7 713 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
BKR eller GVK
Hejsan!
Har kontakt med ett flertal firmor för att ta in offerter. De som jag nu är mest intresserad av är enligt BKRs hemsida anslutna till dem men inte till GVK när man söker där.
Är det "lika bra" med en firma som är en BKR-firma som en GVK-firma, eller är det tom bättre? De allra flesta verkar ju vara anslutna till BKR att döma av dem jag har varit i kontakt med (och jag har väl kontaktat ca 7-10 firmor). Men en mäklare som var och värderade min lägenhet sa att jag skulle se till att få "våtrumsintyg" när jag renoverade badrummet för att det var en väldigt viktig värdehandling..och vad jag kan se så är det ett GVK-dokument.
Hjälp...?
Har kontakt med ett flertal firmor för att ta in offerter. De som jag nu är mest intresserad av är enligt BKRs hemsida anslutna till dem men inte till GVK när man söker där.
Är det "lika bra" med en firma som är en BKR-firma som en GVK-firma, eller är det tom bättre? De allra flesta verkar ju vara anslutna till BKR att döma av dem jag har varit i kontakt med (och jag har väl kontaktat ca 7-10 firmor). Men en mäklare som var och värderade min lägenhet sa att jag skulle se till att få "våtrumsintyg" när jag renoverade badrummet för att det var en väldigt viktig värdehandling..och vad jag kan se så är det ett GVK-dokument.
Hjälp...?
Ktm250 har helt rätt, med tillägg att GVK kan även utfärda intyg på tätskikt av folie typ.
Ett BKR företag är oftast en renodlad plattsättarfirma, ett GVK företag är oftast en mattläggarfirma som även har plattsättare eller mattläggare som även sätter plattor.
Ett BKR företag är oftast en renodlad plattsättarfirma, ett GVK företag är oftast en mattläggarfirma som även har plattsättare eller mattläggare som även sätter plattor.
Låter fullt logiskt då de flesta företag jag haft kontakt med är plattsättare i första hand som jobbar med VVS- och El-firmor.. Men betyder det att GVKs regler och principer oftast inte används när man ska ha kaklat helt enkelt?
GVK har 2 system, ett med tätskiktsmatta alltså istortsett ett badrum med matta på väggarna, ofta grå eller vit enfärgad eller så använder dom vanligt tätskikt av folie typ och då skiljer det sig inte mellan GVK och BKR eftersom det är tillverkarens monteringsanvisningar som gäller.
Fördelar och nackdelar får man läsa sig till
Fördelar och nackdelar får man läsa sig till
I mitt fall handlar det mest om att jag ska bygga om ett badrum i en lägenhet där jag inte kommer bo kvar mer än 1-2 år till troligen. Men man vill ju att det ska vara ett bra jobb och gärna ha nått papper på det till försäljningen när den nu händer. Så då lär ju bägge certifieringssystemen funka tolkar jag det som.
Båda fungerar, vid kakel, beroende på vilket tätskiktssystem som används.
Branschreglerna förklarar hur rummet byggs upp och är lika när det gäller kakel. Tillverkarens monteringsanvisning talar om hur tätskiktet ska monteras.
Branschreglerna förklarar hur rummet byggs upp och är lika när det gäller kakel. Tillverkarens monteringsanvisning talar om hur tätskiktet ska monteras.
Klicka här för att svara