1 204 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Blanda egen betong av fin sand
Jag ska gjuta en grund till en mur, som blir en del av ett växthus vi ska bygga. När vi förbereder marken nu så ser jag att den, under ett tunt lager matjord, består av tätt packad sand. Och då känns det plötsligt lite onödigt att åka och köpa en massa grovbetong där i princip hälften eller mer av både vikt och pengar för betongen ju är just sand. Jag tänkte alltså blanda egen betong av min sand som finns på plats, cement, och lite grövre fraktioner av grus som jag förstått att betong bör innehålla. Men - ni som kan det här - hur viktigt är det att det är helt kliniskt ren sand, och hur fin får den vara? Där jag gräver nu är sanden väldigt finkornig, mellan 0-1mm, ibland nästan som ett mjöl i konsistensen. Och det kan hända att det då och då slinker ner en liten bit av en trädrot som jag missar när jag gräver. Får detta - eventuella organiska element, och sandens finkornighet, betongen att bli mindre hållfast?
Sannolikt, men det har sannolikt ingen större betydelse i ditt lilla trädgårdsprojekt.N Nilzie skrev:
Du har helt rätt i att det är ett litet trädgårdsprojekt. Inga farliga tyngder det ska hålla för. Men en vill ju ändå inte att grunden spricker för att jag blandat kass betong. Men om jag läser på och blandar bra så bör alltså inte de fina sandfraktionerna innebära nån större risk?F fribygg skrev:
Du behöver förhållandevis mer cement för att binda den fina sanden än om du blandat i grövre fraktioner, så inte nödvändigtvis ekonomiskt att använda sanden du har - iaf inte enbart. Men kan ju vara värt att göra ändå för att slippa släpa grus....
Klicka här för att svara