Jag vet att det är lagligt att placera ett så kallat EURO uttag i samma rum som vanliga jordade och ojordade uttag.

Men kan jag på samma sätt lagligt placera ett ojordat lamputtag i ett rum med jordade uttag? Vilket uttag ska jag isåfall välja?

Några lamputtag i klass 2 utförande finns inte. Lösning får bli eurouttag i taket eller på vägg vid tak.

Skall man följa regelverket fullt ut. Då skall skyddsledare vara framdragen till vägguttag och anslutńingspunkter för lampor oavsett om lampan( amaturen) kräver det eller ej.

Det gäller vid nyinstallation.

Eurouttag är bara ett komplement till vaniliga jordade uttag eftersom dom enbart fungerar till klass2 apparater med strömförbrukng under 2,5 ampere. Det gör att klass2 apparater såsom dammsugare m.m. inte kan anslutas till uttaget.

Jag bor i ett hus från -74 där föregående ägare slarvat vid renovering och inte skyddsjordat ett vägguttag och ett lamputtag. Till alla andra uttag i hela huset finns gul/grön framdragen.

Dessa två uttag är det enda som sitter på denna grupp och jag hittar ingen gul/grön i dosor i vägg/tak. Dock sitter jordade uttag såklart... :wow:

Det finns andra uttag i rummet som är jordade på andra grupper så alltså har jag en farlig/olaglig anläggning. Förmodligen orkade inte elektrikerna dra fram jord enbart till dessa två...

Uttagen är placerade vid matbordet med öppen planlösning så man skulle kunna se det som att rummet är en del av köket. Vilket borde göra det än mer olagligt/farligt då man skulle kunna få för sig att placera en brödrost i uttaget... Tur nog har detta inte skett innan jag upptäckte felet.

Därför fick jag idén att sätta dit ett EURO uttag så det enda som kommer anslutas är på sin höjd en mobilladdare. = säkert.

Men nu tror jag det ändå jag får ringa en elektriker som får dra en gul/grön från centralen om det enda lagliga lösningen vore ett EURO uttag i taket. Mig veterligen finns det inga hängande kökslampor som skulle passa i det uttaget? Förslag?

Det låter nog som förre ägaren har hempulat det där. Att en elektriker kanske av ngn. anledning väljer att lämna ett rum med blandat, är illa men förekommer nog. men att en elektriker skulle sätta jordat uttag som inte ens har en jordtråd ansluten skulle jag tro är helt otänkbart.

Tidigare ägare är VD för en firma som sysslar med badrumsrenoveringar. De tillhör en koncern där det även finns anställda elektriker. Allt är snyggt och fint draget för övrigt. Jag finner det för osannolikt att det är VDn själv som hempulat men visst så kan det vara.

Lampsladdställ med europakontakt finns att köpa, t ex:

http://www.jula.se/catalog/el-och-b...tillbehor/lamphallare/lampupphangning-412080/

Annars kan man skarva på en sladdstump europakontakt på vilken lampa som helst med t ex en sådan här:

http://www.jula.se/catalog/el-och-b...ion/kopplingslister-klammor/skarvdosa-008259/

Men då faller lite poängen med att ha ett uttag för europakontakt, eftersom man då kan sätta kontakten på vilken lampa som helst även sådana som inte är dubbelisolerade. Förutsättningen för att man ska uppfylla intentionen med europakontakt är att apparaten man ansluter är dubbelisolerad.

Det bästa är att dra en gul/grön från elcentralen eller en dosa i gruppen där en sådan finnas framdragen.
Ofta finns det skyddsjord någonstans i gruppen eftersom dom ofta matade utomhuslampor, utomhusuttag, badrumslampa förutom ojordade vägguttag.

Ett jordat vägguttag får aldrig monteras utan att ansluta skyddsjord.... Det är ett fuskjobb, tyvärr.

Tobbe_3 skrev:
Ett jordat vägguttag får aldrig monteras utan att ansluta skyddsjord.... Det är ett fuskjobb, tyvärr.
Och ett värre fel än att "blanda" i mitt tycke.

Det skall åtminstone gå att se om ett uttag är jordat eller inte.

