Byggahus.se
Jag blir också imponerad och mer nyfiken på tekniska lösningar som hur man får till vatten och avlopp på så bergig tomt? Uppvärmning? Jag undrar också hur man får bygglov då det, enligt artikeln, avviker från övrig bebyggelse.

Hursomhelst, grattis till ett snyggt bygge! Ni har gjort något jag också skulle vilja kunna göra. Dvs bygga ett nytt modernt hus med havsutsikt som passar in i miljön.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Ett steril hus... me gusta :)

Har några frågor / önskningar:
1. Finns någon chans att se bilder som visar hur stödmuren såg ut?
2. Hur är stödmuren förankrat i berget?
3. Gjorde ni (de) geoteknisk undersökning?
4. Var det ett lösvirkesbygge eller beställning från ngn husfabriken?
5. Hur var de stora fönsterpartierna flyttat på plats? dvs. var det möjligt att lyftkranen nått brant sidan av berget?

Tack på förhand,
Bart
 
Redigerat:
Ös på med frågor om ni har fler! Jag har kommit överens med Jenny och Jacob om att skriva en uppföljande artikel som tar upp era frågor.
 
kulle
nja.. är inte så imponerad faktiskt, som någon skrev blir det nästan lite sterilt.
Men visst , smaken är som baken - delad :)
 
J
Där borde ha varit en bild från sjösidan då hade ni förstått - alla vita hus ljuser mot bakgrunden av berg och skog - medan vårt svarta hus nästen inte upptäcks - så jo på håll är det nästan osynligt

Lime113 skrev:
Finns det inget bra bildexempel på när huset inte sticker ut från miljön? Jag tycker inte det smälter in på någon bild, fast det kanske syns bättre i skymning?
 
Stilen på huset passar definitivt in i miljön, men jag hade gärna sett att man låtit det "flyta med" marknivåerna bättre istället för att sticka upp.

Nu ger det ett tillstängt intryck trots det utstickande läget, som en bunker eller ett luftvärn. Drömmer själv om en kuperad naturtomt och ett hus i brunt eller grått, men där man istället har etager som öppnar sig mot de släta klipphällarna i olika nivåer. Ingen landgång, utan trädäck i olika storlekar som mjukt ansluter mot klippan, och vik- eller skjutpartier på huset som ger en mjuk övergång mellan ute och inne. Kanske kan det förlåtas om det i takt med att panelen bleknar får växa upp björnbär, slånbär och annan naturlig slingerväxtlighet runt husets fötter, men just nu faller det mig inte i smaken.
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Härligt inuti med högt i tak och smarta lösningar, syns att det är arkiteketer som nördar. Hade nog passat/smält in bättre med tex järnvitriolad fasad som grånar med tiden...
Ja, du kanske såg i bildtexten att de har haft just de tankarna angående färgvalet:

"Virket är målat med Falu Rödfärg svart som ger en matt nyans som patinerar med en särskild karaktär. Med tiden kommer väder och vind att skrapa fasaden ren så att huset mer och mer börjar smälta in i den omgivande naturens kargt gråtonade färgskala. Villa Vy nominerades häromåret till Falu Rödfärg-priset.

- I början hade vi tänkt oss ett silvrigt hus, säger Jenny Fröslee Jonsson som se’n istället insisterade på att använda slamfärg. När färgen börjar falna kommer däremot det silvergrå fram, sedan får vi se vad som blir vackrast. Kanske målar vi om, eller inte..."
 
Fint hus med en imponerande finish !
Och visst är det sant att mörka hus smälter bättre in i sin omgivning.
 
Redigerat:
Ett riktigt fint hus, skönt att inte länsstyrelser och andra myndigheter har satt sig på tvären. Ser fram emot en uppföljande artikel. Set syns att byggparet är duktiga hantverkare, speciellt när det gäller att gjuta betong.

Det enda jag ser som ajg skulle vilja ändra är det där låga skåpet till vänster om spegeln i badrummet, som tar en massa plats. Det hade jag velat ta bort för att få handfatsbänken mer "öppen". Det skåpet känns för påträngande. I övrigt, läckert!

/Fru HLH
 
Snyggt och stilrent
 
Jag får sådana roliga bilder i huvudet var gång jag scrollar förbi denna artikel; två vuxna människor som under överinseende av någon får använda både den vassa sågen och den tunga hammaren.

Det är en viss skillnad mellan att bygga allt nästan själva och att bygga nästan allt själva :)
 
  • Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
J
Jag är enig skåpet är I vägen - men öppner man skåpet ser man undersidan av trappan t ovanvåningen I halva skåpet :) det är ren optimering av plats att hela tvättställ och dusch egentligen er en nisch under trappan.

hemljuvahem86 skrev:
Ett riktigt fint hus, skönt att inte länsstyrelser och andra myndigheter har satt sig på tvären. Ser fram emot en uppföljande artikel. Set syns att byggparet är duktiga hantverkare, speciellt när det gäller att gjuta betong.

Det enda jag ser som ajg skulle vilja ändra är det där låga skåpet till vänster om spegeln i badrummet, som tar en massa plats. Det hade jag velat ta bort för att få handfatsbänken mer "öppen". Det skåpet känns för påträngande. I övrigt, läckert!

/Fru HLH
 
Väldigt fint hus!
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.