SSSS
En fråga på samma tema, i vår hus från -78 har vi jordade uttag i kök och badrum/tvättstuga men inte i resten av huset. Men då vi har direktverkande el har vi elelement(400V) i varje rum som är jordade. Hur går det ihop? Det är så sen huset byggdes och alla hus(typ 50st) i samma område är byggda på samma vis.

Bör jag vara orolig? Kan tillägga att det sitter en jordfelsbrytare som täcker hela huset men den fanns inte original.

Mikael_L
SSSS skrev:
En fråga på samma tema, i vår hus från -78 har vi jordade uttag i kök och badrum/tvättstuga men inte i resten av huset. Men då vi har direktverkande el har vi elelement(400V) i varje rum som är jordade. Hur går det ihop? Det är så sen huset byggdes och alla hus(typ 50st) i samma område är byggda på samma vis.

Bör jag vara orolig? Kan tillägga att det sitter en jordfelsbrytare som täcker hela huset men den fanns inte original.
Elradiatorerna skulle inte varit jordade egentligen (ej ansluten jordledare).
Har du kollat hur det är med dina?

Men det var ett väldigt vanligt fel att jorda ner radiatorslingan.

Det felet blev inte farligare nu än de gångna 40 åren bara för att upptäckte detta. :)
Men det är inte korrekt, och en liten högre risk.
Men idag så är det mesta dubbelisolerat, så risken har alltså sjunkit genom åren.

Att du har JFB låter bra, den är ett krav för att du ska få ha uttag i badrummet.
Kom ihåg att prova din JFB med testknappen på den någon gång ibland. 2ggr per år är rätt lämpligt.
(vid byte mellan sommar och vintertid = bra tillfälle)

Redigerat:
man gjorde ofta så, med motiveringen att elradiatorer är ersättare för vattenradiatorer, som ju till sin natur är jordade, dvs. man inför inte en ny jordning.

Framförallt i äldre elradiatorer så måste man ha jordning, för de har dålig isolation, och det läcker hela tiden lite ström mot höljet. Om de då inte är jordade så skulle radiatorn ge stötar.

Nu har du jorfelsbrytare, därmed vet du att de här läckströmmarna (om de finns på just dina radiatorer) ligger under 30mA totalt.

Det är en teknisk utmaning att göra en isolation för elradiatorer. Själva värmetrådarna som blir varma när strömmen flyter igenom dem blir väldigt varma, kanske uppemot 1000 grader. Sedan har man då en isolation runt trådarna som dels skall tåla den höga temperaturen, dels kunna leda värme från tråden till de konvektorplåtar som skall fördela värme i elementet. Att leda värmen har två funktioner, dels för att radiatorn skall kunna värma rummet, som ju är dess funktion, men också för att kyla värmetråden så att den inte brinner av.

Framförallt äldre radiatorer hade därför isolation som i princip alltid läckte igenom lite ström, därmed krävde tillverkaren i monteringsanvisningen att radiatorn alltid skulle jordas. Jordningen kan då leda bort den läckade strömmen, så att spänningen/potentialen på radiatorns hölje hållas på noll.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Egentligen är principen med jordade radiatorer, som jordas pga. kända brister i konstruktionen helt uppåt väggarna. Men det var en pragmatisk lösning som togs till.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
SSSS
Hmm, okej, Så hur tycker ni att jag ska göra, låta det vara som det är eller göra någon åtgärd? Kan ju tillägga att elradiatorerna är bytta till någon modernare variant (sånna billiga oljefyllda som man kan köpa på classe & jula) men det gjordes innan vi flyttade in så jag är inte helt 100% hur dom är inkopplade men jag vet iaf. att jordkabel är framdragen till alla element.

Mikael_L
Vad har du för planer framöver?
Byta alla uttag och strömbrytare någon gång, och samtidigt jorda rummet/rummen?
(Jag brukar föreslå för folk som är sugna på detta att ta jobbet lite pö om pö, och passa på att göra ett rum i taget om man ändå håller på och fräschar upp med nya ytskikt eller så, men man ska gärna välja en framtidssäker apparatserie, så det även om något år fortfarande går att köpa likadana brytare).

