Helt plötsligt började kopplingen på vår bil ta väldigt högt upp, både jag och sambon upplevde att den var väldigt svårt att köra pga att man knappt kunde hitta dragläget. Jag beskrev felet för verkstad som gjorde en felsökning och sa att kopplingen måste bytas för 14.000 kr.

Jag sa ok, och de bytte koppling. När vi fick tillbaka bilen upplevde både jag och sambon att den är likadan som innan, så det måste varit något annat som låg bakom. Jag hörde av mig till verkstan som tittade noggrannare på bilen och nu hittade felet (minns inte vad de sa, men en del måste bytas). Men, nu säger de att den delen kostar 6000:- . De kommer inte ta betalt för arbetet, men måste ta betalt för delen säger dom.

Jag litar på verkstaden (väletablerad kedja) och tror på det dom säger, men jag känner inte att jag ska betala de 6000 kronorna.

Det hade varit en helt annan sak om jag kom in till verkstaden och sa att jag ville byta koppling, men det har jag inte sagt. Jag har beskrivit ett problem som jag vill ha åtgärdat. De har tagit 14000 gör att åtgärda problemet, som inte blev åtgärdat.

Borde jag betala eller vad tror ni? Jag har mail konversationen där jag beskriver felet, jag har inte föreslagit byte av kopplingen, det var det dom som konstaterade när de felsökte.

• Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Det rimliga är väl att de krediterar kostnaden på 14000:- och sen betalar du 6000:- + arbetskostnad för det verkliga felet. Du kan ju inte betala en åtgärd för ett fel som aldrig funnits

• Gilla
shtob och 15 till
  • Laddar…
P
T thomaslindstrom1 skrev:
Helt plötsligt började kopplingen på vår bil ta väldigt högt upp, både jag och sambon upplevde att den var väldigt svårt att köra pga att man knappt kunde hitta dragläget. Jag beskrev felet för verkstad som gjorde en felsökning och sa att kopplingen måste bytas för 14.000 kr.

Jag sa ok, och de bytte koppling. När vi fick tillbaka bilen upplevde både jag och sambon att den är likadan som innan, så det måste varit något annat som låg bakom. Jag hörde av mig till verkstan som tittade noggrannare på bilen och nu hittade felet (minns inte vad de sa, men en del måste bytas). Men, nu säger de att den delen kostar 6000:- . De kommer inte ta betalt för arbetet, men måste ta betalt för delen säger dom.

Jag litar på verkstaden (väletablerad kedja) och tror på det dom säger, men jag känner inte att jag ska betala de 6000 kronorna.

Det hade varit en helt annan sak om jag kom in till verkstaden och sa att jag ville byta koppling, men det har jag inte sagt. Jag har beskrivit ett problem som jag vill ha åtgärdat. De har tagit 14000 gör att åtgärda problemet, som inte blev åtgärdat.

Borde jag betala eller vad tror ni? Jag har mail konversationen där jag beskriver felet, jag har inte föreslagit byte av kopplingen, det var det dom som konstaterade när de felsökte.
Så först ansåg de att felet låg hos kopplingen.. utifrån din och fruns känsla..
Sedan så lämnar de ut en bil med samma återstående fel... trots att de bytt kopplingen.. Sedan vill de ha mer pengar för ännu en insats...
De har alltså provat bilen innan de renoverade den? och efteråt?..
Eller de har antagit att ni hade rätt och bara bytt rakt av, men därefter inte heller provat bilen...?..

Detta hade aldrig funkat hos mig..
Men japp..

Nä inga 14000 kr plus 6000 kr..
utan i de 14000 kronorna ni betalat så får de 6000 kr ingå.. Då de bytt delar som det inte var något fel på.. tydligen... enligt deras egna utsago...

En kompis till mig hade problem med värmen i sin bil, den överhettade efter en viss tids körning. Verkstan föreslog byte av fläkt och det genomfördes, men det avhjälpte inte felet. Istället så vacuumsög de kylvattenledningarna och det avhjälpte felet. Min kompis vägrade betalda för fläkten och de plockade helt enkelt av fläkten och monterade tillbaka den gamla.

