10 173 läst ·
46 svar
10k läst
46 svar
Bits förbrukningvara och/eller handhavandefel?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag tror inte nån kan skruva i så många skruvar utan att det rappar över nångång. Om du dessutom skruvar loss skruvar så blir det garanterat problem nångång.Gimp skrev:
Precis, många som inte ser skillnad, "men det är ju kryss..."
Rätt använt håller ett bra bits lätt för 500000st skruvar även med manuell hållen maskin, men man dödar också ett skitdyrt bits på första skruven om den rappar över.
Så kan man hålla maskinen helt rakt varje gång, köp 1st dyrt bits, håller man på och skruvar hängande i en arm medans skivan hänger på skruven så är 50st på Biltema riktigt prisvärt och som du skriver, kasta efter första missen.
Sen måste jag erkänna att jag märker skillnad i hållbarhet. Mina dyra Bits håller mycket bättre än billiga Bits. Och då rappas det över ibland.
Jag skulle bli irriterad om en dyr Bits bara klarade en gång
Precis. Använder Hikoki på jobbet och Makita privat, för de är bästnanowire skrev:
Nä, det är ju just det. Det är detta som tar död på iallafall mina kryssbits. Och visst, den blir inte obrukbar direkt första gången man rappar över, men efter det går det snabbt utför. Även med finbits enligt min erfarenhet.B Byggdjuret skrev:
När jag skulle göra vår stora altan för 25 år sedan köpte jag 2 st PH2 bits av bra kvalitet (luna?). Trodde inte att det skulle räcka till hela altanen och rostfri altanskruv från biltema. Den ena bitsen ligger fortfarande kvar i sin förpackning och den jag använde till hela altanen används fortfarande! Så kvalitet lönar sig.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Kan berätta att jag igår mobbade ett PH2 bits så mycket att jag fick ta fram ett nytt. Man hade byggt en nich uppåt i ett tak för att vår port skulle få plats, enkelt förklarat ett 30 cm brett dike 50 cm uppåt. Där skulle jag med porten delvis ivägen stående på stege klamra kabel och vp rör. Tvång på hjälm gjorde att jag inte fick upp huvudet, utan utöva omöjliga fysiska övningar för att komma åt. Har haft bitset i flera månader (biltema) men nu lyckades jag slita ut det helt.
Annars är det ovanligt att jag sliter ut ett bits, de försvinner av oförklarlig anledning. Torxbitsen på min bild längre upp i tråden med gul plast på är Ahlsells egna märke Ironside, och de är riktigt bra, varken för mjuka så de slits, eller för hårda så de går av.
Annars är det ovanligt att jag sliter ut ett bits, de försvinner av oförklarlig anledning. Torxbitsen på min bild längre upp i tråden med gul plast på är Ahlsells egna märke Ironside, och de är riktigt bra, varken för mjuka så de slits, eller för hårda så de går av.
Jag hade förresten en intressant bits-upplevelse för ett tag sedan (den meningen trodde jag aldrig jag skulle skriva).
Jag har kört ganska mycket med ett Luna Impact-bits för T20. Har fungerat klockrent i slagskruvdragaren, men sen var jag tvungen att skruva lite ankarskruv med en vanlig borrmaskin. Fungerade inte alls, det ville bara rappa hela tiden. Lite senare bytte jag maskin till slagskruvdragaren igen, och då fungerade bitsen som den skulle.
Jag antar att det inte bara är kragen och materialet som skiljer mellan impact-bits och vanliga, utan även något i torx-geometrin.
Jag har kört ganska mycket med ett Luna Impact-bits för T20. Har fungerat klockrent i slagskruvdragaren, men sen var jag tvungen att skruva lite ankarskruv med en vanlig borrmaskin. Fungerade inte alls, det ville bara rappa hela tiden. Lite senare bytte jag maskin till slagskruvdragaren igen, och då fungerade bitsen som den skulle.
Jag antar att det inte bara är kragen och materialet som skiljer mellan impact-bits och vanliga, utan även något i torx-geometrin.
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
319 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Matthias Wandel förklarar varför bits inte rappar över när man använder slagskruvdragare:
Aha, har inte varit på nån av det på väldigt länge, fick för mig att det var Ahlsells eget märke då det kommer mer och mer saker i den serien.VidarH skrev:
Hur som helst, bra bits. Då ska jag åka till K Rauta och kolla om se säljer 2 pack, Ahlsell har slutat med det och säljer bara 10 pack.
Tror inte någon nämnt dem men Wera har olika paket med långa bits som är suveräna! En sån paket + liten skruvdragare är det mesta man behöver ha inne i huset för dagliga bestyr.
https://products.wera.de/en/kraftform_kompakt_kraftform_kompakt_60_62.html
Finns många olika att välja bland, jag har ett par stycken av modellen som fanns för några år sen, när det bara fanns 2-3 olika. Riktigt riktigt bra! Spetsarna är klart inte diamantbelagda och ska väl inte användas för att dra i 100m2 altan men för allt smått och gott!
https://products.wera.de/en/kraftform_kompakt_kraftform_kompakt_60_62.html
Finns många olika att välja bland, jag har ett par stycken av modellen som fanns för några år sen, när det bara fanns 2-3 olika. Riktigt riktigt bra! Spetsarna är klart inte diamantbelagda och ska väl inte användas för att dra i 100m2 altan men för allt smått och gott!
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Bitstipps ,Grabbers ph2r (reducerad) bästa till skivskruv. ?Belmlu skrev:
Hej alla,
Här kommer en nybörjarfråga från en som kommit i bit in i första husprojektet i form av att byta innerväggar i garage. I samband med uppsättning av framförallt OSB-skivor blev jag varse om att bits slits oavsett hur jag gör. I skrivande stund har det gått 2st PH2 till ca 35m2 vägg vilket jag för det första undrar om det hör till eller om det är lite väl mycket? Förstår att svaret förmodligen inte är så enkelt utan det blir ett "det beror på..." vilket kommer till nästa frågor kring bits i sig, skruv samt handhavandet av skruvdragaren.
Bits som har förbrukats är någon no-name som följde med vid flytt från lägenheten och skruv är från HECO som köptes på Jula. Således lägre prissegmentet vilket öppnar upp för frågan om dyrare alternativ generellt är bättre? I så fall, några tillverkade som står ut när det gäller prisvärdhet (kvalite vs pris) på både bits och skruv för hemmafixare?
Handhavande har jag tänkt att, utöver det mest grundläggande att ha rätt bits, använda lite kroppstyngd för att trycka in bits i skruven samt bara ha tillräckligt med vridmoment i skruvdragaren för att precis dra i skruven är det viktigaste för att spara på materialet. Finns det något mer mer eller mindra uppenbart att tänka på?
Tack på förhand!