Jag behöver en borrhammare för att borra i berg, bl.a. för att borra hål till snigeldynamit. Var inne på närmsta Bauhausbutik igår, men dom hyrde inte ut sin kraftigare borrhammare längre. Eftersom jag troligvis kommer att behöva borrhammare lite då och då, har jag nu bestämt mig för att köpa en budgetvariant. Skönt att slippa jag springa runt till uthyrningsbutiker. Jag kommer inte stå och borra med den hela dagarna. Samtidigt vill man ju inte att den rasar efter 4 timmars användning heller....

Är det någon här som har erfarenhet av Biltemas RH 1250 (den med SDS Max fäste) ?

Den duger nog en bit men jag valde istället en Einhell från Hornbach för ungefär samma peng. Det var någon som sa att Biltemas skakar något vettlöst och eftersom jag skulle bila en hel del så valde jag en annan.
Den jag har borde vara denna (fast äldre modell): http://www.tretti.se/hem-och-tradgard/elverktyg/borrar/einhell-4258475

Den har SDS+ men klarar en 32 mm betongborr. Jag tyckte att SDS+ är bättre då den blir mer mångsidig. Billigare och större urval på SDS/SDS+ medan SDS Max bara tar SDS Max grejer...

Jag jobbar fortfarande på att avliva en 3-400krs borrhammare från Harald Nyborg, skulle inte förvåna mig om om Biltemas 850W Borrhammare är samma modell.

Jag har mest borrat i betong (från 50-talet) men även bilat lite i Tegel/Slaggplatta och liknande.

Samma som föregående talare.

Köpte en Biltema borrhammare för sju år sedan och har låtit den borra i sten, betong av alla sorter och bila bort kakel. Det aset går aldrig sönder så att jag kan få köpa en lyxigare!

Jag har en maskin som är väldigt snarlik 17169, troligen samma.
17169.jpeg
Inköpt på Jula i Uppsala våren 2002, vägrar dö. Borrar stora hål men skakar som ett as och för oväsen som en revolution, ungefär. Skrämmer barn. Inget för finlir.

Fotografen skrev:
Jag har en maskin som är väldigt snarlik 17169, troligen samma.
[bild]
Inköpt på Jula i Uppsala våren 2002, vägrar dö. Borrar stora hål men skakar som ett as och för oväsen som en revolution, ungefär. Skrämmer barn. Inget för finlir.
Den där har jag också, den går inte att ta död på, blandar flytspackel, betong med den samt borrar och knackar betong. Den är helt superb!

Tack för svaren :) Eftersom jag bor nära ett nyöppnat Biltemavaruhus och jag behöver borra nu till helgen (kan man säga så :p ) så blir det nog ett inköp idag.

Jag köpte biltemas sds max hammare för några månader sen. Jävulskt bra maskin för de pengarna. Samma maskin brandad på annat håll finns på Amazon.de och har fått kanonbetyg där.

• Gilla
jokomoko
  • Laddar…
Jag borrade cca. 500 betonghål med dylik Jultema borrhammare för 495:- , känns som ny. Skakar förfärligt men funkar alltid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.