Vår CTC EcoZenith i350 tappar tryck och som följd på det kan den inte producera varmvatten.
När serviceteknikern var här för att lämna diagnos provade han att avlufta och då upptäckte vi att spillvattnet (rätt term?) åker rätt ut på betonggolvet, utan brunn!
Det blev en del vatten att torka upp.
Vet inte hur de förra ägarna eller installatören tänkte.
Avluftningen fungerade ett tag, men nu är trycket på 0 igen och vi väntar på ett nytt expansionskärl för att avgöra om det är den som spökar.
Men nu är det långhelg och familjen behöver duscha. Min plan är att återigen avlufta så att vi åtminstone får lite varmvatten, men jag vill helst undvika att skapa en mindre översvämning.
Därför tänkte jag försöka koppla på en slang till spillröret för att istället samla vattnet i något form av kärl.
Det får dessvärre inte plats att sätta något under själva pumpen och eftersom det nästintill är omöjligt att komma åt baksidan, där röret mynnar ut, behöver jag koppla loss röret.
Frågan är då: Kan jag göra det utan att det sprutar vatten okontrollerat överallt? Behöver jag stänga av systemet?
Bild på var kopplingen är
När serviceteknikern var här för att lämna diagnos provade han att avlufta och då upptäckte vi att spillvattnet (rätt term?) åker rätt ut på betonggolvet, utan brunn!
Det blev en del vatten att torka upp.
Vet inte hur de förra ägarna eller installatören tänkte.
Avluftningen fungerade ett tag, men nu är trycket på 0 igen och vi väntar på ett nytt expansionskärl för att avgöra om det är den som spökar.
Men nu är det långhelg och familjen behöver duscha. Min plan är att återigen avlufta så att vi åtminstone får lite varmvatten, men jag vill helst undvika att skapa en mindre översvämning.
Därför tänkte jag försöka koppla på en slang till spillröret för att istället samla vattnet i något form av kärl.
Det får dessvärre inte plats att sätta något under själva pumpen och eftersom det nästintill är omöjligt att komma åt baksidan, där röret mynnar ut, behöver jag koppla loss röret.
Frågan är då: Kan jag göra det utan att det sprutar vatten okontrollerat överallt? Behöver jag stänga av systemet?
Bild på var kopplingen är
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ska finnas en golvbrunn i rummet där pannan står. Har du en kåk från 1901 eller liknande? Lämpligt att dra in när man gör stambyte. Lite tokigt att dra ner spillvattenröret på baksidan där man inte ens kommer åt att sätta en hink. Inte bra om du tar bort röret och värmepumpen blir blöt uppifrån och ner. Kan bl.a. skada el-komponenter. Skaffa en grov slang som kan ersätta röret på säkerhetsventilen.
Förstår inte att du behöver avlufta då det sitter en automatavluftare där. Funkar den ska du inte behöva manuellt lufta som jag ser det. Dä du däremot behöver göra är att fylla på systemet lite så du får lite tryck i det hela systemet.
I det "rum" (1x1m) där den gamla oljepannan stod finns en brunn. Men de valde att sätta den nya i hallen till biytan där det saknas.J Josth skrev:Det ska finnas en golvbrunn i rummet där pannan står. Har du en kåk från 1901 eller liknande? Lämpligt att dra in när man gör stambyte. Lite tokigt att dra ner spillvattenröret på baksidan där man inte ens kommer åt att sätta en hink. Inte bra om du tar bort röret och värmepumpen blir blöt uppifrån och ner. Kan bl.a. skada el-komponenter. Skaffa en grov slang som kan ersätta röret på säkerhetsventilen.
Det är ett 60-tals hus och vi har för avsikt att göra om i tvättstugan och i det gamla pannrummet, men det är inget vi budgeterat för nu. Därav den temporära lösningen med att koppla på en slang eller dylikt.
Tror du det kommer mycket vatten om man tar bort röret? Det kommer att ersättas av något annat såklart.
Ok. Det handlar ju inte om några jättemängder som normalt kommer via den säkerhetsventilen om man inte ska tömma pannan/värmesystemet, men det kan vara tillräckligt för att eventuellt skada elkomponenter som blir blöta/fuktiga.
Jag har också fått det förklarat för mig att den avluftar automatiskt, men nu är det något som klyddar ändå.V Vector skrev:
Proceduren är att man manuellt sätter igång varmvattenpumpen på full effekt, öppnar påfyllnadsventien, när trycket är ca 0,5 bar öppnar man samtidigt säkerhetsventilen tills man hör att det slutar som om pannan har magproblem. Då släpper man säkerhetsventilen och fyller på till ca 1 bar.
Det höll sig i en vecka efter att teknikern gjorde det, men efter ett par dagar började trycket sakta gå neråt. Det gick tillbaka upp en bit också, men slutligen hamnade vi på 0 igen.
Detta kanske inte är att "avlufta", men jag tror det var den termen teknikern använde.
Men hur gammalt är expkärlet då.. min erfarenhet att man likaväl kan fylla på luft om den inte är för gammal eller att bälgen inte är sönder. Jag har satt in nya expkärl som varit slut på luft på tre år. Känns ju lite billigare att fylla på luft än att byta expansionskärl framförallt om han hade lagt fram det som förslag å haft kompressorn med sig.
Pannan är installerad 2016/2017 och mig veterligen är inget utbytt så exp.kärlet borde ha samma årgång.V Vector skrev:Men hur gammalt är expkärlet då.. min erfarenhet att man likaväl kan fylla på luft om den inte är för gammal eller att bälgen inte är sönder. Jag har satt in nya expkärl som varit slut på luft på tre år. Känns ju lite billigare att fylla på luft än att byta expansionskärl framförallt om han hade lagt fram det som förslag å haft kompressorn med sig.
Menar du att fylla exp.kärlet med luft? Han mätte trycket i den och tyckte det var rätt inställt.
Anledningen till att han föreslog byte av exp.kärl var för att trycket emellanåt hoppade upp igen.
Klicka här för att svara
