Hej,
Från min blandare i köket finns 3 rör/metallslangar. De är för varmvatten, kallvatten och koppling till diskmaskinen. För att göra en mycket lång historia kort så skriver jag bara att när jag skulle koppla loss vattnet till diskmaskinen så hade den slangen tvinnats så det slutade med att den gick av. Min fråga är kort och gott om det går att köpa och koppla på en ny? Blandaren ser ut som på bilden och är en FM Mattsson. Någon som vet? Känns ju helt galet att behöva köpa ny blandare..
Från min blandare i köket finns 3 rör/metallslangar. De är för varmvatten, kallvatten och koppling till diskmaskinen. För att göra en mycket lång historia kort så skriver jag bara att när jag skulle koppla loss vattnet till diskmaskinen så hade den slangen tvinnats så det slutade med att den gick av. Min fråga är kort och gott om det går att köpa och koppla på en ny? Blandaren ser ut som på bilden och är en FM Mattsson. Någon som vet? Känns ju helt galet att behöva köpa ny blandare..
De jag sett har varit gängade in i blandaren, en FM Mattsson-specialare. Borde mao finns som reservdel på FMM-partnummer/RSK-nummer.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Skruva lös hela blandaren och kolla/fota upp i den.F FlodaPeter skrev:
Så här kan dom se ut.
https://www.clasohlson.com/se/Anslutningsslang-Pex/p/40-9592
https://www.stuvbutiken.com/sv/arti...-mjuk-omspunnen-m10x-g10-invandig-2-pack.html
Se om du kan skruva loss slangen från blandaren. Om det går, så är det inga problem. Sådana slangar säljs i alla butiker som Jula, Biltema, Jem o Fix etc, förutom dyrare rörfirmor och bygghandlare. Dessa brukar dock ha samma typ av koppling som du har i andra ändan av slangen, i båda ändar. Men det bör inte vara något problem att sätta en koppling emellan. Bara inte slangen är pressad på blandaren.
Den var gängad men det var ett halvt företag att få loss den ändå.. Jula verkade inte ha den. Var där i dag där att jag tänkte försöka bilda mig en uppfattning om hur den sitter men de hade bara "vanliga" kopplingar/slangar till diskmaskin. Menas som du kopplar på ett t-kors på röret..A AG A skrev:Se om du kan skruva loss slangen från blandaren. Om det går, så är det inga problem. Sådana slangar säljs i alla butiker som Jula, Biltema, Jem o Fix etc, förutom dyrare rörfirmor och bygghandlare. Dessa brukar dock ha samma typ av koppling som du har i andra ändan av slangen, i båda ändar. Men det bör inte vara något problem att sätta en koppling emellan. Bara inte slangen är pressad på blandaren.
Klicka här för att svara