligt kopparrör (exakt dimension kollar jag såklart innan jag köper).
Undrar också om kompressorn som länkades i början av tråden är lämplig att använda i dricksvattenrör eller om den lämnar någon slags olämpliga rester (https://www.clasohlson.com/se/Kompr...imdGOxzgPCl5ZRNhmyRoCaIkQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds)
Du ska använda damsugare för att blåsa ut vattnet när du väl fixat kopplingar, de ger ett hyfsat tryck och ett jäkla flöde. När väl det slutar komma vatten låter du dammsugaren gå ett tag vilket kommer att torka ut det mesta vattnet både pga flödet och att fläkten värmer luften med i princip samma effekt som dammsugaren är specad med.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Jag har ingen aning om hur jag ska koppla dammsugaren till röret. Om du kan länka delar som medger detta så är jag tacksam.Jag förstår att man kan hemmasnickra ihop något som är hyfsat tätt men jag är ute efter en lösning man kan plocka fram varje höst utan alltför mycket besvär.M Mardigan skrev:Du ska använda damsugare för att blåsa ut vattnet när du väl fixat kopplingar, de ger ett hyfsat tryck och ett jäkla flöde. När väl det slutar komma vatten låter du dammsugaren gå ett tag vilket kommer att torka ut det mesta vattnet både pga flödet och att fläkten värmer luften med i princip samma effekt som dammsugaren är specad med.
Du lär inte hitta någon färdig lösning på hyllan för ditt problem, så hemmasnickring måste du acceptera. Det finns grejer för att koppla vanlig gardenakoppling på blandare. Sen är det bara att hitta rördimensionsförstorare upp till dammsugarens sugrör och sätta en slangstump emellan. Här får du nog försöka använda fantasin för att lösa just ditt problem...din ritning räcker inte för oss andra att ge dig exakta prylar som vi kan länka till.Skumpe skrev: