Bo.Siltberg skrev:
...

Byte av ett ojordat uttag till ett eurouttag är en bra åtgärd för enstaka uttag i ett rum. Det är bara synd att det strikt inte är tillåtet då det ska finnas en skyddsledare framdragen även till dessa.
Där tror jag vi (åtminstone jag) får se mellan fingrarna, så strikt att det riskerar bli både dåligt och lätt fånigt är onödigt att vara. Men som upplysning och fakta är det ju bra dvs din paradgren Bo.

• Gilla
Ulric och 2 till
  • Laddar…
I fallet lägenheten jag besökte var det kanske 3 meter mellan uttagen i rummet med blandade uttag, så visst risken är liten men jag skulle nog ändå välja att byta det jordade till ett ojordat eftersom alla andra uttag (förutom i köket) också var jordade. Att dra fram jord överallt verkar komplicerat med tanke på elstandarden (trånga plåtdosor och plåtrör isolerade med sånt där svart som verkar ha varit poppis på 20-talet)

GK100 skrev:
Där tror jag vi (åtminstone jag) får se mellan fingrarna, så strikt att det riskerar bli både dåligt och lätt fånigt är onödigt att vara. Men som upplysning och fakta är det ju bra dvs din paradgren Bo.
Jo man kan nog lugnt säga att denna regel ligger i andra änden av skalan jämfört med den om dubbla skydd :)

Finns det jordfelsbrytare? Om det finns så reducerar det den verkliga skaderisken väldigt mycket. Dvs om man råkar placera sig själv mellan en spänningssatt del från det ojordade uttaget och det jordade höljet på en apparat i jordat uttag eller en radiator så bryter jordfelsbrytaren strömmen.

pelpet skrev:
Finns det jordfelsbrytare? Om det finns så reducerar det den verkliga skaderisken väldigt mycket. Dvs om man råkar placera sig själv mellan en spänningssatt del från det ojordade uttaget och det jordade höljet på en apparat i jordat uttag eller en radiator så bryter jordfelsbrytaren strömmen.
Ja, det gör det. Centralen var modern med jfr, dvärgbrytare och mycket reservutrymme, så det hade bostadsrättsföreningen kostat på - troligen i samband med stambyte.

Bo.Siltberg skrev:
Byte av ett ojordat uttag till ett eurouttag är en bra åtgärd för enstaka uttag i ett rum.
Problemet med denna åtgärd är att det håller öppet för att någon i ett senare skede mot bättre vetande byter tillbaka uttaget mot ett vanligt ojordat, eftersom denne retar sig på att det inte går att koppla in t ex dammsugare eller strykjärn.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Bara att ingen förstår mig fel: idén om dubbla skyddsbarriärer är mycket bra. Dubbel säkerhet ska eftersträvas. Men detta med att blanda jordade och ojordade uttag i samma rum verkar dock skumt. Att man fastnar mellan en spänningsförande del från en ojordad apparat och skyddsjord är väl extremt långsökt. Samtidigt är det tydligen OK i ett kök/matplats för där är det stora avstånd som gäller. Mer inkonsekvens är att leta efter.
Det finns två långsiktiga trender här: för det första försvinner installationer med de två inkonsekventa undantagen efter hand (dvs att det var tillåtet med ojordad matplats bredvid kök samt ojordade rum med jordade element). För det andra blir det allt mer ovanligt med apparater med jordat metallchassi i andra rum än kök. Nästan allting utanför köket är dubbelisolerat numera. Båda dessa trender höjer säkerheten efter hand.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Den viktigaste långsiktiga trenden är redan över i det som berör faror av denna typen dvs klass 0 material är i stort borta, speciellt riktigt gammal med dåliga isolermaterial. Skulle inte se de olika moderna fallen kring denna blandning som så framträdande farlig, och äldre köksundantaget var inte så fel om bara tillräckligt med jordade uttag fanns oå vettiga ställen, var nog i den delen det var lite för sparsamt.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jag är lite rädd att vi kommer få ett bakslag vad gäller dubbelisolrade apparater i takt med att flammskyddsmedel fasas ut. Det är lätt att tillverka en apparat med stora delar runt elanslutningen i plast, och därmed lätt att uppnå dubbelisolering.

