Aha då måste jag ordna en gammamätare för att mäta alla väggar
För att kunna hitta vilken/vilka väggar som avger radon(/gammastrålning) så är det enklast att använda gammamätare som man för över väggen eller en sugande radongasmätare.
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Om-stralning/Joniserande-stralning/
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Radon/Rikt--och-gransvarden-for-radon/
"Det finns även ett riktvärde för gammastrålning (en typ av strålning som har förmågan att skada kroppens celler) i nya byggnader. Byggnadsmaterialet blå lättbetong avger gammastrålning, dock i så låg grad att den vanligtvis inte är hälsofarlig. Men om värdet är högre än 0,3 mikrosievert i timmen (0,3 µSv/h) bör även radonhalten i inomhusluften mätas."
Håller på lite med alfa-, beta- & gamma-mätutrustning på jobbet, bla kalibrering, foliebyte.
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Om-stralning/Joniserande-stralning/
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/start/Radon/Rikt--och-gransvarden-for-radon/
"Det finns även ett riktvärde för gammastrålning (en typ av strålning som har förmågan att skada kroppens celler) i nya byggnader. Byggnadsmaterialet blå lättbetong avger gammastrålning, dock i så låg grad att den vanligtvis inte är hälsofarlig. Men om värdet är högre än 0,3 mikrosievert i timmen (0,3 µSv/h) bör även radonhalten i inomhusluften mätas."
Håller på lite med alfa-, beta- & gamma-mätutrustning på jobbet, bla kalibrering, foliebyte.
När du nu jobbar med det borde du veta att även alfastrålning är synnerligen skadligt om man får det invärtes. T.ex. med radondöttrar där det är just alfastrålning. Den är såpass energisvag att den stoppas av huden men om man andas in damm och får ner det i lungorna är det en helt annan femma. Det är troligen också anledningen till att det är betydligt farligare med radon om man samtidigt har ovanan att röka inomhus.Demmpa skrev:
Ja det vet jag, på jobbet har vi utrustning för att kunna mäta internkontamination.
Att jag citerade det jag citerade var att ta fram just värdet för gammastrålningen, eftersom det är den som är lättast att mäta fram på en vägg som är målad/tapetserad.
Gränsvärdena för radonhalten i luften är nog ganska känd för dom flesta, men riktvärdet för gammastrålningen är nog mindre känd.
Att jag citerade det jag citerade var att ta fram just värdet för gammastrålningen, eftersom det är den som är lättast att mäta fram på en vägg som är målad/tapetserad.
Gränsvärdena för radonhalten i luften är nog ganska känd för dom flesta, men riktvärdet för gammastrålningen är nog mindre känd.
Nu hittade jag en information som skulle kunna vara sista pusselbiten. Hittar en logik i mina frågor genom att läsa denna insändare från en radonsanerare.Demmpa skrev:
Det finns flera olika gammmätare från några tillverkare, som man kan använda för att konstatera om det är blåbetong eller inte samt hur mycket det strålar. Gammamätare används mer eller mindre dagligen inom tex kärnkraftsindustrin, sjukvården mm.
"Gammamätning används för att avgöra om det finns blåbetong, var den finns och om den producerar lite eller mycket radon. Gammastrålningen bildas när radium sönderfaller. Ju högre strålningsintensitet desto högre radiuminnehåll och större radonproduktion."
"Gammamätare
Uranhaltiga byggnadsmaterial, såsom blåbetong, avger radongas och sänder ut joniserande strålning. Gammastrålningen från en byggnadsdel är därför ett mått på hur mycket radon den kan bidra med till den totala radonhalten. En gammamätning kompletterar radongasmätningen och används för att avgöra vilka radonkällor som bidrar till den totala radongashalten. Gammastrålningen anges i enheten mikrosievert per timme, μSv/h. Värden över ca 0,25 μSv/h indikerar blåbetong. De mest uranhaltiga blåbetong-materialen har en gammastrålning kring 1,2 μSv/h."
Här är en svensk återförsäljare av mätutrustning, [länk] man kan köpa spårfilmanalys av dom också.
Se här:
I Stockholm är enligt min bedömning 90% dock från Öland, Grönhögen, lågstrålande blåbetong. Dom hade ju ett fartyg som körde ut blåbetong till Mälardalen, kanske enklare än att frakta med tåg från inre delen av landet där gammastrålningen var högre."
Huset ligger i Mälardalen. Det skulle kunna vara ölandsblåbetong i kombination med markradon.
Innan sanering låg radonvärdet på 440 bekerell. Ingen effekt av ftx system men kraftig sänkning med radonsugen.
Imorgon ska vi höra med kommunen om en gammamätare och jag ska ringa länsstyrelsen i Nyköping och begära ut utredning av radon inför en ansökan om bidrag som ska ha gjorts för saneringen.
Tack alla för visat intresse och stöd
Klicka här för att svara