Paul-Staffanstorp
tank77 skrev:
Vad kör du för fabrikat nuförtiden då jag vet att du har lovordat lips produkter innan.
Det stämmer...
Jag jobbade med LIPs produkter i ganska många år då jag i princip uteslutande samarbetade med en leverantör som till största del sålde LIPs produkter, men när deras klippa till försäljerska slutade och började hos en annan i branschen så följde jag efter liksom väldigt många andra kunder...
Då ha man inte mycket val utan får rätta sig efter deras sortiment så idag kör jag med Bostiks eller Schönox system, men de flesta är ju ganska likvärdiga trots allt...
Fördelen med t.ex Bostiks folielim är att det är färdigblandat till skillnad från LIPs och sen är det billigare produkter.
 
Paul-Staffanstorp
Tack Kinglolle och Hempularen för backupen... Jag är alltså inte helt ute och cyklar... ;) :P
 
T
Paul-Staffanstorp skrev:
Det stämmer...
Jag jobbade med LIPs produkter i ganska många år då jag i princip uteslutande samarbetade med en leverantör som till största del sålde LIPs produkter, men när deras klippa till försäljerska slutade och började hos en annan i branschen så följde jag efter liksom väldigt många andra kunder...
Då ha man inte mycket val utan får rätta sig efter deras sortiment så idag kör jag med Bostiks eller Schönox system, men de flesta är ju ganska likvärdiga trots allt...
Fördelen med t.ex Bostiks folielim är att det är färdigblandat till skillnad från LIPs och sen är det billigare produkter.
Ok, men även Schönox har börjat med ett två komponentslim såsom Lip som heter iFix som man ska använda i överlappningen på våderna istället för gummi. Kan även användas till att sätta hela våderna i.

iFix har redan kommit ut och måste användas från och med 1 Juli 2013 och är ett tillägg i Etag 022, fram tills dess kan gummit användas.
 
Paul-Staffanstorp
Ok... Ja jag har inte gått Schönox våtrumskurs så jag har nye så stor koll på deras tätskiktssystem ännu ;)
 
tank77 skrev:
Till golvet kan du ha Lips Multifog (koksgrå).
Jag befarar att min fråga drunknade i diskussionen om fix och försöker igen:

Finns multifog i koksgrå? På Sigro.se hittar jag bara Klinkerfog i den färgen, och den rekommenderas bara till minst 5mm fogar!

Fast koksgrå kanske är såpass mörk att man får problem med vita utfällningar? Vanlig grå kanske inte är så dumt...​
 
Paul-Staffanstorp
Vad jag minns ska den finnas men jag är inte helt säker...

Dock hade jag nöjt mig med den som heter Grå för jag tycker den är mörk nog till ett golv.
Minns inte om LIPs koksgrå får utfällningar...
 
Ja det ska ju finnas. Enligt LIP's datablad finns både multifog och kakaelfog i en mängd olika färger, bland annat koksgrå och pärlvit.
Sigro verkar dock inte saluföra multifog i koksgrå eller kakelfog i pärlvit, som jag skulle ha valt!

Visst är det "kakelfog främst avsett för sugande plattor" som gäller för väggarna? (vanlig vit kakelplatta som är beigebrun på baksidan)
Det kanske får bli Casco eller Kiilto fog trots allt om inte önskade färger går att få tag på...
 
Nyfiken fråga. Tror ni på allvar att försäkringsbolagen gör någon form av analys, och kan se märket på fix och fog? Utan att kolla på kvittot? Tror ni tillverkarna själva kan se vilket som är deras och andras?
 
  • Gilla
stake
  • Laddar…
Jag säger med det dock INTE att det är klokt att gå emot vad tillverkare säger.
 
Paul-Staffanstorp
Skillnaden är att multifogen är lite grövre och får en grövre finish...

Snålar du inte så skaffa fog från PCI för de är riktigt bra att jobba med och tåligare än många andra.

Kattvovven, man kan säkerligen göra tester på materialen och få fram innehållet och således vilket märke det är. ;)
 
Kattvovven skrev:
Nyfiken fråga. Tror ni på allvar att försäkringsbolagen gör någon form av analys, och kan se märket på fix och fog? Utan att kolla på kvittot? Tror ni tillverkarna själva kan se vilket som är deras och andras?
Ja, OM det visar sig om 7 år att tätskiktet har börjat krackelera i en del badrum, då lär förs. bolagen analysera vilket fix som använts.
 
Ardex fm antrazit är riktigt bra, nästan svart och man kan släppa den nästan hur länge som helst på granitkeramik

med ardex tätskikt så är det fortfarande "vanliga" gummit man jobbar med, nu finns en dubbelhäftande tätark till brunnen, bara duk, manschetter, remsor och gummi det gillar jag, godkänt enl. nya reglerna är det också
 
Paul-Staffanstorp
Kattvovven skrev:
Nyfiken fråga. Tror ni på allvar att försäkringsbolagen gör någon form av analys, och kan se märket på fix och fog? Utan att kolla på kvittot? Tror ni tillverkarna själva kan se vilket som är deras och andras?
Njae... men du ska ju kunna visa upp papper på vad som använts för material och helst även fotografi tagna under resans gång...
...och jag skulle själv aldrig skriva annat än det jag använt på pappret iaf... ;)
 
Jag ser att jag redan fått svaret att skillnaden är en grövre struktur, men har snöat in på skillnaden mellan sugande och icke sigande plattor... Är vanligt kakel sugande, eller helt enkelt: Skulle Lips multifog funka bra även till mina väggar, med vanligt vitt kakel (beige baksida), eller är det kakelfog man ska ha?
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Vanligt kakel är ju mer sugande än hårdare klinker eller granitkeramik men det är ju strukturen och kornigheten i fogen som gör att jag väljer kakelfog på väggarna alla dagar i veckan... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.