Nu går det kanske inte att göra med kopplingen men en seriös firma chansar inte på att byta kopplingen, så du får stå på dig om att inte betala de 6000 kronorna.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med @mr_bygg att det rimliga är att ni betalar för det som åtgärdar felet (6000:- + arbetet). Under förutsättning att firman har gjort en egen felsökning och där kommit fram till att kopplingen behöver bytas såklart.

Har ni lämnat bilen till verkstan med uppdraget att byta koppling så är läget annorlunda.

• Gilla
BO76 och 4 till
  • Laddar…
Byte av koppling på en modern bil är ingen liten åtgärd... inte som på B20 där man bytte på 30min (bara man hade rätt insexhylsa, förlängare och knut)

Om man som verkstad byter koppling utan att felsöka först, eller provköra, så tycker jag nog man får stå sitt kast...
Vore intressant att veta vad dom vill byta nu?
Är det kopplingscylinder?

• Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
Finns väl inget som säger att inte kopplingen också var slut.

Visst det går att bråka om det är en relativt ny bil men om kopplingen var det troliga med de symptom som fanns är det väl en sjyst deal från verkstan.

Exempel.
Har man en gammal bil med diffusa fel får man diskutera med verksraden vad man ska byta och i vilken ordning och betala allteftersom.

Det blir fel om man bara vill betala för arbetet och delen som byts sist...

/ATW

• Gilla
lodin92
  • Laddar…
harry73
Vad sa bilfirman om kopplingen? var den slut? hade de sparat kopplingsplåtar så att de kunde visa att de var slut? Hur många mil har bilen gått sedan senaste kopplingsbyte?

B
När jag har varit till verkstan så brukar det vara en kostnad för felsökning, därefter en diskussion om felet. Är felet lite oklart, så får man ibland byta den del man mest tror kan fela. T.ex. avgasproblem kan vara diffusa. Ibland byter man fel del.

T.ex. värmefläkten inte fungerar. Det kan ju vara kabeln, säkring, reglage, fläktmotorn, motstånd osv som är trasigt. Om de då byter en del som de misstänker är trasig så får man ju stå för den kostnaden, även om felet inte är avhjälpt, och byta nästa del som kan vara orsaken till felet.

Kan du påvisa att det inte var fackmannamässigt att byta denna del kanske du kan komma någonvart med verkstaden, men annars är det väl så att du fått en offert på att byta koppling för 14000kr som du accepterat, och kopplingen är ju bytt. Dvs du fick vad ni kom överens om?

Delen med de tillkommande 6000kr för nästa del blir ju schysst av dem att rabattera arbetet.

Ibland är det surt när man byter fel del på bilar. Felsöka för lång tid är ju också dyrt. Ibland får man göra en mer eller mindre kvalificerad gissning och byta och se om felet upphör.

• Gilla
thaman och 3 till
  • Laddar…
Är det svänghjulet som de hävdar måste bytas?

• Gilla
thomaslindstrom1
  • Laddar…
När man byter koppling så behöver man ibland svarva eller byta svänghjulet, det ska dom kontrollera när dom byter koppling.

• Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
T thomaslindstrom1 skrev:
Ja, så var det!
jag tvivlar på den diagnosen.
svänghjulet?

• Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
Vad är det för bil och årsmodell?

Hade det varit frågan om en elktriker som ville ha 6000 för körningen hade alla sagt att det är klart man ska betala.

Du slipper betala för jobbet, teknikern kanske inte upptäckte att svänghjulet var kasst, eller så glömde han kontrollera det pga stress. Att byta svänghjulet innebär att exakt samma jobb som gjordes innan ska göras igen, allt ska bort igen för att komma åt. Ett separerat svänghjul kan vara svårt att upptäcka. Dom kunde slentrianmässigt sagt att svänghjulet skulle bytas redan från början, så rent tekniskt har dom gjort dig en jäkla tjänst här med att först prova med att bara byta tryckplattan och lamellskiva.

• Gilla
thaman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.