M Monica Andersson1978 skrev:
Huset är relativt nybyggt,man gör väl inte så nu för tiden.
När är det byggt?
Ett relativt nybyggt borde inte behöva målas..
Bucklor tyder på att någon varit där,läcker det vid regn så kolla alla skruvar

B Bozzen skrev:
Gjorde ni ett försök innan köp och gjorde som rekommenderades ?

Eller gjorde ni helt enkelt så att ni brydde er inte. Utan kommer senare dragandes med dolt fel.
Stod skönhetsfel bör tittas på.Även om vi tittat hade vi inte sett att plasten var för kort.

Rickard. Rickard. skrev:
Vad är relativt nybyggt i år?

Det förvånar mig inte ett dugg i om det görs så nu för tiden också men det brtyder inte att det borde.
Det verkar som rekomendationerna för takfötter ändras var och vartannat år och lösningarna som presenteras är generellt väldigt teoretiska och sällan problemfria så dom möts med visst motstånd från en konservativ branch.

Får jag fråga vad problemet ni upplever är?
Bison plasten är för kort konstaterat av takfirma.Vatten rinner under takfot.

plåtrickard plåtrickard skrev:
När är det byggt?
Ett relativt nybyggt borde inte behöva målas..
Bucklor tyder på att någon varit där,läcker det vid regn så kolla alla skruvar
Det finns små hål i taket som hade upptäckts om vi tittat på taket innan köp,om vi då skottat av snön först.Men vi hade då inte upptäckt att bison plasten är för kort,då vi inte märkt av att det droppar under takfot förrän nu.

Men det väsentliga felet här verkar ju vara att det är hål i taket.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men det väsentliga felet här verkar ju vara att det är hål i taket.
Hål i taket är inget dolt fel,plasten vid rännan är för kort.Hade jag gått upp med skylift före köp hade jag bara sett hål,hade inte upptäckt att plasten är för kort,då vi inte sett det droppar under takfot förrän nu.

Fast droppar det under takfoten men inte i väggen så är ju inte plasten för kort.... Det är ju ganska bra att man ser omgående att något är fel....

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Fast droppar det under takfoten men inte i väggen så är ju inte plasten för kort.... Det är ju ganska bra att man ser omgående att något är fel....
Det rinner efter väggen oxå.Plasten är för kort,konstaterat av takfirma.Den går av mitt på nedersta regeln.Inget man ser om man tittar under takfoten.

K
4774 4774 skrev:
Ett skönhetsfel är nog aldrig något jag har hört i samband med en besiktning av ett hus 😂. Och ett skönhetsfel är knappast en anmärkning som kräver djupare koll av Ts kan jag tycka. Ett skönhetsfel ligger i betraktarens öga och har inget med faktiskt byggfel i verkligheten att göra.

Hade besiktningsmannen istället skrivit att plasten utgjorde en närmare inspektion så hade det isåfall utgjort att Ts borde tagit en närmre titt.

Ett skönhetsfel är inte något man åtgärdar så till vida man inte själv störs av det, typ rosa ytterpanel eller liknande.
Du får gärna tro vad du vill.

Undersökningsplikten är dock otroligt långtgående som utgångspunkt. Om det sedan överhuvudtaget nämns i ett besiktningsprotokoll att ett en ev. köpare bör se över någonting, då är det min uppfattning att uppförsbacken enorm om man inte tagit en ordentlig titt innan köpet.

Jag har sett skönhetsfel omnämns i flertalet besiktningsprotokoll. Är inte alldeles ovanligt. Jag har i de flesta fall uppfattat det som att besiktningsmannen velat påtala felet, då det indikerat att inte allt nödvändigtvis stått rätt till. Eller så har besiktningsmännen bara haft en särskild känsla för stil och profil, vad vet jag...

K
H hempularen skrev:
Svårt att bedöma. Men OM skönhetsfelen tyder på dålig/okunnig montering, så kan man som köpare inte räkna med att allt är OK, man får då anta att även sådant som inte syns kan vara felaktigt. Men som sagt det beror mycket på, på vilket sätt det fanns skönhetsfel.
Instämmer helt.
Jag har fått den bestämda uppfattningen att i de fall skönhetsfel omnämns i besiktningsprotokoll, då ska man fråga sig varför, prata med besiktningsmannen, ta en ordentlig titt och vid behov anlita en fackman.

K
Har säljaren tecknat en dolda fel-försäkring? Om ja, gör ett försök. Ni kan inte få mer än ett - nej.

M Monica Andersson1978 skrev:
Det rinner efter väggen oxå.Plasten är för kort,konstaterat av takfirma.Den går av mitt på nedersta regeln.Inget man ser om man tittar under takfoten.
Fortfarande så är vi flera som undrar hur gammalt huset är..
Efter väggen är ju fortfarande inte i väggen....
Laga hålen i taket...

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Fortfarande så är vi flera som undrar hur gammalt huset är..
Efter väggen är ju fortfarande inte i väggen....
Laga hålen i taket...
Har inte sett den frågan,huset är 8 år.

K Kardan79 skrev:
Har säljaren tecknat en dolda fel-försäkring? Om ja, gör ett försök. Ni kan inte få mer än ett - nej.
Nej finns ingen sån.Ja han har sagt nej.

K Kardan79 skrev:
Instämmer helt.
Jag har fått den bestämda uppfattningen att i de fall skönhetsfel omnämns i besiktningsprotokoll, då ska man fråga sig varför, prata med besiktningsmannen, ta en ordentlig titt och vid behov anlita en fackman.
Det hade inte hjälpt om jag tagit en titt,hade givetvis upptäckt hålen men hade inte sett att plasten var för kort,då jag inte sett det läker vatten vid takfoten förrän nu.Har inte haft någon anledning att stå under takfot vid regn.Uppäck tre detta efter justering av hängande hängränna och målning av fasad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.