Men om du tittar runt lite i rummen ifråga, har du bara dubbelisolerade apparater överallt anslutna med sådan flat euro-stickpropp så blir ett byte till jordade uttag ingen faktiskt säkerhetshöjning, just för dig, just idag.
Men däremot blir det mer korrekt utfört och även säkert om man plötsligt ansluter en skyddsjordad apparat i rummet.

Alternativet att bryta skyddsjorden till alla radiatorer skulle kanske göra rummet mer föreskriftsmässigt korrekt, men ändå en ganska dålig lösning, tycker jag.

I dina kläder skulle jag nog sätta upp på planen att på sikt byta överallt till jordade uttag, men inget som är så väldigt akut bråttom.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
SSSS skrev:
Hmm, okej, Så hur tycker ni att jag ska göra, låta det vara som det är eller göra någon åtgärd? Kan ju tillägga att elradiatorerna är bytta till någon modernare variant (sånna billiga oljefyllda som man kan köpa på classe & jula) men det gjordes innan vi flyttade in så jag är inte helt 100% hur dom är inkopplade men jag vet iaf. att jordkabel är framdragen till alla element.
Vi får här skilja mellan teorin och praktiken. Hela tänket med isolerad miljö är ett feltänk (av historiska skäl) från början *), av alla de skäl som nämnts här, dvs att det så lätt slinker in en jord i en "isolerad" miljö.

Samtidigt så får vi se till vad det i praktiken ger för problem att ha jordade radiatorer i en "isolerad" miljö. Och här är statistiken entydig. Det ger inga mätbara problem öht idag. Och det har inte gett några problem sedan vi började inse att klass-0-apparaterna var farliga i sig, någon gång på 40-50-talet, oavsett miljö. Detta trots att de fanns i vad som skulle vara isolerade miljöer. Så själva idén om isolerad miljö har aldrig fungerat i praktiken, dvs på den tiden då vi hade gott om farlig materiel.

Så om du har jordfelsbrytare så har du eliminerat i stort sett alla säkerhetsproblem i praktiken (det vet vi från statistik från utlandet). Motionera den någon gång emellanåt, så att den inte bäckar igen, så ligger du helt på rätt sida.

Sedan så skadar det inte att tänka igenom vilka apparater du använder i närheten av radiatorerna. Undvik om det är praktiskt att ha jordade apparater, så har du eliminerat ytterligare en risk. Det är ju som sagt inte så svårt idag, eftersom nästan inga apparater är skyddsjordade idag. Men skulle en modern skyddsjordad apparat ändå stå för nära så är det antagligen inte ens då något problem, eftersom de flesta sådana apparater är jordade inte för skydd, utan för funktion. De är i praktiken ofta "dubbelisolerade" ändå.

Och om du har någon gammal klass-0 lampa, så släng den och klipp sladden, eller se till att den byggs om till dubbelisolerad. (Och köp inget gammalt mög på loppis). Det är nästan det bästa rådet, oavsett radiatorer och allt annat.

*) Själva idén är ungefär som att vi tillät stora läckage från våra mikrovågsugnar eftersom vi samtidigt införde krav på att alla var tvungna att gå omkring i heltäckande kläder sydda av aluminiumfolie. Något som ju bara verkar rimligt om man redan har en massa felaktiga ugnar installerade. Vilket var fallet med klass-0.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Hmmm, här har man lärt sig massor! :)

Jag funderar på om denna nya (nytillverkad alltså) lampa som är inköpt på "en av dom större byggnadsvårdsbutikerna" verkligen är ok. Jag har inte monterat isär den, men kombinationen metallnippel som man kan justera vinkeln på skärmen med och europlugg känns ju helt klart tveksam! Kan den verkligen vara dubbelisolerad? :confused:

Närbild av justerbar metallnippel på en svart och guld färgad lampa mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ny lampa med justerbar metallnippel och europlugg monterad på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L
krillek skrev:
Hmmm, här har man lärt sig massor! :)

Jag funderar på om denna nya (nytillverkad alltså) lampa som är inköpt på "en av dom större byggnadsvårdsbutikerna" verkligen är ok. Jag har inte monterat isär den, men kombinationen metallnippel som man kan justera vinkeln på skärmen med och europlugg känns ju helt klart tveksam! Kan den verkligen vara dubbelisolerad? :confused:
Ja den kan vara det. Kravet helt obönhörligen då är att kabeln går med båda isoleringsbarriärerna (isoleringen på själva ledarna samt kabelmanteln) helt intakta ända in till kopplingsutrymmet, och detta utrymme måste sen vara dubbelisolerat, t.ex. gjort av plast med tillräcklig isolation, och avstånd.

