43 335 läst ·
68 svar
43k läst
68 svar
Bitshållare med djupstopp
Har en sån där bitshållare med djupstopp från Bosch. Skruvade ett par tusen gipsskruv med enpetare i somras när jag byggde till. Skruvade väl 2/3 med bosch grejen och 1/3 med en vanlig bitshållare. Tyckte att bitshållaren från bosch var bra. Visst fick man efterdra en del, men generellt sätt så blev resultatet bättre med den än utan den. Dessutom slapp man problemet med att dra in skruvarna för långt.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
jag köpte en billig skruvautomat på jula 199kr
skruvade upp 60 tal gipsskivor och 40 talet i taket med den funkade helt okey köpte till ett två pack bits men det var bara ett som gick sönder.
mycket lättare med skruvautomat än att behöva trä på skruv efter skruv på bitsen så jag kan rekomendera den
skruvade upp 60 tal gipsskivor och 40 talet i taket med den funkade helt okey köpte till ett två pack bits men det var bara ett som gick sönder.
mycket lättare med skruvautomat än att behöva trä på skruv efter skruv på bitsen så jag kan rekomendera den
Medlem
· Västra Götaland
· 1 697 inlägg
Med riktiga snickarbyxor med spikfickor går det för mig väldigt lätt att med vänsterhanden sätta på skruv på bitsen och låta högerhanden skruva i dem med skruvdragaren. TIdsvinsten med automat om man inte drar gips som enda arbetsuppgift blir då inte så stor. Dessutom är det alltid dyrare att köpa bandad skruv än att kunna plocka på sig billigaste gipsskruvpaketet från t.ex. Biltema. Kvalitén på skruven spelar ju mindre roll.
Tidsvinst är det däremot att bara behöva spackla en enda gång istället för 4-5 ggr som man ju måste om skruven är för långt indragen.
Tidsvinst är det däremot att bara behöva spackla en enda gång istället för 4-5 ggr som man ju måste om skruven är för långt indragen.
Jag skruvade golvgips nyligen och provade då med en hilti-automat. Det gick inte bra och jag körde istället skruvdragaren på lagom moment (ej djupstopp). Att det gick dåligt med automaten berodde kanske till stor del på att jag använde vanlig gipsskruv och inte golvgipsskruv? :blushing:
Jag upplevde dock att det i golvgips fungerade bättre än i vägggips att dra skruvarna till rätt djup med en vanlig skruvdragare. Jag tror det beror på att större delen av skruvmotståndet kommer från den hårda skivan och det därför blir mer repeterbart. I mjuka vägggipsskivor avgör det mer var i underlaget man träffar vilket gör att en momentinställning inte passar för alla skruvar, dvs. en del går för långt och vissa måste efterdras.
Jag upplevde dock att det i golvgips fungerade bättre än i vägggips att dra skruvarna till rätt djup med en vanlig skruvdragare. Jag tror det beror på att större delen av skruvmotståndet kommer från den hårda skivan och det därför blir mer repeterbart. I mjuka vägggipsskivor avgör det mer var i underlaget man träffar vilket gör att en momentinställning inte passar för alla skruvar, dvs. en del går för långt och vissa måste efterdras.
Undrar som sagt samma sak.. Ställer man in djupet överhuvudtaget? Slutar "ringen" snurra - så man slipper fula märken.. Och "frikopplar" den bitsen när ringen nuddar skivan?? :x Blev VÄLDIGT sugen på att testa en sån.. är ju BETYDLIGT billigare än en skruvautomat..martinradbo skrev:
Jag köpte en bits med djupanslag, dels från Bosch och dels från Clas Ohlson.
Den från Bosch går inte att ställa djupet på men däremot den från CO.
Det innebär att den första går utmärkt att skruva OSB och gips emedan
den andre går bra även till golvspån där man vill ha skruvhuvudet några mm ner i skivan.
På CO´s är det en bättre magnet som håller både skruv och bits emedan det på Bosch´s
är en sämre magnet vilket innebär att bitsen släpper ibland. (Det kan bero på att den
inte är tillräckligt insliten).
Vidare så fungerar de på helt olika sätt. CO´s bits snurrar hela tiden tills skruven kommer för
djupt, vilket innebär att bitsen slits. Bosch har en konstruktion där bitsen stannar därför att
bitshållaren "kopplas ur".
Den från Bosch går inte att ställa djupet på men däremot den från CO.
Det innebär att den första går utmärkt att skruva OSB och gips emedan
den andre går bra även till golvspån där man vill ha skruvhuvudet några mm ner i skivan.
På CO´s är det en bättre magnet som håller både skruv och bits emedan det på Bosch´s
är en sämre magnet vilket innebär att bitsen släpper ibland. (Det kan bero på att den
inte är tillräckligt insliten).
Vidare så fungerar de på helt olika sätt. CO´s bits snurrar hela tiden tills skruven kommer för
djupt, vilket innebär att bitsen slits. Bosch har en konstruktion där bitsen stannar därför att
bitshållaren "kopplas ur".
Aaaaa, men när båda är färdiga så ligger du utbränd med pajade leder och svår depression medan jag står och flinar överlägset.Callemaja skrev:
Jotack det känner jag till.clain skrev:
Köpte några protool centrotecbits till boschdragaren.
Sedan blev det en festool c12, sedan centroteclådan, sedan en bunt långa centrotecbits, en låsbar bitshållare och ett djupanslag. And still counting.....
Jag behöver mental vård NU! :O
(fast roligt har jag
Edit. hmm, ännu en tråd som jag bidrar till att den spårar ur.
Redigerat: