10 173 läst ·
46 svar
10k läst
46 svar
Bits förbrukningvara och/eller handhavandefel?
Essve gör bra skruvar. sen gällande bitsen är Wera i topp. Men jag använder en sån här bitssats och är nöjd
https://www.duabhuset.se/index.php?...MIlIfEvanH6wIVHQB7Ch1txAgNEAQYBiABEgL5zPD_BwE
https://www.duabhuset.se/index.php?...MIlIfEvanH6wIVHQB7Ch1txAgNEAQYBiABEgL5zPD_BwE
Produkter som diskuteras: "bitssats"
Bitssatser
Våra bitssatser kommer i olika storlekar och inkluderar allt du behöver för dina skruv- och borrprojekt. Med kvalitativa bits i olika former och storlekar kan du alltid vara säker på att du har rätt verktyg för jobbet. Perfekta för både
Läs mer
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag föredrar Essve helt och hållet. Jag har använd grabber till altanen fungerar bra.Belmlu skrev:
Bara bra erfarenhet med Essve. Det finns säkert andra bra proffsskruvar. Jag är själv nyfiken.
Jag köpte en liten låda med trallskruv, A2 på biltema. Den var usel. Skruven vart krokig bara man tittade på den. Skruvade du ur den var det bara att kasta. Nu skulle jag skruva en trall på nån kvm. så jag chansade. VI får hoppas att den åtminstone är hållbar.
Bits är wera bra på,skruvmejslar tycker jag att de är outständing. ESSVE bits har jag testat nångång. tror inte de var bättre än någon annan. Men de hade en roligbits ask...
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Toppen, tack! HarK Kallebo skrev:
Funderat lite på just långa bits och undrar vad fördelen är med dessa gentemot korta+magnethållare? Är det får att det underlättar att hålla maskinen rakt eller är det något mer? Kanske att bits inte lossnar som korta kan göra med magnethållare?Isakare skrev:
Vanligaste felet jag ser, är att man inte håller maskinen rakt, men det är svårt och nått man lär sig med lång övning.
Jag som skruvar yrkesmässigt hela dagarna, använder inte korta bits med bitshållare alls, utan bara långa, typ 50/75/100 mm.
Rakt av säja att dyra bit är bättre än billiga går tyvärr inte, det finns både och, och just när det gäller stjärnbits, olika former där ett bits kan passa kanon i en viss skruv, men sämre i en annan.
Men stjärnbits tex PH2 är förbrukningsvara, jag köper just de på Biltema, de har ett 10 pack med långa bra billiga.
Nackdelen är att man inte får nån magnet med långa bits, men till ett bra PH2 bits med passande skruv behövs ingen magnet.
Korta bits i hållare vinglar lite mer jmf med längre bits direkt i maskinen.Belmlu skrev:
Långa bits är i mitt tycke mycket bekvämare. Svårt att förklara...
Föredrar Wera och Wiha, även om jag underligt nog har en sats cocraft som inte har dött ännu. Kan visserligen bero på att de används med klenare maskin inomhus...
Men jo, jag gillar 150/75 mm bättre än vanliga korta. Ska jag köra trall så är det nog lite oekonomiskt dock...
Föredrar Wera och Wiha, även om jag underligt nog har en sats cocraft som inte har dött ännu. Kan visserligen bero på att de används med klenare maskin inomhus...
Men jo, jag gillar 150/75 mm bättre än vanliga korta. Ska jag köra trall så är det nog lite oekonomiskt dock...
Har nog inte heller nån klockren förklaring, men som tidigare sagt, bitset sitter bergfast, det blir alltid lite vingel mellan bits och bitshållare. Min största personliga anledning är att man kan hålla reda på bitsen enklare när de är större, och jag får bättre känsla när jag skruvar.Belmlu skrev:
Nu ska dock noteras att jag aldrig skruvar med skruvdragaren (borrmaskin enligt mig) utan med slagskruvdragare som är kortare.
Produkter som diskuteras: "bitshållare"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Här är min samling, det jag använder dagligen, och som jag har i byxfickan. Det är enkelt att känna sig fram vilket man ska ha och plocka upp det, då jag alltid lägger ner bitsen åt samma håll. Det vore omöjligt med små bits, där man vore tvungen att ta upp alla, med risk för att tappa nått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaren, väldigt lärorikt!Isakare skrev:
Har nog inte heller nån klockren förklaring, men som tidigare sagt, bitset sitter bergfast, det blir alltid lite vingel mellan bits och bitshållare. Min största personliga anledning är att man kan hålla reda på bitsen enklare när de är större, och jag får bättre känsla när jag skruvar.
