Vårt hus kommer att stå klart Maj 2009. Banken tycker att vi redan nu ska binda oss till dagens räntor då de spår att räntan kommer gå upp under året. Jätte svårt när en del tror att räntan kommer sjunka. Hur gör ni andra?

Kommer förmodligen börja bygga i vår och det blir nog allt rörligt. Svårt såklart att göra helt rätt men det känns fel att binda nu.

Ett traditionellt tips är ju att sprida riskerna. Dela upp i flera lån och olika bindningstider (där rörligt är en av varianterna).

Det beror väl lite på hur stora marginaler ni har. Klarar ni att räntorna stiger en period, kanske ett år, så kan ni ju köra allt rörligt. Ligger ni redan på gränsen så är det nog bättre att binda åtminstone en del.

De flesta spår väl att det först kommer en höjning till senare i år och att det under nästa år kommer en (eller flera) sänkning(ar).

Vi ska lägga om lånen senare i höst, har inte bestämt än hur vi ska göra :-/

Jag skulle inte binda just nu, mitt under brinnande kreditkris. Just nu kostar det väldigt mycket extra att låna med bostad som säkerhet jämfört med den riskfria räntan, eftersom bankerna för tillfället inte gärna lånar ut pengar till varandra med lång löptid.

Om räntan stiger som förväntat kommer det att löna sig med rörligt tills dess att marginalerna för lång utlåning återigen fallit ner mot marginalerna för kort utlåning.

Redigerat:
solbadaren skrev:
Vårt hus kommer att stå klart Maj 2009. Banken tycker att vi redan nu ska binda oss till dagens räntor då de spår att räntan kommer gå upp under året. Jätte svårt när en del tror att räntan kommer sjunka. Hur gör ni andra?
Man måste även komma ihåg att det för banken är mer fördelaktigt med en kund som binder sitt lån. Det blir nämligen svårare för dig att byta bank samt större förtjänst för banken då du som kund betalar en högre ränta jmf den rörlig. Givetvis finns chansen , men den är inte så stor, att man binder sitt lån i rätt tid och därmed gör en vinnig. I er sitts skulle jag på egen hand läsa om olika uppfattningar om ränteutvecklingen, inte ta "råd" från banken rakt av.

Lycka till!
//Impossible

Mikael_L
Är det inte så att när man väljer bunden ränta så har banken redan tagit höjd för den troliga framtida högre räntan + säkerhetsmarginal.
Så enda gången man vinner på bunden ränta är när man är så duktig att man lyckas göra sin egen omvärldsanalys bättre än bankernas anställda ränteanalytiker ...

Troligt?, nja ...

Mikael_L har naturligtvis rätt. Man tjänar inte automatiskt pengar på att ha bunden ränta bara för att räntan stiger.

Bunden ränta är som en försäkring. Man blir alltid blåst, men det är skönt att ha när det skiter sig. :cool:

Kolla på Modigs länk - prognoserna säger sänkt ränta framöver.

Iof kanske det blir ngn höjning, eller ingen årgärd alls först - beroende på arbetslöshetsstaistiken osv, men i princip kan vi mycket väl ha nått toppen eller vara nära toppen just nu.

Men som alltid gäller väl att man binder för att kunna sova gott - det är ganska sällsynt att man, iaf om man binder på längre tider, tjänar på bundna lån - det gäller som sagt att då "slå oddsen". Och eftersom bankerna (instituten) har en del personal som gör prognoserna, som dom bakar in i den bundna räntan, så gäller det att man är bättre än dom på att förutspå farmtiden, eller bara ha en jäkla tur.

Annars gäller väl det generella: 1/3 bundet kort sikt, 1/3 bundet på längre sikt och 1/3 rörligt...

/K

Mikael_L
Sen är det väl en viktig faktor som ordain nämner. Kreditoron och många kreditgivares olust att binda sig till mer lån innan botten i USA-karusellen är nådd.
Detta betyder väl i praktiken att den där delen som jag kallade säkerhetsmarginal blir ännu större just nu.

Hoppas Sbab har rätt i sin prognos...

..och så kom SEBs prognos idag, inte alls särskilt överens med SBAB:confused: Bara inse fakta, det är spekulationer alltihop.. Men att bostadsmarknaden i USA inte verkar ha nått botten ännu var förstås tråkigt.

Är just nu på semester i USA och får med egna ögon och öron se och höra om eländet här. Det är en hel del kvar i den här huskarusellen att reda ut är den allmänna uppfattningen när man pratar med vanligt folk. Många sliter hårt med höga räntor (trots att feds ränta är låg betyder det inte att bolåneräntorna är låga) och därtill skall det amorteras. Bensinpriserna är med amerikanska mått mätt enorma, just nu 3:50 - 4 dollar/gallon vilket gör runt 6kr/litern. Men när alla i familjen som är 16 år eller äldre kör runt i bilar som drar mellan 1 och 2 liter milen, och därtill kör 10-20 mil per dag så blir det en hel del pengar. Matpriserna har också stigit en del.

Om jag skall våga mig på en slutsats av det människor säger så kommer ekonomin inte att bli nämnvärt bättre så länge USA för ett dyrt krig i Irak, ett mindre dyrt, men ändå krig i Afghanistan och därtill skall hålla Israel under armarna.

Man pratar väldigt mycket om att bli kvitt oljeberoendet, men det är en sak för maktkåta presidentkandidater att säga en sak. I ett land där engångsmuggarna på hotellrummet är inslagna i förseglad plast ett och ett har man lång väg att gå. Det är en helt annan sak att få amerikanerna att ändra sin livsstil.

Så länge USA:s ekonomi är knackig så kommer inte heller husmarknaden att bli bättre. Det saknas draglok som kan ge människor en tro att investera lika mycket som förr i sitt boende. Mer basala behov gör sig gällande och tvingar många att bo lite enklare.

Jag vill ge rådet att den som inte har råd med högre räntor än idag gör klokt i att gardera sig genom att binda i vart fall en del av lånet. Ett alternativ är också att fundera på om man kan bo i ett billigare hus än man bor i nu. Jag tror vi kommer att ha inflationsspöken och därmed högre räntor än vi sett det senaste decenniet.

Swetrot skrev:
Jag vill ge rådet att den som inte har råd med högre räntor än idag gör klokt i att gardera sig genom att binda i vart fall en del av lånet. Ett alternativ är också att fundera på om man kan bo i ett billigare hus än man bor i nu. Jag tror vi kommer att ha inflationsspöken och därmed högre räntor än vi sett det senaste decenniet.
Den som lever på marginalen idag, kan binda sina räntor fem år framåt, så vet man iaf att hushållsekonomin blir LIKA usel som idag.
Den som har is i magen och väntar på den lägre räntan, kommer redan nästa år att få andrum.

Ja, det är vad JAG tror :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.