SSSS
Mikael_L skrev:
Vad har du för planer framöver?
Byta alla uttag och strömbrytare någon gång, och samtidigt jorda rummet/rummen?.....................

lars_stefan_axelsson skrev:
Vi får här skilja mellan teorin och praktiken. Hela tänket med isolerad miljö är ett feltänk (av historiska skäl) från början *), av alla de skäl som nämnts här, dvs att det så lätt slinker in en jord i en "isolerad" miljö.............................
Tack för bra svar!!! :thumbup:

Det ser onekligen ut som lampkabeln går "odelad" genom kulleden, iom. det så uppfyller den troligen formellt kraven för dubbelisolering.

Sedan skulle jag se med viss misstänksamhet på den där kulleden, finns det risk att ngn vass kant kan skära igenom kabeln, kan kabeln klämmas i leden osv. Det är fullt möjligt att leden är helt OK.

Om man vickar på leden och känner et tydligt mekaniskt stopp där den når ändläge så är kabeln sannolikt skyddad mot klämning. Men om stoppet känns lite "degigt" så skulle jag misstänka att det är kabeln som får agera stopp. Vilket troligen kan bli farligt på sikt.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Däremot tycker jag att eurokontakten ser skum ut. Sådana skall vara gjutna på kabeln, den där ser ut att vara monterbar. Vet att elsäkerhetsverket har stoppat dylika kontakter vid olika tillfällen. Jag är inte helt säker på om det verkligen är ett krav att den skall vara gjuten, eller om det bara är att alla andra varianter varit behäftade med diverse fel.

Har en salong från tjugotalet med ett ojordat bakelituttag. I taket fem armaturer varav en med kronbrytare, gamla tygkablar. Blir svårt att dra jord till taket, så skippar nog det. Men ska dra utanpåliggande kablar och sätta sex jordade uttag på väggen. Inte helt ok men. Jordat vid golvet, ojordade takarmaturer (3 meter takhöjd),
Har meggat huset och det var ok, överraskande nog. Men nästan alla tygkablar är bytta nu. Jordfelsbrytare installerad med ny central, trodde den kanske skulle lösa ut direkt men inte då.

En sak jag ibland undrat över - hur många har dött av elchock pga att jordade uttag blev standard? När amatörer gavs möjlighet att leda ut fas i chassit. Klumpigt, visst, och olagligt, men vi lever i en verklighet. Och det kan vara förvirrande med färgerna på kablar i gamla hus ska ni veta.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag kom att tänka på något liknande. I den grå forntiden, dvs i slutet at 1900-talet, vi byggde 1983 och då var det inte tillåtet med eluttag i badrum, men senare hävdes det förbudet.
I praktiken fungerade det dock så att vissa personer (kvinnor) anslöt sin hårtork till ojordad el i något angränsande rum och stod i badrummet med hårtork. Det var inte många som tog skada av det och så småningom gick det till och med upp för lagstiftarna att det kanske var säkrare med ett jordat uttag i badrummet, så numera är det tillåtet. Men vi har bott över 30 år med hårtork ansluten till ojordat uttag; hårtorken körs i badrummet; Inga problem.

Jag har haft samma fundering, hur många elolyckor pga. felkopplad jord, jämfört med hur många som räddas tack vare korrekt jordning.

Men funderar man på det så är nog den absolut vanligaste orsaken till att säkringar löser ut, att ett isolationsfel, ger ström mot skyddsjord. Om man tänker på apparater med trasig anslutningskabel osv.

Jag tror att jag varit med om utlösta säkringar lite oftare än fas på höljet pga. felkopplad jord.

Jag har varit med om felkopplad jord, det var dessutom utfört av en elektriker...

Jag installerade en kaffeautomat på det felaktiga uttaget, låg på mage uppe på maskinen med väldigt stor kontaktyta med den spänningsförande plåtytan. Hade en jordad kabelstege ca 10 cm ovanför, som jag av ren slump aldrig rörde. Ca 10 minuter senare visade det sig att hela automaten var strömförande pga att uttaget vi hade fått installerat några dagar tidigare hade skyddsjord felkopplad. jag blev lite darrig i benen när felet upptäcktes.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.