Nu ska dock noteras att jag aldrig skruvar med skruvdragaren (borrmaskin enligt mig) utan med slagskruvdragare som är kortare.
Bra du flikade in det med slagskruvdragaren då jag faktiskt har en sådan som följde med i det paket jag köpte på Jula (MEEC så kanske inte det bästa men tänkte att man fick börja med det) men blev inte riktigt klok på vad man skulle ha den till initialt. Men nu när jag läste på så låter det ju fenomenalt för att skona handlederna! Som jag förstår det använder man med fördel slagskruvdragaren till hårdare material som rent trä och skivmaterial likt OSB medan skruvdragare används till mjukare såsom gips eller MDF. Är det en grov förenkling som håller eller gör man någon annan uppdelning?
Jag är nog inte rätt man att svara på den saken heller. Men sen jag fick min första slagskruvdragare för nästan 10 år sen, har jag inte dragit en enda skruv med borrmaskinen.
Med en bra slagskruvdragare har man så bra känsla, att det går att dra vad som helst, smått som stort.
Jag har aldrig provat en billigare slagskruvdragare, så jag har inte en aning om de har samma funktion/känsla som en bättre maskin.
Men vad man läser är det ganska många som inte gillar slagskruvdragaren alls, vad det beror på vet jag inte, okunskap ?? Handhavande fel ?? Gammal vana ??
Angående att hålla rakt, så kan min arbetskollega inte skruva/borra rakt trots hela livet som snickare/montör.
Han har progressiva glasögon, och vi har funderat om det är glasögonen som ställer till det i vissa vinklar.
Det händer ofta att han håller i vattenpasset och säger till mig "Nu är det väl rakt" Jag kollar o säger, nä, det är inte rakt. Han kontrar med "Jag tyckte det var rakt"
Med en bra slagskruvdragare har man så bra känsla, att det går att dra vad som helst, smått som stort.
Jag har aldrig provat en billigare slagskruvdragare, så jag har inte en aning om de har samma funktion/känsla som en bättre maskin.
Men vad man läser är det ganska många som inte gillar slagskruvdragaren alls, vad det beror på vet jag inte, okunskap ?? Handhavande fel ?? Gammal vana ??
Angående att hålla rakt, så kan min arbetskollega inte skruva/borra rakt trots hela livet som snickare/montör.
Han har progressiva glasögon, och vi har funderat om det är glasögonen som ställer till det i vissa vinklar.
Det händer ofta att han håller i vattenpasset och säger till mig "Nu är det väl rakt" Jag kollar o säger, nä, det är inte rakt. Han kontrar med "Jag tyckte det var rakt"
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Kolla skorna låter som han är sneIsakare skrev:
Jag är nog inte rätt man att svara på den saken heller. Men sen jag fick min första slagskruvdragare för nästan 10 år sen, har jag inte dragit en enda skruv med borrmaskinen.
Det kan säkert bero på olika saker från fall till fall men en bidragande orsak är nog att inte alla slagskruvdragare ger bra finkontroll fast det nog är en av de viktigaste egenskaperna för alla utom de största skruvdimensioner.Isakare skrev:
En test som belyser skillnaderna:
Precis, många som inte ser skillnad, "men det är ju kryss..."P PappasHammare skrev:Bits slits. Så fort det börjar slira så kasta den i metallåtervinningen..
Varför tror du det kommer med bits i var och varannan skruvlåda.
Och sen ge f-n att använda PH bits till PZ och eller tvärtom. Sånt sliter
Om du vet skillnaden på dessa kryss?
Jag har utbildat flera yrkeshantverkare om skillnaden. visserligen inte snickare men ändå. Skrämmande
Rätt använt håller ett bra bits lätt för 500000st skruvar även med manuell hållen maskin, men man dödar också ett skitdyrt bits på första skruven om den rappar över.
Så kan man hålla maskinen helt rakt varje gång, köp 1st dyrt bits, håller man på och skruvar hängande i en arm medans skivan hänger på skruven så är 50st på Biltema riktigt prisvärt och som du skriver, kasta efter första missen.