Men då inför man ofta en brandrisk, brännbar plast nära prylar som vid olika fel kan bli varma.

Lösningen har varit flammskyddsbehadlad plast i dessa känsliga lägen.

När nu flammskyddsämnen förbjuds, så kommer många känsliga konstruktionsdetaljer att istället tillverkas i metall, för att uppnå regelverket runt brandsäkerhet, och ofta blir då dubbelisoleringen en extra kostnad.

Nu vet jag iofs inte hurpass väl industrin uppfyller brandsäkerhetskraven, för många år sedan arbetade jag på ett företag där vi hade produkter som såldes i hela världen utom i USA, när vi skulle in på USA marknaden krävdes att många plastdetaljer gjordes om och gjordes av flamskyddad plast. Kraven på brandskydd var desamma som i USA på många av de marknader där produkterna redan såldes, men korrekta tester utfördes först när UL godkännande blev aktuellt.

En av våra produkter orsakade senare en brand på ett sjukhus i USA, ett helt barnsjukhus fick evakueras, en våning brändes ut. Exakt vad som hände gick aldrig att utreda, trots att vi gjorde väldigt stora insatser för att försöka provocera fram samma fel i labbet.

f91jsw skrev:
Problemet med denna åtgärd är att det håller öppet för att någon i ett senare skede mot bättre vetande byter tillbaka uttaget mot ett vanligt ojordat, eftersom denne retar sig på att det inte går att koppla in t ex dammsugare eller strykjärn.
Jo, vad jag förstår så är detta motivet till kravet på en framdragen skyddsledare - en innehavare kanske vill byta till ett jordat uttag, finner ingen skyddsledare att koppla in och tänker, jaha...

Mikael_L
krillek skrev:
Jag var hemma hos en släkting idag som skaffat ett nytt boende och jag la då märke till att i ett av rummen fanns det både jordade och jordade uttag. Vi diskuterade lite och jag påtalade att det inte är tillåtet, men jag kunde inte riktigt förklara vad som egentligen kan hända. Kan någon förklara vad worst case scenario är?
Problemet och faran uppstår i princip först när man tar in och ansluter ett elektriskt bruksföremål i klass 0 (med klass 0 stickpropp) i ett rum med blandade uttag.

Men ska man gå till botten med det hela, så får vi nog börja med att förklara lite om klass0, klass I och klass II -föremål.
En bild från kjelle:
Tabell som visar klasser av elektriska föremål, deras isolering, godkänd användning och exempel på kontakter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klass 0 är en gammal sak, fanns i hela elens barndom, nyinstallation med klass0-uttag blev förbjudet fr.o.m 1994.
Tanken med klass 0 var en skyddsmetod som kallas "isolerad miljö", man tänkte helt enkelt att det inte är farligt att ta i strömförande saker ifall man inte har någon kontakt med något annat tillräckligt ledande, det blir ingen sluten krets. Tänk fåglar som sitter på oisolerade kraftledningar.
Därför ställdes det inte några större krav på bruksföremålen som skulle anslutas, det var OK med att redan ett enkelt enkelfel kunde resultera i en på utsidan strömförande apparat.

I backspegeln ser vi hur vansinnigt det var. Från 40-talet och framåt dog det, rent statistiskt, några varje år utav klass0-apparater, fram till att försäljningen förbjöds och ersattes med klass1 (skyddsjordade) eller klass II (dubbelisolerade) föremål. Förutom olyckor i bostadsrum så var det mycket p.g.a användning av dessa i fel miljö. Folk bytte till jordade kontakter eller filade och klippte i klass0-kontakter för att få in dom i jordade uttag utomhus, i bilen, i garaget, i köket osv.

