Har några korta frågor så jag tänkte att jag slår ihop dom till en tråd istället ;)

När får man besked för jämkningen för år 2023?
(Har skickat in underlaget för ca 2 månader sedan).

Skall förnya banklånet i slutet på februari, så det är ca 2 månader kvar.
Med tanke på att räntehöjningarna och beskeden haglar tätt, så är det svårt att planera.
De bankerna jag tänkt kontakta är: SEB (nuvarande lån), Nordea, Handelsbanken samt Swedbank.

Vad ligger bunden ränta på de olika tidsperioderna, och vad skall jag räkna med?
Är det bara att förbereda sig på ett stålbad, och gömma miniräknaren längst ner i byrålådan?
När hade ni börjat koll upp olika bankers ränta , samt ringt och bokat möte för förhandling?
Hur mycket tid skall jag lägga på detta, vad skall jag tänka på, och vilka banker skall jag kontakta?

Tänkte även kolla om jag kan baka in mitt billån i bolånet?
Har en belåningsgrad på 77%.

Skulle rekommendera att kolla med Skandia och sbab som är några av få med tydliga räntor, och av mina jämförelser ligger dom också oftast bäst till givet att man inte har en lägre belåningsgrad och kan vända sig till t.ex hypoteket eller Avanza

Du kan enkelt Mata in dina siffror nedan och se:
https://www.skandia.se/lana/bolan/bolanerantor

https://www.sbab.se/1/privat/vara_rantor-.html#!/kalkyl#/rantor

gemensamt med alla banker nu är att bunden ränta är betydligt dyrare, jag själv hade inte bundit

• Gilla
tergo
  • Laddar…
K Kanelbullen123 skrev:
Skulle rekommendera att kolla med Skandia och sbab som är några av få med tydliga räntor, och av mina jämförelser ligger dom också oftast bäst till givet att man inte har en lägre belåningsgrad och kan vända sig till t.ex hypoteket eller Avanza

Du kan enkelt Mata in dina siffror nedan och se:
[länk]

[länk]

gemensamt med alla banker nu är att bunden ränta är betydligt dyrare, jag själv hade inte bundit
Sant, men i dagens osäkra läge vågar man ju inte ta rörligt då det kan sticka iväg ordentligt.
Svårt att få en bra översikt, då alla banker säger att man skall kolla detta individuellt.
Men jag kan lungt räkna med en ränta på drygt 3%?

E Eduardo.S skrev:
Sant, men i dagens osäkra läge vågar man ju inte ta rörligt då det kan sticka iväg ordentligt.
Svårt att få en bra översikt, då alla banker säger att man skall kolla detta individuellt.
Men jag kan lungt räkna med en ränta på drygt 3%?
ja precis, det osäkra läget gör det svårt att sia om framtiden. Det finns risker med både bunden och rörlig ränta.

Med en bunden ränta kommer du alltid att betala mer än vad bankens experter tror att den rörliga räntan kommer vara.
Med en rörlig ränta följer du marknaden både upp och ner.

3% är nog lågt räknat framförallt på en bunden ränta, 1år ligger nog närmre 4%
Rörlig ränta ligger på ca 3.25%.

röntan som både Skandia och SBAB visar är ”färdigförhandlade” och alltså de räntor dom erbjuder.

jag har hittills aldrig fått bättre erbjudande på någon av storbankerna, tvärtom så brukar dom ligga betydligt högre. Länsförsäkringar brukar dock ligga nära men någon tiondels procent över Skandia.

november såg ut som nedan, sedan dess har dock riksbanken höjt räntan

Tabell över genomsnittliga bolåneräntor i november 2022; varierar från 2,70% till 4,08% beroende på bindningstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M
SBAB brukar iaf. ligga bra till "oförhandlat". Nordea ligger nästan 1% högre än SBAB oförhandlat, på rörligt, idag. Sedan vet jag inte hur mycket dom kan göra på ordinarieränta. Jag har i ärlighetens namn aldrig förhandlat om räntan. På sin höjd har jag skickat ett mejl med orden "dom erbjuder detta, vad kan ni göra åt mitt lån?". Svaret har oftast varit "tyvärr så kan vi nog inte...". Jaha, tack för mig då:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.