Biorum "light" - köpråd projektor, duk, högtalare

12k läst  196 svar

1. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 18
    Ni som följt mitt snickrande hemma vet att det närmar sig någon form av biorum (film och tvspel) i källaren.
    Det är några få bitar isolering kvar att få upp i taket, sen ska akustiktaket på plats, (svart) Sombra.

Så långt är allt planerat, men resten då..
    DSC_0050.JPG

Sittavstånd hamnar på ca 3,5m.
    3 små källarfönster, 1 till vänster och 2 bakom kameran.

Har länge tänkt ha tv där nere och således inte ramspänd duk, men tänker kanske om kör på ramspänd...

Projektor? Epson, BenQ eller någon annan?
    Duk, Kingpin eller finns prisvärdare?
    Receiver blir nog den Yamaha (RX-A850) som köptes förrförra våren, med stöd för DTS-X och Atmos (om jag minns rätt).
    Högtalare, lutar åt att flytta ner mitt gamla KEF system, men är öppen för tips och råd, behöver nåt i taket gissar jag.

Så gå loss med era bästa tips och råd! :)

Redigerat 21 okt 11:04
  2. P
    Medlem Nivå 9
    Jag köpte en BenQ projektor och 105 tums kingpin ramspänd duk för ca 1 år sedan, tycker projektorn levererar riktigt bra, dock en nackdel var att lampan är på slutfasen redan efter 2500 timmar, 11 månader efter köp, men vi har inte tv så projektorn ersätter lite mer än några filmer på helgen.

FredrikR gillar
  3. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 18
    Detta kommer bli spel och film.. så en stor del av vardagstittande kommer nog ske på nån av husets tvapparater.

Vilken BenQ modell har du?
    Storlek på duk och sittavstånd?

Hur är ditt rum, är det "grotta" eller mer traditionellt vardagsrum? :)

4. P
    Medlem Nivå 9
  5. Snigla
    Allvetare Nivå 19
    Har en EPSON EH-TW6000 som jag är mycket nöjd med, min/vår första projektor.. så jag har inget annat att direkt att jämföra med! Enda som är lite tråkigt är grådassigheten på dagtid/när det är lite ljust ute (att titta på en "mörk" film på dagen är helt lönlöst - man ser inte ett skvatt!).

IMG_5040.JPG

Men rummet i sig är vitt.. 6 fönster varav 4 av dem i solläge.. (och inga gardiner)..

IMG_5038.JPG

Sitter ca 3.5 meter ifrån duken.. ( "Grandview Fantasy Master 16:9 221X124 100” ) och köpte medvetet ett snäpp större än rekommendationen (chansade, då jag tyckte att ska jag ha stor bild/bio.. så ska den fasiken vara så stor som möjligt!).

Blev bra iaf, behöver inte svänga huvudet från sida till sida för att se bilden.. ;)

IMG_5037.JPG

Har en pioneer vsx-921 reciver som jag inte är jättenöjd med..

IMG_5039.JPG

Högtalare som jobbar nu.. är Yamaha ns-555 samt matchande paket med center o surround.. basen är dock aldrig inkopplad (trots att jag är en basig person - vi misstolkade hur den skulle kopplas från början och hade inte alls köpt tillräckligt med sladd..)..

Ska byta tv-rum till ett som är lite mindre och lättare att mörklägga, men väntar på golv/bjälklagsrivning/renovering först.. Blir troligen till våren (eftersom det inte är gjort nu..)

(y) - dags att börja spara till nästa lampa snart.. (y)

FredrikR gillar
  6. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 18
    Bra inlägg tackar!
    Mera sådana uppskattas när man ser lite av förutsättningarna i rummet.

Källaren är ju förhållande vis att få mörk, även om väggarna är ljusa, i värsta fall får man väl satsa nå mörkare gardiner att dra för längs väggarna - knappast förankrat med sambon än men.. ;)

7. Snigla
    Allvetare Nivå 19
    Ja, rummet är helt fel egentligen.. men när tanken om hemmabio kom in i huvudet så hade vi källare (!).. men så flyttade vi och jag ville fortfarande ha "bio".. så nu gör man det bästa av situationen :)

Inte alltid lätt att blanda in sådan modern teknik i ett 1800-talshus.. (som du ser på bilden med duken, så är vår fina kakelugn lite i kläm..).

Nästa rum (dedikerat tv-rum) blir mörkare, ska tapetsera den mörkt och dessutom har den bara en vägg med fönster.. så man kan mörklägga hela väggen! (även dagtid.. om man vill)

(PS - duken är flexibel att flytta framåt/bakåt.. satte den på skenor för att kunna elda i kakelugnen också.. MEN oftast hänger duken nere och skymmer den)

FredrikR gillar
  8. Snigla
    Allvetare Nivå 19
    När det forskades i biorummet (källaren) från början.. hade vi som sagt betongväggar och småfönster också, tanken där var att sätta heltäckande gardiner längs väggen.. på skena.. både för ljudet och ljuset (och lite drag..)..

Kollade en hel del på "moltontyg" :)(tror det hette så - scentyg typ)

FredrikR gillar
  9. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 18
    Stämmer scen molton, är nåt som nämns ofta på minhembio.com - där jag delat samma frågeställning, hoppas på lite mer action här. (y)

Snigla gillar
  10. R
    Medlem · Nivå 7
    Åk och kika på dlp innan du bestämmer dig.
    Vissa har problem med regnbåge effekt, som jag.
    Men kanske blivit bättre nu? Vart ett tag sedan jag var på projektor jakt

FredrikR gillar
  11. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 18
    Ont om butiker som har nåt att visa härikring, tyvärr.
    Var in på BRL som ville sälja en Optoma för nåt år sedan.

12. G
    Medlem Nivå 6
    Köpte vårat hus enbart för källaren ;-) just för att bygga biorum. Va skoj ett par år men det senaste året har vi varit där nere två gånger på ett år. Säljer av allt nu för ett biljardbord och ett fett trumset i stället.
    Satsa på en rejäl duk av det dyrare slaget! Duken är jäkligt viktig, många glömmer gärna bort hur viktig den är och snålar alldeles för mycket på den fronten.

Redigerat 21 okt 15:28
    FredrikR gillar
  13. Snigla
    Allvetare Nivå 19
    Vi tittar på allt på duken numer, tv:n har nog inte varit igång sedan vi skaffade en box så vi kunde titta på "tv" på duken också.. :) Vi hade den igång några veckor i början för att vi fick skicka in duken på lagning (byttes ut).. men thats it (vi vill använda tv:n också, men den står bakom duken.. i nästa rum blir båda fria)

Men jag får nog säga att våran projektor iaf är välanvänd..(tack och lov)

Biljardbord blir det ut i logen (y)

Ganescha gillar
  14. G
    Medlem Nivå 6
    Tappat intresse från min sida bara. Har gått igenom 3 projektorer under åren, alla Epson. Bytte lampa på 2 av dem efter lampan brunnit klart, många timmars bio tittande blir det totalt ;-)

Snigla gillar
  15. R
    Medlem · Nivå 7
    Det bästa med projektor är spela co-op spel.
    På tv blir det svårt att se, men med 50" var så är det super kul.
    Synd bara att det släpps så få splitscreen spel nuförtiden.
    Jag och frugan måste spela om olika spel för 4 gången

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: