Jag sprang på en ny skruvskalle idag. Såg ut som torx fast bara 5 hörn i den. Storlek såg ut som torx 20 men ingen av mina bits eller mejslar passade. Vad heter denna och var köper man bits/skruvmejsel? Jag tappade tyvärr bort skruven och hann inte ta någon bild på den.

tommib
Kolla här. På din beskrivning skulle det kanske kunna vara en pentalobe men jag visste inte att de finns i så stora storlekar som motsv T20.

hsd hsd skrev:
[länk]
Tack, det ser ut att kunna stämma

Ibland undrar man verkligen vad alla specialformat och -varianter tillför. Man tänker ju att tillverkarna någon gång borde ha kommit på något som är bra nog.

Å andra sidan stötte jag en gång på en skruv med vad som såg ut som vanlig insex, men visade sig vara 5/64-dels tum. Då vet man att en ingenjör någonstans har en annan agenda än att något ska vara användarvänligt. Men som följd av det har jag iofs nu en 109-bitars bitssats som hittills löst alla problem jag slängt på den, men då skruvar jag iofs inte på Apple-produkter...

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ibland undrar man verkligen vad alla specialformat och -varianter tillför. Man tänker ju att tillverkarna någon gång borde ha kommit på något som är bra nog.
Det är väl främst för att vi konsumenter/amatörer inte skall kunna meka med grejerna själva, utan lämna det till yrkesmännen/proffsen.

Kan vara lite säkerhetstänk inblandat faktiskt tror jag.

Så är det nog ofta, även om det i mitt fall var en relativt ordinär infästning (fästringar till ett kikarsikte).

Men om vi antar att det ändå är det borde man kunna se en linjär (minst) ökning av antalet varianter och/eller storlekar allt eftersom de befintliga kommer med i stora bitssatser. Undra om det är så. Apple-skruvarna som det länkas till ovan är snart tio år gamla.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.