2 077 läst ·
23 svar
2k läst
23 svar
Binda eller inte inför ev räntehöjningar??
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
När det gäller räntor skall man väl dock räkna in att en lågkonjuktur för det mesta betyder låga räntor (eftersom man vill stimulera ekonomin) -och därmed torde en längre/värre låågkonjuktur i Usa betyda lägre räntor framöver ?Swetrot skrev:Är just nu på semester i USA och får med egna ögon och öron se och höra om eländet här. Det är en hel del kvar i den här huskarusellen att reda ut är den allmänna uppfattningen när man pratar med vanligt folk. Många sliter hårt med höga räntor (trots att feds ränta är låg betyder det inte att bolåneräntorna är låga) och därtill skall det amorteras. Bensinpriserna är med amerikanska mått mätt enorma, just nu 3:50 - 4 dollar/gallon vilket gör runt 6kr/litern. Men när alla i familjen som är 16 år eller äldre kör runt i bilar som drar mellan 1 och 2 liter milen, och därtill kör 10-20 mil per dag så blir det en hel del pengar. Matpriserna har också stigit en del.
Om jag skall våga mig på en slutsats av det människor säger så kommer ekonomin inte att bli nämnvärt bättre så länge USA för ett dyrt krig i Irak, ett mindre dyrt, men ändå krig i Afghanistan och därtill skall hålla Israel under armarna.
Man pratar väldigt mycket om att bli kvitt oljeberoendet, men det är en sak för maktkåta presidentkandidater att säga en sak. I ett land där engångsmuggarna på hotellrummet är inslagna i förseglad plast ett och ett har man lång väg att gå. Det är en helt annan sak att få amerikanerna att ändra sin livsstil.
Så länge USA:s ekonomi är knackig så kommer inte heller husmarknaden att bli bättre. Det saknas draglok som kan ge människor en tro att investera lika mycket som förr i sitt boende. Mer basala behov gör sig gällande och tvingar många att bo lite enklare.
Jag vill ge rådet att den som inte har råd med högre räntor än idag gör klokt i att gardera sig genom att binda i vart fall en del av lånet. Ett alternativ är också att fundera på om man kan bo i ett billigare hus än man bor i nu. Jag tror vi kommer att ha inflationsspöken och därmed högre räntor än vi sett det senaste decenniet.
Det som talar emot sänkta räntor är om vår egen inflation fortfarande är hög...
/K
Skulle inte binda mer än nödvändigt idag, om ni inte är i situationen att ni absolut inte klarar en höjning. Bankerna vill alltid få folk att binda, det ska man räkna med. Tänker på en släktning till mig som köpte hus -99 och inte vågade annat än att binda räntan på 10 år.. till 8,8%...
Vilket missöde. Förstå hur mycket pengar som gått förlorade under dom 10 åren. Shit....
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Där slog du huvudet rätt på spiken !Andreas_Hansson skrev:
DET är skälet till att binda - att man inte vill ha varierande kostnader.
På lång sikt är det i stort sett alltid billigare med rörligt, men har man svårt att sova så är ju nattsömnen värd en hel den den också
/K
Då kan man ju egentligen bara beklaga...
Själv hade jag svårt att sova när mina räntor var bundna, första gången jag köpte hus, eftersom jag betalade bra mycket mer än jag skulle gjort annars.
Själv hade jag svårt att sova när mina räntor var bundna, första gången jag köpte hus, eftersom jag betalade bra mycket mer än jag skulle gjort annars.
Fast det är ju egentligen ingen direkt risk att ha rörliga lån i samma bemärkelse som att det är en risk att placera sina pengar i osäkra aktier/fonder. Vid placeringar riskerar man alltid att förlora alla de investerade pengarna, med rörlig ränta riskerar man i praktiken som värst att få betala lite mer i månaden under en period. Med bunden ränta riskerar man ju istället att missa räntenedgångar, inte kul det heller.
Men visst, jag kan också tycka bundna räntor är ok ibland. När exempelvis mina föräldrar lyckades binda alla räntor på gården till 3,3% i tio år för några år sedan (lån på ca 14 miljoner) så kändes det helt ok
Men visst, jag kan också tycka bundna räntor är ok ibland. När exempelvis mina föräldrar lyckades binda alla räntor på gården till 3,3% i tio år för några år sedan (lån på ca 14 miljoner) så kändes det helt ok
Klicka här för att svara