K
M Monica Andersson1978 skrev:
Ungefär 4 cm hugghål av yxa
Vad i h-e! 😅
Vad tusan har de gjort!!??
Har de lyckats göra de hålen i plåten, men inte skadat plasten? Om ja, tur det!

K Kardan79 skrev:
Vad i h-e! 😅
Vad tusan har de gjort!!??
Har de lyckats göra de hålen i plåten, men inte skadat plasten? Om ja, tur det!
Enligt takfirma har man tagit bort is.Inget man förväntade sig detta med så pass nytt hus.Plasten under hålen antar jag är intakt svårt att säga.

K
Enligt takfirma har man tagit bort is.Inget man förväntade sig detta med så pass8 nytt hus.Plasten under hålen antar jag är intakt svårt att säga.
Det är nog aldrig något man kan förvänta sig. Att någon huggit en massa stora hål i taket med en yxa alltså.

• Gilla
Freddedan
  • Laddar…
U
K Kardan79 skrev:
Det är nog aldrig något man kan förvänta sig. Att någon huggit en massa stora hål i taket med en yxa alltså.
Fast det är ju definitivt inte dolt

U Utsliten och utdömd skrev:
Nej det är sant men nu pratar vi om plasten under taket som är för kort och det ser man om man skruvar lös takplåten,hålen sitter längst upp på ett 2 våningshus.Hade man kollat taket tidigare så hade man inte upptäckt detta då det inte fanns någon anledning att börja öppna upp vid hängrännorna,möjligen vid hålen isåfall för att se att plasten inte är skadad.

U
Nej det är sant men nu pratar vi om plasten under taket som är för kort och det ser man om man skruvar lös takplåten,hålen sitter längst upp på ett 2 våningshus.Hade man kollat taket tidigare så hade man inte upptäckt detta då det inte fanns någon anledning att börja öppna upp vid hängrännorna,möjligen vid hålen isåfall för att se att plasten inte är skadad.
Fast plasten ska endast skydda råsponten mot kondens som uppkommer under plåten. Tanken är inte att skydda mot regnvatten för att någon huggit hål med en yxa i plåttaket. Den är inte gjort för de mängderna vatten som du beskriver.

Problemet är (kort och gott) inte att plasten är kort. Ditt problem är att du har hål i yttre taket som ska ta allt regn. Då skulle plasten fylla sin funktion även om den är lite kort.

Eventuellt att säljaren kan erbjuda på kostanden för de rullar ny papp och de 3-4 timmarna det tar montera den om ni ändå byter tak. Men etablering och nytt tak får ni ta på er själva. Och det kommer behöva bytas eftersom pappen (även om den varit rätt längd) inte är tillverkad för att ta regnvatten.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
K
Nej, det (hålen i taket) är inte dolt på något vis och skulle ha upptäckts av en köpare som fullgjort sin undersökningsplikt.

MEN, det är inte rimligt att påstå att flera stora hål i ett tak gjorda med yxa någonsin bör kunna förväntas. 😂

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fast plasten ska endast skydda råsponten mot kondens som uppkommer under plåten. Tanken är inte att skydda mot regnvatten för att någon huggit hål med en yxa i plåttaket. Den är inte gjort för de mängderna vatten som du beskriver.

Problemet är (kort och gott) inte att plasten är kort. Ditt problem är att du har hål i yttre taket som ska ta allt regn. Då skulle plasten fylla sin funktion även om den är lite kort.

Eventuellt att säljaren kan erbjuda på kostanden för de rullar ny papp och de 3-4 timmarna det tar montera den om ni ändå byter tak. Men etablering och nytt tak får ni ta på er själva. Och det kommer behöva bytas eftersom pappen (även om den varit rätt längd) inte är tillverkad för att ta regnvatten.
Ja och eftersom den är för kort har den inte skyddat mot kondens vid hängrännan.Pappen är torr inte regeln däremot där plasten slutar.Den slutar mitt på en regel.Ja den frågar har varit på tapeten att dom skulle vara med och pröjsa lagning men takfirman ger ingen garanti på det så dom hänvisa till nytt tak,och där vart det nej,får väl se om säljaren ännu en gång går med på att laga,kan vara att en jurist får lösa detta.

U
Ja och eftersom den är för kort har den inte skyddat mot kondens vid hängrännan.Pappen är torr inte regeln däremot där plasten slutar.Den slutar mitt på en regel.Ja den frågar har varit på tapeten att dom skulle vara med och pröjsa lagning men takfirman ger ingen garanti på det så dom hänvisa till nytt tak,och där vart det nej,får väl se om säljaren ännu en gång går med på att laga,kan vara att en jurist får lösa detta.
Har du någon råspont? När du säger att plasten slutar mitt på en regel känns det mer som att det verkligen bara är en kondensduk uppspänd på reglarna mer än att det är riktig takpapp. Nu får du gärna lägga upp bilder, tex hur är texturen på plasten? Är det takfot på gaveln (utsprång) eller är det på takfoten på långsidan?

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Har du någon råspont? När du säger att plasten slutar mitt på en regel känns det mer som att det verkligen bara är en kondensduk uppspänd på reglarna mer än att det är riktig takpapp. Nu får du gärna lägga upp bilder, tex hur är texturen på plasten? Är det takfot på gaveln (utsprång) eller är det på takfoten på långsidan?
Nej ingen råspont.Takfot på långsida.

U
Nej ingen råspont.Takfot på långsida.
Vill du få nån mer hjälp får du nog fortfarande langa upp en bild så man ser vad det är för typ av duk/väv/plast…

Vi/jag ställer frågor för att komma framåt här och kanske kunna hjälpa till.

Eftersom bisonplast upprepas hela tiden så tänker jag sådan glasfiberarmerad duk som ersätter råspont..
Men svårt att svara på om det är fel utan bilder eller skisser..
Men det verkar ju inte vara några fuktskador, så jag är inte helt med på problemet..

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
U
plåtrickard plåtrickard skrev:
Eftersom bisonplast upprepas hela tiden så tänker jag sådan glasfiberarmerad duk som ersätter råspont..
Men det verkar ju inte vara några fuktskador, så jag är inte helt med på problemet..
Jo men Bison finns ju även som kondensväv. Men jag tror du har helt rätt.

Kollade TS andra tråd där hon beskriver att vattnet inte rinner ner i hängrännan. Och där finns det bilder
https://www.byggahus.se/k/5935499/?m=image&u=662497

Och på plegel plåt så lägger man fotplåten på läkten och man låter inte duken överlappa plåten utan den ska precis täcka råspont eller ovankant fotbräda. Eventuell kondens är så lite så det låter man komma ut mellan fotbräda och hängränna.
Vissa ordentliga eventuellt sätter dubbla fotplåtar, men det är inget som många av leverantörerna av plåten förordar.
Alltså TS fenomen att vattnet rinner ut vid takfoten och inte ner i rännan är helt förväntat om det är hål i plåten.

Planja

Diagram som visar takfotsbeslag med angivna artikelnr och mått, vilket illustrerar korrekta installationer för att undvika vattensamlingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Armat
Illustration av takläggning med fotplåt och hängränna, visar placering i förhållande till takfoten och råspont.
Skapa konto

Kami
Ritning av fotplåtinstallation med tätning och Kami skruv 4,8x35 mm; visar dimensioner och tätningstejp.
Skapa konto

plåtrickard plåtrickard skrev:
Ja presis sån plast ja det är fel enligt protokoll från takfirma den är för kort.Funderingen har varit om det är dolt fel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.