Jag tro nog att biltemas kablar håller, värmekablar är inget svårt. Men det som jag tror de flesta kommenterat (bara faktum att dom själva tror instrumentet är bra nog) och som jag också värderar högt och som man faktiskt bör premiera speciellt som DIY-fixare är hur mycket kunnig hjälp kommer du kunna få om du får problem. Troligen INGEN!

Det finns bättre system och långt mycket mer kunnande på diverse webbutiker mm. googla på golvvärme och du kommer få många alternativ med likvärdiga priser men med mycket mer kunnig personal.

Intressant att manualen bara nämner isolationsprovning av den ena tråden mot jord

Resistansen mellan fas och nolla är väl så låg att det kvittar vilken man isolationsprovar mot? Om golvet är på drygt 500W så är resistansen cirka 100 ohm mellan fas och nolla, vilket t.ex. är 10 000 gånger mindre än en megaohm.

Om man har avbrott mellan fas och nolla så är å andra sidan risken nog rätt stor att man också har isolationsproblem på grund av att en ledare gått av då den skadats på något sätt.

Egentligen tycker jag för övrigt att slutsatsen man borde dra är att det är dåligt att det inte finns meggers som är billiga nog att skicka med på köpet till ett värmegolv.

Man ska lägga ihop fas och noll och megga mot jord.

//Patrik

yxis skrev:
Egentligen tycker jag för övrigt att slutsatsen man borde dra är att det är dåligt att det inte finns meggers som är billiga nog att skicka med på köpet till ett värmegolv.
Eftersom installationen ska göras av behörig och behörig 9 ggr av 10 har en megger och den 10:e har kontakter inom branchen så finns det nog ingen anledning att skicka med till lekman...eller?

Glufsglufs skrev:
Eftersom installationen ska göras av behörig och behörig 9 ggr av 10 har en megger och den 10:e har kontakter inom branchen så finns det nog ingen anledning att skicka med till lekman...eller?
Frågan är ju då varför Biltema skickar med en multimeter och värdelösa/farliga instruktioner.. dom lämnar ett väldigt tvetydigt meddelande.

Dom skickar ju inte med några instruktioner till deras vp-rör, apparatdosor eller gruppcentraler, utan hänvisar till att en behörig elektriker ska sköta installationen.

Daniel78 skrev:
Frågan är ju då varför Biltema skickar med en multimeter och värdelösa/farliga instruktioner.. dom lämnar ett väldigt tvetydigt meddelande.

Dom skickar ju inte med några instruktioner till deras vp-rör, apparatdosor eller gruppcentraler, utan hänvisar till att en behörig elektriker ska sköta installationen.
Butiker får ju sälja i princip vad dom vill, installation ska alltid ske efter dels de regler som finns för elinstallation i sverige och fabrikantens anvisningar. Bara för att det medföljer redskap som "hjälper" betyder inte att det blir rätt gjort för det.

Glufsglufs skrev:
Bara för att det medföljer redskap som "hjälper" betyder inte att det blir rätt gjort för det.
Det jag menar är att Biltema borde inte skicka med någon multimeter alls, och bara skriva i sina instruktioner att en behörig elektriker ska isolationsmäta slingan under installation för att garantin ska gälla, mer än så behövs inte.

Men nu skickar dom med en multimeter och dålig instruktion, vilket lär få en hel del hemma-pulare att ge sig på att installera det helt själv, och med dåliga/farliga instruktioner så kan det gå illa.

Elsäkerhetsverket belägger ju saker med försäljningsförbud när dom t.ex. har fel färg på jordledaren inuti en kapslad apparat, eller när instruktionen som följer med för en lampa inte är på svenska.

Då tycker jag att dom borde reagera rätt hårt på Bilemas värmegolvspaket.

Daniel78 skrev:
Det jag menar är att Biltema borde inte skicka med någon multimeter alls, och bara skriva i sina instruktioner att en behörig elektriker ska isolationsmäta slingan under installation för att garantin ska gälla, mer än så behövs inte.

Men nu skickar dom med en multimeter och dålig instruktion, vilket lär få en hel del hemma-pulare att ge sig på att installera det helt själv, och med dåliga/farliga instruktioner så kan det gå illa.

Elsäkerhetsverket belägger ju saker med försäljningsförbud när dom t.ex. har fel färg på jordledaren inuti en kapslad apparat, eller när instruktionen som följer med för en lampa inte är på svenska.

Då tycker jag att dom borde reagera rätt hårt på Bilemas värmegolvspaket.
Javisst kan det bli mycket fel, absolut men så länge dom följer kraven som är ställda med info osv så kan ju inte elsäkerhetsverket stoppa produkten samt att det är ju upp till köparen att ta reda på regler runt installationen. Dom vill ju sälja och fabrikanten vill ju sälja....

Biltema skickar såklart med multimetern eftersom de:

* är såpass verklighetsanpassade att de inser att folk bryter mot reglerna genom att göra installationen själva

* inser att folk inte kommer köpa megger och troligen inte ens multimeter separat

* inser att deras marginaler räcker till att skicka med en multimeter men inte en klart dyrare megger

* inser att det är bättre att folk felaktigt "meggar" med 2V spänning än att de inte mäter alls

* inser att felaktigt "multimeter-meggande" med 2V spänning kan med lite tur ta något fel som inte säkert löser ut en jordfelsbrytare.

Det är absolut inte rätt att de gör såhär, men i mitt tycke är det än mer fel att blunda för verkligheten genom att låtsas att det bara är behöriga installatörer som gör jobbet.

Inom helt andra områden så verkar det ske en svängning i debatten till att faktiskt anpassa regler efter verkligheten istället för att försöka få verkligheten att se ut som kartan. Förhoppningsvis blir det så även här.

Alla som är sugna på att förändra världen till det bättre och faktiskt tycker elsäkerhet är viktigare än till exempel att försvara sitt skrå borde försöka påverka biltema, klasolle, jula, kjell.com o.s.v. att ta in nån billig men duglig megger i sortimentet...

Daniel78 skrev:
De kan slå på instruktionen, men inte att multimetern paketeras med värmegolvet.

Förr fanns det förbud att sälja paket med prylar som inte hör ihop, Luxor torskade t.ex. för ca 30 år sen när de skickade med en "TV-kanna" på köpet med deras TV-apparater. Den regeln är slopad sen länge. Man får paketera ett värmegolv med en multimeter, man får också paketera en limpa med en liter t-doja...

yxis skrev:
De kan slå på instruktionen, men inte att multimetern paketeras med värmegolvet.
Men nu skickar dom med multimetern, och påstår att den fungerar att isolationsmäta slingan med.

Tänk om det kommer ut en ny-utbildad elektriker och får i uppdrag att kontrollera golvet medans dennes handledare gör något annat i huset.

Om denne då tar fram bruksanvisningen och följer denna så är det inte mycket som blir rätt.

Även utbildade elektriker ska kunna lita på att bruksanvisningarna som kommer med produkter ska vara korrekta.

Ja, det var väl precis vad jag skrev, att elsäkverket kan slå ned på instruktionen?

yxis skrev:
Ja, det var väl precis vad jag skrev, att elsäkverket kan slå ned på instruktionen?
Det jag menar är kombinationen multimeter och instruktion, det är den som är felaktig.

Nja, rent juridiskt är det nog faktiskt enbart instruktionen som faktiskt är fel.

Jämför som sagt "TV-kanna + TV" som är tillåtet idag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.