C Chokladmonster skrev:
Jag testade biltemas hålsåg för sten idag i en tegelvägg, hade först missat att de rekommenderade pilotborr och att det inte följde med. Testade utan. Det bara slirade utanpå putsen och ännu värre när jag nådde teglet. Åkte och köpte pilotborr. Givetvis hamnade jag mitt i en horisontell fog så hålsågen fortsatte att slira och vandrade i sidled längs fogen. Att flytta hålet var tyvärr inte möjligt.

Blev till slut att borra traditionellt likt en ost och sedan spräcka och bila. Har gjort så förr. Tar lång tid och blir rätt stora och fula hål, därför jag köpte en hålsåg som tyvärr inte var till någon hjälp alls.
Det hade ju blivit exakt samma resultat oavsett vilket märke du köpt 🤔?

• Gilla
Emanuel01 och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Det hade ju blivit exakt samma resultat oavsett vilket märke du köpt 🤔?
Möjligt, där har jag för lite erfarenhet men alla har väl inte pilotborr men trots det går att använda handhållet?

C
Pilotborren till Biltemas system är lite förbryllande - sågen skall enligt anvisningen köras utan slag, men pilotborren biter å andra sidan inte på betong utan slag. Nu var det något år sedan jag använde mina hålsågar sist så jag kommer inte ihåg riktigt hur jag gjort, men har för mig att jag borrat ett pilothål först och låtit pilotborren löpa i det.

Hål har det blivit, så det får man väl ge dem, men det är ett j-vla nötande och då har jag bara använt dem i betonghålsten som till stor del är luft. Nästa gång hyr jag nog en riktig kärnborrmaskin.

C Chokladmonster skrev:
Möjligt, där har jag för lite erfarenhet men alla har väl inte pilotborr men trots det går att använda handhållet?
Inte utan en ställning, dvs inte handhållet.
Även en vanlig hålsåg i gips utan centrumborr eller en mall hade vandrat runt och förstört väggen.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Pilotborren till Biltemas system är lite förbryllande - sågen skall enligt anvisningen köras utan slag, men pilotborren biter å andra sidan inte på betong utan slag. Nu var det något år sedan jag använde mina hålsågar sist så jag kommer inte ihåg riktigt hur jag gjort, men har för mig att jag borrat ett pilothål först och låtit pilotborren löpa i det.

Hål har det blivit, så det får man väl ge dem, men det är ett j-vla nötande och då har jag bara använt dem i betonghålsten som till stor del är luft. Nästa gång hyr jag nog en riktig kärnborrmaskin.
Borrar man inte pilothålet först då? Och sen använder det som styrning.
Har också borrat några hål med biltemas kärnborrar men minns inte hur jag gjorde. Hade nog kommit ihåg det om det gått dåligt...
Oerhört prisvärda tycker jag de va i alla fall. Tycker det är helt fantastiskt att man kan köpa sådana verktyg för kanske bara ett enda hål och tycka att det känns billigt.

C
B Bjober skrev:
Borrar man inte pilothålet först då? Och sen använder det som styrning.
Bra fråga. Det måste rimligtvis vara så de tänkt sig, men anvisningarna är som sagt så gott som obefintliga.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Bra fråga. Det måste rimligtvis vara så de tänkt sig, men anvisningarna är som sagt så gott som obefintliga.
Håller med. Kilen för att slå ur borren saknade helt info. Även info hur borren skulle monteras. Lätt för den händige men troligen helt obegripligt för en oteknisk nybörjare.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.