3 383 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Blanda flytspackel
Kanske en barnslig fråga men jag är lite osäker. Jag har köpt fiberförstärkt flytspackel universal från Byggmax i 25 kg säckar och en 20 liters hink som ska vara avsett för murbruk och liknande. Hittade ingen större hink där jag bor. Då till frågan: Räcker volymen i denna hink till en säck spackel plus 4-4,5 liter vatten? Jag tycker att säckarna ser stora ut och hinken ser liten ut. Jag vill ju inte stå där vid påbörjat arbete med en hink som visar sig vara för liten.
Du brukar få 13 liter bruk så en 20L kan gå om man är försiktig och inte har visp som trycker upp mot kanterna. Ev får du dra i hela vattenvolymen och delar från säcken och köra vispen tills den löst sig och sedan köra resten av säcken då volymen av löst pulver förmodligen är större än vad som får plats med
Det går men det är precis och rinner lätt över kanten om man är för hetsig med blandarvispen.Berghjort skrev:
Kanske en barnslig fråga men jag är lite osäker. Jag har köpt fiberförstärkt flytspackel universal från Byggmax i 25 kg säckar och en 20 liters hink som ska vara avsett för murbruk och liknande. Hittade ingen större hink där jag bor. Då till frågan: Räcker volymen i denna hink till en säck spackel plus 4-4,5 liter vatten? Jag tycker att säckarna ser stora ut och hinken ser liten ut. Jag vill ju inte stå där vid påbörjat arbete med en hink som visar sig vara för liten.
Gjorde exakt det för någon vecka sedan.
Blandade 25kg byggmax spackel i deras 20liters hink.
Gick hur bra som helst o man kunde vispa på ganska friskt med omröraren utan att det rann över.
Så bara tuta och köra! Jag körde deras basic då det bara är i bastun men upplevde den väldigt flytande med 4,5liter vatten så ska du flyta lite fall så börja med 4liter o känn efter.
Blandade 25kg byggmax spackel i deras 20liters hink.
Gick hur bra som helst o man kunde vispa på ganska friskt med omröraren utan att det rann över.
Så bara tuta och köra! Jag körde deras basic då det bara är i bastun men upplevde den väldigt flytande med 4,5liter vatten så ska du flyta lite fall så börja med 4liter o känn efter.
Tack för svaret. Tillverkaren rekommenderar 4 liter vatten vid fallspackling. Nu hittade jag ovala 25 liters hinkar med hällpip hos Jem O fix så för säkerhets skull köpte jag 2 sådana.L Lutte skrev:Gjorde exakt det för någon vecka sedan.
Blandade 25kg byggmax spackel i deras 20liters hink.
Gick hur bra som helst o man kunde vispa på ganska friskt med omröraren utan att det rann över.
Så bara tuta och köra! Jag körde deras basic då det bara är i bastun men upplevde den väldigt flytande med 4,5liter vatten så ska du flyta lite fall så börja med 4liter o känn efter.
Klicka här för att svara

