16 890 läst ·
52 svar
17k läst
52 svar
Blad till multimaskin för rimliga pengar?
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Ett bekymmer med verktygstypen är att bladen snabbt blir extremt varma, såpass att det nästan börjar brinna i träet och osar bränt. Blir bladen för varma så lär härdningen gå åt skogen mycket snabbt, därför är det nog en bra idé att ha några liknande blad man kan växla kvickt mellan.
Kyla med vatten är nog ingen bra idé även om man iofs kan klara sig med en fuktig trasa och kyla litet försiktigt med jämna mellanrum innan det blir glödhett.
Det borde vara fler än jag som märkt av detta... eller?
Kyla med vatten är nog ingen bra idé även om man iofs kan klara sig med en fuktig trasa och kyla litet försiktigt med jämna mellanrum innan det blir glödhett.
H Harald Blåtumme skrev:Ett bekymmer med verktygstypen är att bladen snabbt blir extremt varma, såpass att det nästan börjar brinna i träet och osar bränt. Blir bladen för varma så lär härdningen gå åt skogen mycket snabbt, därför är det nog en bra idé att ha några liknande blad man kan växla kvickt mellan.
Mycket handlar om teknik när man använder en multimaskin. Sågspånet är största anledningen till att de blir varmt och bränner. Om man ger sågspånet någonstans att ta vägen underlättar det mycket. Om möjligt så vandra med bladet fram och tillbaka snarare än att trycka rakt in, detta brukar ge bättre snitt och mindre problem.C cpalm skrev:
Nu använder man ofta dessa maskiner där det är svårt att komma intill, men om man tänker på vart spånet tar vägen och använder rätt tandning(japantandning till trä) så förlänger det livslängden.
EDIT: Denna kom ut häromdagen
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 614 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 614 inlägg
Tycker originalbladet till min Vecturo har varit riktigt hållbart, tycker även Feinbladen har varit bra.
Har tänkt testa Imperials blad, men ska nog köpa ett storpack från Festool denna gång.
Bosch är helt okej och kinabladen jag köpte var kassa även om de var billiga.
Bosch finns som 5-pack på Jula.
Har tänkt testa Imperials blad, men ska nog köpa ett storpack från Festool denna gång.
Bosch är helt okej och kinabladen jag köpte var kassa även om de var billiga.
Bosch finns som 5-pack på Jula.
Enligt min uppfattning är det tre saker som inverkar:devizion skrev:
- "Bettet" i själva tandningen, dvs var på skalan mellan att skära och nöta sig igenom materialet man ligger.
- Bladets "skränkning", dvs hur mycket bredare spåret blir än bladet. Så att det inte blir friktion mellan bladet och spåret och så att spånen har en väg ut.
- Maskinens oscillationsfrekvens vs. slaglängd.
Fein fallerar enligt min åsikt på alla tre punkter. Åtminstone när de gäller de fintandade bågfilsliknande bladen.
Sen inverkar så klart även handhavandet.
Jag som river mycket träffar väldigt ofta på spik och skruv, eller sten/betong.
Köpte 100st blad från Kina och betalade 9,82:-/st inkl frakt och "moms", och självklart är dom väldigt mycket sämre än ett dyrt kvalitetsblad, men så länge man kör med vettigt tryck håller dom länge.
Kapade tex +50 år gammal asfaltspapp på taket, den har inte små fina gruskorn utan ganska stora stenar, där gick det åt ca 20st billiga blad, undrar hur många dyra som hade gått åt.
Har varit med om några som har släppt i svetsen, men inte fler än kanske 3st på 100st blad.
Köpte 100st blad från Kina och betalade 9,82:-/st inkl frakt och "moms", och självklart är dom väldigt mycket sämre än ett dyrt kvalitetsblad, men så länge man kör med vettigt tryck håller dom länge.
Kapade tex +50 år gammal asfaltspapp på taket, den har inte små fina gruskorn utan ganska stora stenar, där gick det åt ca 20st billiga blad, undrar hur många dyra som hade gått åt.
Har varit med om några som har släppt i svetsen, men inte fler än kanske 3st på 100st blad.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 418 inlägg
Verktygstokig
· Halland
· 8 133 inlägg
Hur illa sitter de? Inte så vinkelslip med stor klinga når fram?