Ett bekymmer med verktygstypen är att bladen snabbt blir extremt varma, såpass att det nästan börjar brinna i träet och osar bränt. Blir bladen för varma så lär härdningen gå åt skogen mycket snabbt, därför är det nog en bra idé att ha några liknande blad man kan växla kvickt mellan.

Kyla med vatten är nog ingen bra idé även om man iofs kan klara sig med en fuktig trasa och kyla litet försiktigt med jämna mellanrum innan det blir glödhett.

Det borde vara fler än jag som märkt av detta... eller?

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
C
H Harald Blåtumme skrev:
Jäpp, helt klart ett av grundproblemen inte minst med de dåliga bladen. Och inte bara problem för bladet, vem vill ha brända snittytor och risk för eldsvåda?

Har man bra och skarpa blad blir det inte eldsvåda, det är när det är dåliga blad som inte avverkar det blir bränt.

C
Stefan N Stefan N skrev:
Har man bra och skarpa blad blir det inte eldsvåda, det är när det är dåliga blad som inte avverkar det blir bränt.
Kanske skall förtydliga att jag inte menade dåliga som att bladen är slitna. Samma fenomen även med splitt nya blad.

U
Om man låter maskinen/bladet jobba utan att man trycker på upplever jag att det inte luktar bränt.

H Harald Blåtumme skrev:
Ett bekymmer med verktygstypen är att bladen snabbt blir extremt varma, såpass att det nästan börjar brinna i träet och osar bränt. Blir bladen för varma så lär härdningen gå åt skogen mycket snabbt, därför är det nog en bra idé att ha några liknande blad man kan växla kvickt mellan.

Kyla med vatten är nog ingen bra idé även om man iofs kan klara sig med en fuktig trasa och kyla litet försiktigt med jämna mellanrum innan det blir glödhett.

C cpalm skrev:
Jäpp, helt klart ett av grundproblemen inte minst med de dåliga bladen. Och inte bara problem för bladet, vem vill ha brända snittytor och risk för eldsvåda?
Mycket handlar om teknik när man använder en multimaskin. Sågspånet är största anledningen till att de blir varmt och bränner. Om man ger sågspånet någonstans att ta vägen underlättar det mycket. Om möjligt så vandra med bladet fram och tillbaka snarare än att trycka rakt in, detta brukar ge bättre snitt och mindre problem.

Nu använder man ofta dessa maskiner där det är svårt att komma intill, men om man tänker på vart spånet tar vägen och använder rätt tandning(japantandning till trä) så förlänger det livslängden.

EDIT: Denna kom ut häromdagen

• Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
richardtenggren
Tycker originalbladet till min Vecturo har varit riktigt hållbart, tycker även Feinbladen har varit bra.
Har tänkt testa Imperials blad, men ska nog köpa ett storpack från Festool denna gång.

Bosch är helt okej och kinabladen jag köpte var kassa även om de var billiga.

Bosch finns som 5-pack på Jula.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Festools blad är dom bästa jag provat, verkligen hållbara och vassa.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
C
devizion devizion skrev:
Sågspånet är största anledningen till att de blir varmt och bränner. Om man ger sågspånet någonstans att ta vägen underlättar det mycket.
Enligt min uppfattning är det tre saker som inverkar:
- "Bettet" i själva tandningen, dvs var på skalan mellan att skära och nöta sig igenom materialet man ligger.
- Bladets "skränkning", dvs hur mycket bredare spåret blir än bladet. Så att det inte blir friktion mellan bladet och spåret och så att spånen har en väg ut.
- Maskinens oscillationsfrekvens vs. slaglängd.

Fein fallerar enligt min åsikt på alla tre punkter. Åtminstone när de gäller de fintandade bågfilsliknande bladen.
Sen inverkar så klart även handhavandet.

Jag som river mycket träffar väldigt ofta på spik och skruv, eller sten/betong.
Köpte 100st blad från Kina och betalade 9,82:-/st inkl frakt och "moms", och självklart är dom väldigt mycket sämre än ett dyrt kvalitetsblad, men så länge man kör med vettigt tryck håller dom länge.
Kapade tex +50 år gammal asfaltspapp på taket, den har inte små fina gruskorn utan ganska stora stenar, där gick det åt ca 20st billiga blad, undrar hur många dyra som hade gått åt.
Har varit med om några som har släppt i svetsen, men inte fler än kanske 3st på 100st blad.

Nån som har tips på blad som klarar bultar som är 10mm tjocka? Behöver kapa 5 stycken som sitter illa till.

V Villa1949 skrev:
Nån som har tips på blad som klarar bultar som är 10mm tjocka? Behöver kapa 5 stycken som sitter illa till.
Hur illa? Är det skruvar du menar, och de är av lägre kvalitet (8.8 eller sämre) så är ju huggmejsel ett ganska bra sätt också...

Ingen aning om kvalitet. Det är genomgående sextantsskruv med mutter på andra sidan. Dom har burit järnbeslag för en jättemarkis.

Mina blad ville inte riktigt igenom. Tog alldeles för lång tid.

Hur illa sitter de? Inte så vinkelslip med stor klinga når fram?

Frustrator Frustrator skrev:
Hur illa sitter de? Inte så vinkelslip med stor klinga når fram?
Nej det går inte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.