M MagHam skrev:
Det var troligen helt andra bin som rövade kvarvarande honung.
Hoppas det! Vi ska äntligen återinviga vår balkong som vi saknat sedan förra våren då den revs, vill kunna sitta där utan en massa bin runt öronen 😄

C
M MagHam skrev:
@cpalm Det är ytterst ovanligt att nya bisvärmar återanvänder byggen som är övergivna. Men en skorsten är stor så det finns ju plats vid sidan om.
Nya och nya vet jag inte, det är väl larver som övervintrar i boet och drar igång nästa säsong?

• Gilla
Åsbag
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nya och nya vet jag inte, det är väl larver som övervintrar i boet och drar igång nästa säsong?
Det finns inga larver under vintern i ett bismhälle, normalt inga drönare heller, bara drottning och sådär10-20 tusen arbetsbin.
Överlever dom så startar dom äggläggning på nytt nu i mars/april.
Dör dom så efterlämnar dom kanske honung som helt andra bisamhällen kan få för sig att "röva" på. Däremot är det inte direkt vanligt att andra samhällen (svärmar) flyttar in i övergivna begagnade vaxbyggen.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
C
M MagHam skrev:
Däremot är det inte direkt vanligt att andra samhällen (svärmar) flyttar in i övergivna begagnade vaxbyggen.
Tja, har ingen aning om hur det går till, men här återuppstår de iallafall varje sommar på samma ställen.
Kanske är ovanliga bin här i trakten? 😀

Å Åsbag skrev:
Hoppas det! Vi ska äntligen återinviga vår balkong som vi saknat sedan förra våren då den revs, vill kunna sitta där utan en massa bin runt öronen 😄
Bästa rådet är nog kontakta den lokala biodlarföreningen så hjälper dom dig.Det är brist på bin så vi får vara rädda om dom som finns kvar.Där drottningen finns finns bina.

• Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Bästa rådet är nog kontakta den lokala biodlarföreningen så hjälper dom dig.Det är brist på bin så vi får vara rädda om dom som finns kvar.Där drottningen finns finns bina.
Vi fick ingen hjälp sist när de levde så vi ska förebygga att de bosätter sig där igen, tack för alla svar!

Å Åsbag skrev:
Vi fick ingen hjälp sist när de levde så vi ska förebygga att de bosätter sig där igen, tack för alla svar!
Vad synd.Vi slutade med bin för 10 år sedan och har inga bikupor kvar men kan komma vilsna bin på sommaren som hälsar på igen efter alla år.men dom är inte så många.

• Gilla
Åsbag
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Vad synd.Vi slutade med bin för 10 år sedan och har inga bikupor kvar men kan komma vilsna bin på sommaren som hälsar på igen efter alla år.men dom är inte så många.
Ja väldigt synd, det var nästan så jag funderade på att skaffa en bikupa själv men så enkelt är det ju inte 🐝🌸☺️

C
Å Åsbag skrev:
Nä, vi har inte heller fått någon hjälp av lokala "bisamordnaren", beskedet är att håller de inte till där man enkelt kan komma åt dem är det inget man kan göra. Vilket i och för sig låter rimligt - kan inte komma på något bra sätt att få upp dem ur skorstenen? Däremot kunde han ge tillstånd till Anticimex att gå in med bekämpningsmedel. Inte den vägen man vill gå, men enda alternativet som erbjöds tyvärr.

• Gilla
Åsbag
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Nä, vi har inte heller fått någon hjälp av lokala "bisamordnaren", beskedet är att håller de inte till där man enkelt kan komma åt dem är det inget man kan göra. Vilket i och för sig låter rimligt - kan inte komma på något bra sätt att få upp dem ur skorstenen? Däremot kunde han ge tillstånd till Anticimex att gå in med bekämpningsmedel. Inte den vägen man vill gå, men enda alternativet som erbjöds tyvärr.
Ja till oss sa de att det förmodligen är vildbin som kan bära på smitta så det vågade de inte chansa på. Känns lite bra att ha försökt i alla fall.

• Ledsen
cpalm
  • Laddar…
C
Å Åsbag skrev:
Ja till oss sa de att det förmodligen är vildbin som kan bära på smitta så det vågade de inte chansa på.
Förmodligen vildbin? Låter skumt, vildbin är väl vanligtvis solitärbin som inte bygger samhällen, har jag lärt mig.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Å Åsbag skrev:
Ja väldigt synd, det var nästan så jag funderade på att skaffa en bikupa själv men så enkelt är det ju inte 🐝🌸☺️
Ja lite förvånad för ett samhället med drottning kan vara värt en del pengar så då brukar biodlare vara intresserad.Annars är det roligt med bin och intressant hur det fungerar men har du tur så svärmar dom igen för bygger bina nya drottningceller så känner drottningen av det och sticker med samhället.Tyvärr fick min fru pacemaker så då fick vi sluta med bina.

Redigerat:
  • Gilla
Åsbag
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Förmodligen vildbin? Låter skumt, vildbin är väl vanligtvis solitärbin som inte bygger samhällen, har jag lärt mig.
Ingen aning, tänkte att de borde veta. Trist om de drar en vals för att slippa engagera sig.

C
V växelventil skrev:
Ja lite förvånad för ett samhället med drottning kan vara värt en del pengar så då brukar biodlare vara intresserad.
Hade man kunna peta ner dem i en kartong hade säkert intresse funnits, men att stå på taket och balansera för att försöka få upp dem ur skorstenen är nog inte lika lockande.

• Gilla
Åsbag
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.