L lingonlingon skrev:
Det brukar bli såhär när elektrikern är slö och använder färdigdragen slang. Jag har själv precis haft liknande problem när jag skulle byta ut två dimmers. Där har man använt 2 blåa som tändtråd, så här "finns" ingen för risk för förväxling. Men nu när jag ska byta dimmer till en som kräver nolla så måste jag dra om 3 kablar i stället för endast 1.
Intressant inlägg
Kan du länka till den fördragna flexslang som har två blå ledare?
Skulle gärna vilja se den:thinking:
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Edit: Regler/föreskrifter har aldrig gjort skillnad på kabel och rör vad jag vet. Det är elsäkerhetsverket som gör denna skillnad, en uppfattning som det aldrig funnits anledning att fundera ifrågasätta.
I ELSÄK-FS 1999:5 görs det skillnad på kabel och och enkelledare i rör
 
E elmont skrev:
Man förutsätter ALDRIG att det är utfört på ett visst sätt, man har ju aldrig en aning om vem som varit där och kopplat inte ens om det är en ny anläggning.
Magnus E K Magnus E K skrev:
Om man vill åtgärda problemet med blå tändtråd för utanpåliggande kabel som enbart går till strömbrytare (har detta både på vinden och i snickarboden) vad sjutton köper man för kabel för att det ska bli rätt?
Precis så är det. Men i verkligheten är det just pga av att det varit någon klåparelektriker/montör som man har regler och praxis kring detta. Dvs att alla inte alltid mäter även om jag själv nästan alltid gör det.
 
U Uffe A skrev:
Intressant inlägg
Kan du länka till den fördragna flexslang som har två blå ledare?
Skulle gärna vilja se den:thinking:
Nej den är ju inte fördragen med två blåa, men i stället för att dra ut en blå och ersätta med två vita eller orangea så har man bara dragit i en extra blå
 
E El-Löken66 skrev:
Numera medges möjlighet för installatör att på plats sätta sig över Elinstallationsregler eller andra standarder efter bedömning på plats.
Du söker fortfarande undanflykter som gör det ännu svårare för dig att komma ur detta. Att det finns en öppning i föreskrifterna om att frångå svensk standard på samtliga punkter betyder inte att det är något som man allmänt kan praktisera då det dels kräver att man har rejält på fötterna och dels att det dokumenteras på ett sätt som ännu är okänt (pga att ingen gå utanför regler och vedertagen praxis) och slutligen inte är något som allmänt kan rekommenderas, speciellt inte på byggahus.se. Försök inte heller dra in udda speciella omständigheter i befintliga installationer. Tråden handlar inte om det.
 
G guggen skrev:
I detta fall har någon jxvxa sxpa satt blå som tänd tråd i en femledare.
Att använda blå ledare i en ledning med fem ledare som något annat än nolla är ju så långsökt att många elektriker med dig hade missat att kolla detta. Det får ju finnas nån gräns på de tokerier som man behöver kontrollera.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
I ELSÄK-FS 1999:5 görs det skillnad på kabel och och enkelledare i rör
I vilken paragraf? Jag hittar ingenting. De pratar om kablar i 514.3.1. Kanske kan man tolka detta som ledningar men det motsägs av den tolkning elsäkerhetsverket gör i de "frågor och svar" som hör till föreskriften.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du söker fortfarande undanflykter som gör det ännu svårare för dig att komma ur detta. Att det finns en öppning i föreskrifterna om att frångå svensk standard på samtliga punkter betyder inte att det är något som man allmänt kan praktisera då det dels kräver att man har rejält på fötterna och dels att det dokumenteras på ett sätt som ännu är okänt (pga att ingen gå utanför regler och vedertagen praxis) och slutligen inte är något som allmänt kan rekommenderas, speciellt inte på byggahus.se. Försök inte heller dra in udda speciella omständigheter i befintliga installationer. Tråden handlar inte om det.
Finns inget jag behöver ta mig ur.
En elinstallatör bestämmer inte över en Anläggningsinnehavarens anläggning utan detta gör Anläggningsinnehavarens, kunskap eller ej. Det är inte Elinstallatören som gjort fel i detta fallet men väl på plats måste denne informera innehavaren om felet och möjligheterna att rätta till detta. Annars får installatören säga att hen inte vill befatta sig med en sådan hempulad, felaktig anläggning.

Man kan likt en jurist peka på punkter i Boken men detta är inget kunden normalt förstår och man försöker hitta en rimlig lösning i en situation som denna.

Märker att du lämnar alla frågor obesvarade och inget av det du skriver är något som får mig att vika något från uppfattningen jag hade från början, svarar du på frågorna och där tillkommer för mig nya fakta så kommer jag givetvis evalvera, men jag vet redan att du inte kommer kunna finna några svar på dessa frågor/påståenden.