Om man idag blandar jordade och ojordade uttag i ett rum, så bryter man den ursprungliga skyddsmetoden i rummet, "isolerad miljö". Beroende på att ifall man kopplar in en stationär dator, en torktumlare, en brödrost etc, så finns det plötsligt en väldigt väljordad metalldel i rummet, och ett fel i t.ex. en sån här gammal lampa:
Gammal lampa med exponerad ledning och sliten klass 0 stickpropp på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ett fel i en kabel i lampan som skavts genom isoleringen mot metallhöljet så den blir strömförande orsakar den mycket farligare situationen, att man kan komma åt både ett jordat föremål och det strömförande föremålet.

Rent krasst är det idag faktiskt inte så jättefarligt längre, då klass-0-apparater börjar bli allt ovanligare.

Det finns några möjliga sätt att ansluta olika apparater i ett rum med blandade jordade och icke-jordade uttag.
1. Det ansluts endast jordade (klass I) och dubbelisolerade (klass II) lite varsomhelst i de olika uttagen.
1,5. Det ansluts jordade apparater antingen endast i ojordade uttag eller endast i jordade uttag.
2. Det ansluts klass0-apparater i ojordade uttag, klass I-apparater i jordade uttag och klass II-apparater lite varsomhelst.
3. Det ansluts både klass 0 och klass I apparater (jordade) i de ojordade uttagen, klass II lite var som helst.

Här är det i fall 1 och 2 som den speciella faran med blandade uttag uppstår.
Det krävs alltså antingen två saker för att faran ska uppstå.
Det ansluts gamla klass 0 apparater och det ansluts jordade (klass I) apparater i något jordat uttag.
eller
att man ansluter jordade apparater (kl II) till både jordat och ojordat uttag.

För en lekman känns det dock väldigt ologiskt att det blir farligare när man ansluter ett jordat föremål i ett jordat uttag än i ett icke-jordat. :)

Det jag nu beskrivit är endast skillnaden i fara ifall man blandar uttag resp kopplar som reglerna föreskriver.

Redigerat:
Mikael_L skrev:
Det finns några möjliga sätt att ansluta olika apparater i ett rum med blandade jordade och icke-jordade uttag.
1. Det ansluts endast jordade (klass I) och dubbelisolerade (klass II) lite varsomhelst i de olika uttagen.
2. Det ansluts klass0-apparater i ojordade uttag, klass I-apparater i jordade uttag och klass II-apparater lite varsomhelst.
3. Det ansluts både klass 0 och klass I apparater (jordade) i de ojordade uttagen, klass II lite var som helst.

Här är det faktiskt bara i fall 2 som den speciella faran med blandade uttag uppstår.
Jag håller inte riktigt med. Fall 1 med klass I (jordade) apparater blandat i jordade och ojordade uttag ger också en risk.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Observant där b_hasse.

Jag missade ju att dela upp detta fall 1 i två fall... :o

1,5 . Det ansluts jordade apparater antingen endast i ojordade uttag eller endast i jordade uttag.

Och här har alltså 1 en ökad farlighet, och 1,5 samma farlighet som om rummet ej hade blandade uttag.

Bra fångat. :thumbup:
:o

Är det någon som menar att det är ofarligt i ett helt ojordat rum att ta i fasledaren? Fåglarna till trots men jag tycker det känns ganska hemskt att få en stöt i även i ett ojordat rum. Kan tänka mig att nån som är lite svagare i hjärtat än mig lätt kan fara illa.

Ja det är ofarligt. Skulle du dö då är inte rummet isolerat :( Kravet på rummet är att väggar och golv ska ha en resistans på minst 50 kohm mot jord vilket motsvarat knappt 5 mA vid 230 V. Det är kännbart, ger muskelryckningar men inte kramp eller hjärtpåverkan - och anses ofarligt. Gränserna är inte satta för att vara behagliga och för att 100.0 % ska överleva, utan allt har en riskbedömning i sig. Så man ska se det som att 5 mA anses ofarligt i isolerade rum, ev i kombination med risken för ett fel. En annan bedömning behövs ju t.ex om man står på en stege. Där duger det inte med några klass 0-apparater. Kravet på normala läckströmmar från apparater ligger därför en faktor 10 lägre.

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.