Hej några av mina vedträn i björk har tjock bark. Är det ngt att elda? Brännvärde?

Björk är ju annars bra ved men med tjock bark? Vad säger expertisen?
 
  • Ett stycke trä med varierande textur och färg, möjligen angripet av röta eller termiter, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elda.
 
  • Gilla
bo-ca
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Elda.
Precis elda på!
 
  • Gilla
bo-ca
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Precis elda på!
Ok tack f svar. Mvh B
 
Vad skall du ha den till annars?
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
B bo-ca skrev:
Ok tack f svar. Mvh B
Se bara till att det är torr ved som eldas, sen träslag spelar mindre roll bara du blandar alla träslag medans du eldar.
 
  • Gilla
bo-ca
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Vad skall du ha den till annars?
Är det dålig ved tänkte jag anv f korvgrillning utomhus
 
  • Haha
Norrtull
  • Laddar…
Rickard.
B bo-ca skrev:
Är det dålig ved tänkte jag anv f korvgrillning utomhus
Den bästa veden blir ju grillved då man ska både "äta" och andas in skiten. I spisen slipper jag båda delarna så där är det verkligen inte så noga.

Björknäver sotar en aning men det är ju det man betalar sotaren för att lösa varje år.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.