37 565 läst ·
94 svar
38k läst
94 svar
Bilverkstad vill ha ytterligare 6000:-, vem har rätt?
Ja, det är ju föredömligt. Frågan är ju om det gär att byta utan att lyfta ut motor och växellåda. Ferrari är generellt rätt svårskruvade vad jag sett. 348, 355, 360 är ju jobbiga som fan att bara serva.J john.h skrev:
Jag har fö ett personligt rekord på växellådsbyte på en Porsche 944 på 45minuter på två personer men det är under rätt speciella och tillrättalagda omständigheter. Tex inte letat efter ett enda verktyg, bytt växellåda typ 8 gånger tidigare på samma bil, vet exakt ordning på momenten och vilka storlekar på verktyg som behövs till varenda skruv samt en hård deadline i form av ett tidskval.
H Hallerudsbo skrev:nä dom byter till samma skit.
Har flera nu som rasslar i svänghjulet när man slår av bilen.
Är några fjädrar som är slappa men förhandlarna menar det ska va så.
Låter helt jävligt.
Har väl 350-400 bilar jobbet som jag sköter om.
Mest Toyota men ca 150 vw, det är mycket reklamation på dessa kontra Toyota.
Lite sent att svara men som du säger . Svänghjulen ska vara såhär. Svänghjulet innehåller fjädrar som en slungas ut förrens cirka 800 rpm. Men detta beror såklart på årsmodell på era bilar.
ett svänghjul idag är en kostnad mellan 10.000- 15.000:- i bara material.
//Andreas
Också sent men ändå lite information.
Jag fick problem med dubbel massesvänghjul till en passat i februari 2020. Uppskattad kostnad 18-20000. Men det ökade till 23-25000 när de gjorde en noggrannare kontroll. Jag fick frågan om jag samtidigt ville byta koppling för 6000 kr då arbetskostnaden ändå skulle ingå. På fråga var inte kopplingen skadad och skulle räcka ca 8000 mil till. Så jag avstod. Slutsumman blev 24500 kr hos en Mekonomen. Där det tog två provkörningar innan de upptäckte själva problemet som ja hade beskrivit. Även när den hade stått på tomgång i verkstaden så kom problemet. Då vibrationerna kom i otakt vid låga varv. Så hela motorn stod och skakade på tomgång efter några minuter. Sedan blev det normalt igen.
Enl arbetsledaren hade han hört om en bil som fick det problem efter 200 mil. Han berättade att på bilar där det fanns vanliga svänghjul. Så valde många att byta. Om vibrationerna då blev försumbara.
Då svänghjulet består av fjädrar. Så kommer det i otakt om någon fjäder är slut. Om det är så omfattande problem torde det finnas bättre lösning och reperationssatser.
Jag fick problem med dubbel massesvänghjul till en passat i februari 2020. Uppskattad kostnad 18-20000. Men det ökade till 23-25000 när de gjorde en noggrannare kontroll. Jag fick frågan om jag samtidigt ville byta koppling för 6000 kr då arbetskostnaden ändå skulle ingå. På fråga var inte kopplingen skadad och skulle räcka ca 8000 mil till. Så jag avstod. Slutsumman blev 24500 kr hos en Mekonomen. Där det tog två provkörningar innan de upptäckte själva problemet som ja hade beskrivit. Även när den hade stått på tomgång i verkstaden så kom problemet. Då vibrationerna kom i otakt vid låga varv. Så hela motorn stod och skakade på tomgång efter några minuter. Sedan blev det normalt igen.
Enl arbetsledaren hade han hört om en bil som fick det problem efter 200 mil. Han berättade att på bilar där det fanns vanliga svänghjul. Så valde många att byta. Om vibrationerna då blev försumbara.
Då svänghjulet består av fjädrar. Så kommer det i otakt om någon fjäder är slut. Om det är så omfattande problem torde det finnas bättre lösning och reperationssatser.
Det är arbetet som kostar pengar med dubbelmassesvänghjul, delarna är sekundärt, typ 3-6000kr för en normalbil. Och dubbelmasse finns bara av en anledning och det är komfort. Byter man på en bil så byter man rimligen till enkelt svänghjul. Sen så skall det hålla runt 20-25000mil.S slurppe99 skrev:Också sent men ändå lite information.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden