Byggahus.se

Binda halva lånet under avtalstiden

1. C
    Elektroniktokig · Linköping · 46 inlägg

Cerb

Elektroniktokig
    Står inför förhandling med banken, så behöver lite hjälp att tänka.

Säg att jag skulle välja att binda halva lånet på 1-2år och köra andra halvan rörlig.

iom att ränterabatten är giltig i 2år förlorar jag någon nämnvärt på detta upplägg om vi bortser från scenariot när rörliga räntan går ned något?
    Min förhandlingskraft bör ju vara opåverkad inför nästa gång då ränterabatten och det bundna lånet löper ut samtidigt, eller gör jag en tankevurpa på vägen?

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 065 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Gäller rabatten på rörlig ränta i 2 år också? Enda nackdelen är att du inte kan byta bank eller betala av mer än halva lånet inom 2 år utan extra kostnad,

3. C

Cerb

Elektroniktokig
    Precis, rabatten jag får på det rörliga är giltigt i 2år.

4. oshu
    Medlem · Stockholm · 71 inlägg

oshu

Medlem
    Var ett tag sedan jag jobbade på bank och kommer inte ihåg om, och hur, de allmänna villkoren skiljer sig mellan bolåneinstituten; men kanske bör du kolla upp vad som gäller när den långa bundna räntan förfaller och du inte tagit aktivt beslut.
    Binds den om på samma löptid eller läggs den om till tremånaders?

5. C

Cerb

Elektroniktokig
    Bra poäng, ska jag absolut kolla upp.

6. Jonatan79

Jonatan79

Hobbysnickare
    Det är olika, om jag minns rätt är det enbart Nordea som kräver nytt skuldebrev, de andra förlängs antingen på nytt med samma bindningstid eller förblir rörlig/3-månaders.

7. C

Cerb

Elektroniktokig
    Så här säger lånevillkoret jag kan hitta på hemsidan. Så verkar på automatik övergå till rörligt efter det att det fasta avtalet löpt ut.

”Om låntagaren inte senast vid villkorsperiodens utgång anger vilken bindningstid låntagaren vill ha för nästkommande period, får låntagaren den villkorsperiod som innebär tre månaders räntebindning.”

• Laddar…
  8. Jonatan79

Jonatan79

Hobbysnickare
    Vad får du för ränta för rörligt resp. 2 år då?

9. C

Cerb

Elektroniktokig
    1.25% på båda.
    Så min tänke är att säkra räntan åt båda håll.

10. Jonatan79

Jonatan79

Hobbysnickare
    Låter helt OK!

11. Per Eskilsson
    Administrator · Skåne · 5 645 inlägg

Per Eskilsson

Administrator
    Vad händer om den rörliga räntan sjunker under 1,25% (eller någon annan bank erbjuder ett bättre erbjudande än 1,25%) och ligger på 1,10 när två år gått? Då vill du väl inte betala 1,25% för ditt då helt rörliga lån?

1-2 år är inte så lång tid men nackdelen är att du i praktiken ej har möjlighet att byta bank under denna tid (pga ingen annan bank tar emot en halv bolånekund och pga ränteskillnadsersättningen).

12. J
    Husägare · 2 120 inlägg

Johan456

Husägare
    Någonstans så måste man också stanna upp och inse att oavsett om man har 1,25 eller 1,1 så är det mycket låga räntor och gör liten skillnad på lånekostnaden.

13. M
    Medlem · Västra Götaland · 189 inlägg

Max R70

Medlem
    Högst osannolikt att den rörliga räntan skulle gå ner såpass mycket inom 2 år. Bind allt på 2 år!

14. Per Eskilsson
    Administrator · Skåne · 5 645 inlägg

Per Eskilsson

Administrator
    Det beror väl på hur stort lånet är.

• Laddar…
  15. J
    Husägare · 2 120 inlägg

Johan456

Husägare
    Det gör det, men någonstans har man lån efter disponibel inkomst. Det är mycket små skillnader. Det står inte och väger mellan 1,5% och 5%.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.