Så vi lämnar det nu, moderatorn verkar inte intresserad av att ta bort sido diskussionen som uppkommit och bra så.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
I ELSÄK-FS 1999:5 görs det skillnad på kabel och och enkelledare i rör
Hmm, så EKKL/Kulo etc. är det ok att gå ner till en dubbel strömbrytare med 3G1.5 och använda blå och gul/grön som tändtrådar i utanpåliggande dragning medans om den är i fräst fördragen flexslang 3x FK1.5 så skall ny FK dras, eller?
 
E
A anis16 skrev:
Hmm, så EKKL/Kulo etc. är det ok att gå ner till en dubbel strömbrytare med 3G1.5 och använda blå och gul/grön som tändtrådar i utanpåliggande dragning medans om den är i fräst fördragen flexslang 3x FK1.5 så skall ny FK dras, eller?
Nej!
Verkligen inte, hur fick du den idéen?

Sov på saken och återkom med rätt svar imorgon.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
En elinstallatör bestämmer inte över en Anläggningsinnehavarens anläggning utan detta gör Anläggningsinnehavarens, kunskap eller ej.
Återigen krystade bortförklaringar, att du ens orkar... TS pratar om nyinstallation. En vanlig innehavare har inte kunskapen att avgöra ifall man kan göra avsteg från regler och praxis utan måste kunna lita på ett elfirman för ett korrekt jobb. Jag har inte undvikit att svara på några frågor som är relevanta för frågan.
 
  • Gilla
Knight
  • Laddar…
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Återigen krystade bortförklaringar, att du ens orkar... TS pratar om nyinstallation. En vanlig innehavare har inte kunskapen att avgöra ifall man kan göra avsteg från regler och praxis utan måste kunna lita på ett elfirman för ett korrekt jobb. Jag har inte undvikit att svara på några frågor som är relevanta för frågan.
Finns det en el firma tror du?
I så fall är ju problemet löst, bara för tråd skapare be denna fixa detta, kolla i så fall efter fler felaktigheter först också.

Nu tror jag ju knappast att en el firma skulle vara skyldig till detta, oddsen måste vara gastronomiskt höga för det. I så fall så kolla registrering på Elsäkerhetsverkets hemsida.
 
E
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Att använda blå ledare i en ledning med fem ledare som något annat än nolla är ju så långsökt att många elektriker med dig hade missat att kolla detta. Det får ju finnas nån gräns på de tokerier som man behöver kontrollera.
Nej, en elektriker skulle inte missat att man använt blå som tändtråd, det står inget om femledare, det var garanterat en treledare. Super vanligt sätt att installera på, synd att ingenjören inte mätte men förhoppningsvis kunde hen laga apparaten själv i alla fall.

Detta med att färger kan vara lite vad som helst i en gammal anläggning är verkligen inget man ska förvånas över, förhoppningsvis är nya installationer bättre färgstandardiserade men varje Anläggningsinnehavarens måste lära känna sin elanläggning, speciellt om man ska in och rota.

Härmed sätter jag punkt för mig i Denna tråd, man kan tycka mycket men faktum är detta:

Gul-grön är jord
I infällda installationer ska blå vara nolla enligt dagens regler
I vissa typer av utanpåliggande installationer kan blå vara något annat än nolla på grund av kabelns begränsning. Detta förutsätter en krets som inte behöver nolla såklart.

Var även uppmärksamma på ifall röd jordledare förekommer, så ska tändtråd inte vara röd.
 
Mikael_L
A anis16 skrev:
Hmm, så EKKL/Kulo etc. är det ok att gå ner till en dubbel strömbrytare med 3G1.5 och använda blå och gul/grön som tändtrådar i utanpåliggande dragning medans om den är i fräst fördragen flexslang 3x FK1.5 så skall ny FK dras, eller?
Nej absolut inte gul/grön som tändtråd. Aldrig, aldrig, aldriiiig.

Men behövs det bara en tändning så kan man använda den blå som tändtråd (den bruna som fas ner till strömbrytaren).
Med 4g1,5 så kan man ha två tändningar, en på svart resp blå.

Men med FK i slang så drar man inte in i blå, utan väljer en annan lämpligare färg för tändtråd (eller byter ut den blå om det är fördragen slang)
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
Nej, en elektriker skulle inte missat att man använt blå som tändtråd, det står inget om femledare, det var garanterat en treledare. Super vanligt sätt att installera på, synd att ingenjören inte mätte men förhoppningsvis kunde hen laga apparaten själv i alla fall.
I inlägg #20 var han mycket tydlig med att det var 5 ledare, det skulle ju dessutom röra sig om en VVB, så det är väl inte otroligt att tänka sig att det gick L1-L3 dit samt att de behövde en styrsignal för tidstariff eller nåt ... som då fick gå i den blå.

Tja, jag skulle vara tveksam att anordna det så, risken att någon gör fel känns alltför uppenbar, inte ens vana elektriker skulle direkt misstänka något sådant.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.