Har grävt upp ett betonggolv i ett rum i stugan (djup 350 mm) och funderar nu på hur jag ska isolera. Nya golvet ska bli ett trägolv, golvreglar 45x145 inhandlade. Hade från början en tanke om att fylla upp med Lösleca hela vägen upp till trägolvet men har hört från olika håll om problem med trägolv som reser sig med denna lösning. Vad gör jag annars? Blindbotten och gullfiber? Hur gör jag då under detta? Ska jag ta upp ventilation i grundmuren eller fylla upp med..??

Så här ser det ut nu:
sov31.jpg
Det som synes på bilderna är resterna av ett äldre hus som jag hittade under det nuvarande  :)
sov26.jpg

Plast på marken för att stoppa fuktavdunstning, punkterad på lågpunkterna.
Ordentlig ventilation, trossbotten.

Ang. ventilering, rummet är 4,2 x 3,2 meter. Hur många ventiler? Nån som vet nåt smart verktyg att göra hål i grundmuren med, typ fet hålsåg att hyra nånstans? Pris?

Håller alla med om att jag ska ta upp ventilation i grundmuren? Gärna mer input.

Just där fotona är tagna hittade jag ett gammal hus under det befintliga, djupet där är därför lite lägre, i resten av rummet har jag 35-40 cm djup men vid gamla husgrunden ca 30 cm. Så det ska nog gå bra att få plats med bjälklaget.

Blindbotten: du säger asfabord 2x13=26mm. Låter tjockt. cc golvreglar blir ca 500mm. Tänkte att det kanske räcker med upplägg enligt din beskrivning fästade under bjälkarna och oljemasonit på det. Blir det inte stabilt? Behöver ju inte gå att gå på men ska ju inte ramla ner heller..
Korsvis ventilation? menar du i rummets diagonaler?

Har inte planerat att använda de gamla uppläggen eftersom jag inte kan få in reglarna då utan att kapa dem ;)
Fäster två reglar längs kortväggarna och balkskor fästes på dessa för att regla upp golvet. Men hur fästa i kortväggarna? Feta spikplugg tänkte jag 8 på varje sida in i grundmuren, som backup palla upp med lecablock.

längden på golvreglarna blir 4,2 meter och de är alltså 145 höga, hade tänkt att ha ett upplägg på mitten, tror ni att det behövs?

Jag tar mig friheten att kapa tråden då det finns bra bilder.

Jag har funderat lite kring det läget som gäller här. I sommarstugan består golvet i källaren av skärv och sedan en ca 2cm betongskorpa, visst det är lite sprickor i den men inte farligt.

Vad jag funderat över är; om det ser ut som det gör här. Kan man då plana ut med lecakulor, padda och lägga frigolit. Ovan på isoleringen gjuter man sedan en ca 5 cm tjock armerad platta. Plattans överkant ska då vara under syllens underkant. Eventuellt så kan man gjuta ovan på en tjock fuktspärr, eller så använder man platon ovan på plattan.

Vad har ni som kan det där med hållfasthet i betong för synpunkter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.