16 267 läst ·
116 svar
16k läst
116 svar
Blå kabel som tändtråd?
Intressant inläggL lingonlingon skrev:Det brukar bli såhär när elektrikern är slö och använder färdigdragen slang. Jag har själv precis haft liknande problem när jag skulle byta ut två dimmers. Där har man använt 2 blåa som tändtråd, så här "finns" ingen för risk för förväxling. Men nu när jag ska byta dimmer till en som kräver nolla så måste jag dra om 3 kablar i stället för endast 1.
Kan du länka till den fördragna flexslang som har två blå ledare?
Skulle gärna vilja se den
E elmont skrev:
Precis så är det. Men i verkligheten är det just pga av att det varit någon klåparelektriker/montör som man har regler och praxis kring detta. Dvs att alla inte alltid mäter även om jag själv nästan alltid gör det.Magnus E K skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Du söker fortfarande undanflykter som gör det ännu svårare för dig att komma ur detta. Att det finns en öppning i föreskrifterna om att frångå svensk standard på samtliga punkter betyder inte att det är något som man allmänt kan praktisera då det dels kräver att man har rejält på fötterna och dels att det dokumenteras på ett sätt som ännu är okänt (pga att ingen gå utanför regler och vedertagen praxis) och slutligen inte är något som allmänt kan rekommenderas, speciellt inte på byggahus.se. Försök inte heller dra in udda speciella omständigheter i befintliga installationer. Tråden handlar inte om det.E El-Löken66 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Att använda blå ledare i en ledning med fem ledare som något annat än nolla är ju så långsökt att många elektriker med dig hade missat att kolla detta. Det får ju finnas nån gräns på de tokerier som man behöver kontrollera.G guggen skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
I vilken paragraf? Jag hittar ingenting. De pratar om kablar i 514.3.1. Kanske kan man tolka detta som ledningar men det motsägs av den tolkning elsäkerhetsverket gör i de "frågor och svar" som hör till föreskriften.Mikael_L skrev:
Finns inget jag behöver ta mig ur.Bo.Siltberg skrev:
Du söker fortfarande undanflykter som gör det ännu svårare för dig att komma ur detta. Att det finns en öppning i föreskrifterna om att frångå svensk standard på samtliga punkter betyder inte att det är något som man allmänt kan praktisera då det dels kräver att man har rejält på fötterna och dels att det dokumenteras på ett sätt som ännu är okänt (pga att ingen gå utanför regler och vedertagen praxis) och slutligen inte är något som allmänt kan rekommenderas, speciellt inte på byggahus.se. Försök inte heller dra in udda speciella omständigheter i befintliga installationer. Tråden handlar inte om det.
En elinstallatör bestämmer inte över en Anläggningsinnehavarens anläggning utan detta gör Anläggningsinnehavarens, kunskap eller ej. Det är inte Elinstallatören som gjort fel i detta fallet men väl på plats måste denne informera innehavaren om felet och möjligheterna att rätta till detta. Annars får installatören säga att hen inte vill befatta sig med en sådan hempulad, felaktig anläggning.
Man kan likt en jurist peka på punkter i Boken men detta är inget kunden normalt förstår och man försöker hitta en rimlig lösning i en situation som denna.
Märker att du lämnar alla frågor obesvarade och inget av det du skriver är något som får mig att vika något från uppfattningen jag hade från början, svarar du på frågorna och där tillkommer för mig nya fakta så kommer jag givetvis evalvera, men jag vet redan att du inte kommer kunna finna några svar på dessa frågor/påståenden.
Så vi lämnar det nu, moderatorn verkar inte intresserad av att ta bort sido diskussionen som uppkommit och bra så.
Hmm, så EKKL/Kulo etc. är det ok att gå ner till en dubbel strömbrytare med 3G1.5 och använda blå och gul/grön som tändtrådar i utanpåliggande dragning medans om den är i fräst fördragen flexslang 3x FK1.5 så skall ny FK dras, eller?Mikael_L skrev:
Nej!A anis16 skrev:
Verkligen inte, hur fick du den idéen?
Sov på saken och återkom med rätt svar imorgon.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Återigen krystade bortförklaringar, att du ens orkar... TS pratar om nyinstallation. En vanlig innehavare har inte kunskapen att avgöra ifall man kan göra avsteg från regler och praxis utan måste kunna lita på ett elfirman för ett korrekt jobb. Jag har inte undvikit att svara på några frågor som är relevanta för frågan.E El-Löken66 skrev:
Finns det en el firma tror du?Bo.Siltberg skrev:
Återigen krystade bortförklaringar, att du ens orkar... TS pratar om nyinstallation. En vanlig innehavare har inte kunskapen att avgöra ifall man kan göra avsteg från regler och praxis utan måste kunna lita på ett elfirman för ett korrekt jobb. Jag har inte undvikit att svara på några frågor som är relevanta för frågan.
I så fall är ju problemet löst, bara för tråd skapare be denna fixa detta, kolla i så fall efter fler felaktigheter först också.
Nu tror jag ju knappast att en el firma skulle vara skyldig till detta, oddsen måste vara gastronomiskt höga för det. I så fall så kolla registrering på Elsäkerhetsverkets hemsida.
Nej, en elektriker skulle inte missat att man använt blå som tändtråd, det står inget om femledare, det var garanterat en treledare. Super vanligt sätt att installera på, synd att ingenjören inte mätte men förhoppningsvis kunde hen laga apparaten själv i alla fall.Bo.Siltberg skrev:
Detta med att färger kan vara lite vad som helst i en gammal anläggning är verkligen inget man ska förvånas över, förhoppningsvis är nya installationer bättre färgstandardiserade men varje Anläggningsinnehavarens måste lära känna sin elanläggning, speciellt om man ska in och rota.
Härmed sätter jag punkt för mig i Denna tråd, man kan tycka mycket men faktum är detta:
Gul-grön är jord
I infällda installationer ska blå vara nolla enligt dagens regler
I vissa typer av utanpåliggande installationer kan blå vara något annat än nolla på grund av kabelns begränsning. Detta förutsätter en krets som inte behöver nolla såklart.
Var även uppmärksamma på ifall röd jordledare förekommer, så ska tändtråd inte vara röd.
Nej absolut inte gul/grön som tändtråd. Aldrig, aldrig, aldriiiig.A anis16 skrev:
Men behövs det bara en tändning så kan man använda den blå som tändtråd (den bruna som fas ner till strömbrytaren).
Med 4g1,5 så kan man ha två tändningar, en på svart resp blå.
Men med FK i slang så drar man inte in i blå, utan väljer en annan lämpligare färg för tändtråd (eller byter ut den blå om det är fördragen slang)
I inlägg #20 var han mycket tydlig med att det var 5 ledare, det skulle ju dessutom röra sig om en VVB, så det är väl inte otroligt att tänka sig att det gick L1-L3 dit samt att de behövde en styrsignal för tidstariff eller nåt ... som då fick gå i den blå.E El-Löken66 skrev:
Tja, jag skulle vara tveksam att anordna det så, risken att någon gör fel känns alltför uppenbar, inte ens vana elektriker skulle direkt misstänka något sådant.