• Gilla
tobee och 3 till
  • Laddar…
Dra om till jordat eller montera euro-uttag samt montera en dubbelisolerad armatur.

Tack för alla svar. Jag har tittat bakom alla doslock som hör till gruppen och hittar ingen gul/grön så centralen måste öppnas för att hämta jord. Så jag satte in EURO-uttag i både vägg och tak. Det blir nog en permanent lösning. Det finns jordade uttag så det räcker i rummet ändå :thumbup:

Tråkigt att hitta sånt slarv dock så tror jag tar hit en elektriker ändå som får kolla över anläggning i några timmar. Känns ju som elen är något man vill veta är tipp topp och har det slarvats på ett ställe finns det säkert mer som jag som lekman inte ser.

Färre och färre prylar använder jord idag, jordkravet kom in lite för sen i regelverket, är lite överspelat nu.
Dammsugare, högtryckstvättar, elektriska vispar och bordslampor är exempel på maskiner som idag byggs dubbelisolerade och kräver ej jord, vilket ökar elsäkerheten.

Många föräldrar köper stationära speldatorer till sina barn. De flesta stationära datorerna behöver fortfarande idag skyddsjord. Många äldre hus saknar skyddsjord i barnens sovrum där datorerna placeras.

För 15 år sen när jag själv var unge med dator på mitt sovrum undvek man att röra vid chassit och elementet samtidigt. Det pirrade fint i fingrarna när man kom åt datorns metalldelar redan när man inte höll i något ledande. Tror det har något att göra med att nätaggregaten gör sig av med överblivet ström via jorden. Men finns ingen skyddsjord så kan det läcka ut i chassit. Kanske någon annan kan förklara detta bättre

Jord till en stationär dator används ur ett avstörningssynpunkt, det sitter filterkondensatorer över nätingången kopplade till jord för undertrycka störningar, jord används ej för att datorn ska fungera ur ett "datorperspektiv". Se även hur ett externt nätaggregat till en bärbar dator ser ut, jord på primärsidan, sedan en tvåpolig (+-) anslutning till datorn.

• Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Och kan vi tillägga. "Pirrandet" är att avstörningskondensatorn läcker lite ström till jord (1mA eller mindre). Så det kan kännas, men är inte farligt.

Det beror på avstörningsfilter i datorer, och många andra nätaggregat.

De består av kondensatorer kopplade mellan fasledaren och jord, och från nollan till jord. En kondensator leder växelström, den leder bättre ju högre frekvenserna är. En störning har typiskt frekvenser på flera Megahertz, kondensatorn uppfattas då som en ren kortslutning för störningen, den led bort mot jord.

Den relativt låga nätfrekvensen på 50Hz ser däremot kondensatorn i filtret som näst intill en isolering. För den låga frekvensen leder kondensatorn kanske några mikroampere.

Om en sådan apparat kopplas in utan ansluten skyddsjord, så fungerar dels avstörningen dåligt, störningarna leds ju inte bort. Dels så kommer den svävande jordledaren som via kondensatorn är i kontakt med fas att få halva nätspänningen på sig, det sitter ju en lika stor kondesnator mot nollan, strömmen som leds mot jord kommer att fortsätta genom kondensatorn mot nollan. I mittpunkten som är den oanslutna jordledaren får man då halva nätspänningen.

Denna spänning orkar dock inte driva mer än några mikroampere, så den är helt ofarlig, men kan kittla om den går igenom kroppen.

Avstörningskondensatorer tillverkas med speciella säkerhetskrav, så att de inte kan gå sönder och börja leda mycket ström, de skall vara lika säkra som isoleringen på kablar. Annars är kortslutning igenom en kondensator ett klassiskt elektronikfel, men det kan alltså inte hända med den klassen av kondensatorer som används i avstörningsfilter.

Man skall också komma ihåg att strömmen genom kondensatorn är s.k "reaktiv effekt", det går lika mycket ström tillbaka från jord mot fasledaren, fast i olika faslägen. Så denna ström kostar inget, och kan inte få en jordfelsbrytare (av modern klass ) att lösa ut, ens om man har väldigt många datorer med störfilter. man kan säga att kondenastorn "lånar" ström under halva tiden och lämnar tillbaka ström under andra halvan.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.