Är på G att gjuta en betongskiva till ett bord, ett arbete som egentligen inte behöver vara speciellt krångligt om man inte är som mig och gärna experimenterar.

Tanken är att skivan ska vara 20-25mm tjock, 180x80cm.
Har tänkt att armera upp den med ett armeringsnät av 6 eller 8mm järn med 150mm rutor samt ev ett pånajat putsnät.

Från början tänkte jag enkelt köpa ett gäng säckar finbetong och skrida till verket.
Men eftersom jag nu har finsand (0.25mm) i tillräcklig volym och älskar att testa nya saker funderar jag på att blanda själv.

Hoppas på synpunkter på nedanstående tankar för en så hållfast och fin skiva som möjligt.
- Portlandcement+finsand i 1:2 förhållande
- armeringsnät med pånajat putsnät
- Flytmedel för mindre behov av vatten
- medel för att minska luftbubblor
- kommer blandas med handblandare och vibrera i formen.

Finns det något jag missat för att uppnå maximal hållfasthet? Något jag tänkt fel om eller borde göra annorlunda?
Alla synpunkter mottages med tacksamhet! :)

Du behöver inte höghållfasthetbetong för en bänkskiva. Det används i större hus och anläggningsarbeten. Köp du ett par säckar expanderbetong och låt bli att krångla till det. Men jag skulle nog gått ner i dimension på nätet om du bara ska gjuta 25 mm.

C C.Lundin skrev:
Du behöver inte höghållfasthetbetong för en bänkskiva. Det används i större hus och anläggningsarbeten. Köp du ett par säckar expanderbetong och låt bli att krångla till det. Men jag skulle nog gått ner i dimension på nätet om du bara ska gjuta 25 mm.
Åh, men jag vet att jag inte "behöver" det. :) Men som jag skrev så vill jag gärna experimentera och lära mig nya saker, därav tråden.
Angående armeringsnät så är ju 6mm minsta jag hittar som inte behöver skarvas för att täcka ytan. Alternativet är ju att det skulle räcka med putsnät även om det känns alldeles för klent...

N nilhe1 skrev:
Åh, men jag vet att jag inte "behöver" det. :) Men som jag skrev så vill jag gärna experimentera och lära mig nya saker, därav tråden.
Angående armeringsnät så är ju 6mm minsta jag hittar som inte behöver skarvas för att täcka ytan. Alternativet är ju att det skulle räcka med putsnät även om det känns alldeles för klent...
Vad är det du vill uppnå då? C50/60? C70/85? Det kommer du inte uppnå av en blandning hemma på gården.

6 mm är nog absolut max. Men stor risk för att det kommer synas.

Rackarns! C50 hade väl varit tillräckligt men antar att det är för mycket tillsatser som gemene man inte har tillgång till.
För väl fundera ett varv till då gällande detta...

N nilhe1 skrev:
Rackarns! C50 hade väl varit tillräckligt men antar att det är för mycket tillsatser som gemene man inte har tillgång till.
För väl fundera ett varv till då gällande detta...
Ja det krävs framförallt tillsatsmaterial men även i viss mån tillsatsmedel. Men blanda och leka kan du ju göra ändå, betong är kul! Däremot vill jag nog fortfarande hävda att bäst resultat på en skiva får du nog ändå av färdig expanderbetong. Den uppnår i varje fall hållfastheten du önskade.. :)

• Gilla
nilhe1
  • Laddar…
Höghållfast betong kräver mycket cement vilket leder till att det brinner snabbt och spricker mycket, vilket måste hållas under kontroll med extra mycket armering.

Du skulle troligen bli ganska besviken över resultatet.

• Gilla
nilhe1
  • Laddar…
W witten skrev:
Höghållfast betong kräver mycket cement vilket leder till att det brinner snabbt och spricker mycket, vilket måste hållas under kontroll med extra mycket armering.

Du skulle troligen bli ganska besviken över resultatet.
Värmeutvecklingen går ju att hålla lite bättre i schakt med slagg istället för flygaska o.s.v. Men visst brinner det på bra ändå...

Oavsett vad du använder är 20-25 mm tjocklek för lite på skivan. Håller med om att expanderbetong är att föredra.

• Gilla
nilhe1
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Värmeutvecklingen går ju att hålla lite bättre i schakt med slagg istället för flygaska o.s.v. Men visst brinner det på bra ändå...
Jo utmaningarna är säkert inte lika påtagliga i en så här tunn platta.

• Gilla
nilhe1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.