Om man inte har tillgång till en digital mätare kanske det inte är så länge man vill vänta om man står med en vägg öppen som man vill bygga igen. Jag hade en ickebärande vägg mellan det som en gång varit pannrum och hallen innanför som jag tyckte var misstänkt självlysande blå. Hade inte tid att fundera så länge men då den annars skulle bli inbyggd med kakel o fint så var det nu eller aldrig. Rev ut skiten o ersatte med reglad vägg för att kunna sova gott.
Vitbalansen har inget med saken att göra, jag gav beskrivning enl det jag sett i verkligheten, och då är blocken i väldigt ljusgrå färg, om det förändrar någotY yalazy skrev:
Förutom att blåbetong avger radongas släpper materialet även ifrån sig gammastrålning. Genom att mäta med en gammamätare kan man genast särskilja blåbetong från andra byggnadsmaterial.
Googlar man på bilder på blåbetong är betongen i de flesta bilderna man ser blåaktigt men man kan även se bilder med ljusare variant.
Googlar man på bilder på blåbetong är betongen i de flesta bilderna man ser blåaktigt men man kan även se bilder med ljusare variant.
OK. Blåbetong kan se väldigt olika ut i färgen. Den behöver inte se blå ut, utan grå. Vi hade blåbetong i vårt förra hus och har siporex i vårt nuvarande. Blåbetongen såg ljusgrå ut, siporexen som vi har här ser nästan vit ut.F Fredrik07 skrev:
Men oavsett så behöver blåbetong inte vara något bekymmer. Är den lågstrålande ger den ett väldigt litet tillskott av radon.
Väldigt svårt att säga från bilden men det kan vara blåbetong (även om den ser lite för ljus ut på bilden).
Vi har blåbetong i huset, i källaren (äldre) en som är blygrå (aningen blå i tonen) som ger en del strålning (dock liten) men den har jag tapetserat med strålskyddande tapet för att stänga inne det lilla som fanns.
I övriga delen av huset (byggt 1977) finns ytong/siporex och blåbetong som är ljusgrå (typ samma färg som "citat rutorna" här på bygga hus...
Vi har blåbetong i huset, i källaren (äldre) en som är blygrå (aningen blå i tonen) som ger en del strålning (dock liten) men den har jag tapetserat med strålskyddande tapet för att stänga inne det lilla som fanns.
I övriga delen av huset (byggt 1977) finns ytong/siporex och blåbetong som är ljusgrå (typ samma färg som "citat rutorna" här på bygga hus...
Den mätte vi också men den är så lågstrålande så den avger nästan omätbart värde, dock så mycket att det konstaterads vara "blåbetong".
Klicka här för att svara