8 006 läst ·
14 svar
8k läst
14 svar
Biltema PEX för värme?
Hej
Inhandlade idag 50m RiR PEX 15mm med diffusionsspärr för en liten hemmabyggd kulvert, frågan är om det är dumt eller om Uponors för 1500 kr är bättre... Eller nödvändigt.
799 kostade Biltema. Hur mycket kan det skilja ?
Inhandlade idag 50m RiR PEX 15mm med diffusionsspärr för en liten hemmabyggd kulvert, frågan är om det är dumt eller om Uponors för 1500 kr är bättre... Eller nödvändigt.
799 kostade Biltema. Hur mycket kan det skilja ?
Redigerat:
Skulle jag bygga in i ett träbjälklag skulle jag satsa på erkänd bekräftad kvalitet, i en kulvert skulle jag mycket väl kunna göra som du. Vad är det värsta som kan hända? Gräsmattan får lite varmvatten om det skiter sig...
Det kan ju faktiskt vara så att de görs i samma fabrik.... Inte troligt, men finns såna exempel. Det är ju på nåt vis ändå klassat och godkänt.
Det ska gå ut från grunden och ligga i cellgummi isolering i marken ca 8 m till ett förråd, tänkte hålla det budget.
Det ska gå ut från grunden och ligga i cellgummi isolering i marken ca 8 m till ett förråd, tänkte hålla det budget.
Medlem
· Stockholm
· 27 inlägg
mindes knappt inte, men det var ju för att det inte gick få fram att det var diffusionstätt, för tappvatten spelar det ju ingen roll men för värmesystem måste det ju vara det. Det var det som det föll på, deras pex är ju för tappvatten. Inte tappvatten/värmesystem.K Kristoffer Hamberg Lind skrev:
Det kan gå bra, eller också gör det inte det. För den lilla skillnaden är det inte värt att chansa anser jag, materialkostnaden är ju försvinnande liten i sammanhanget om du tvingas göra om.B Boan skrev:
För egen del använder jag aldrig material från Biltemas o liknande ställen för sådant som är svårt eller kostsamt att byta ut eller kan orsaka omfattande följdskador. I el och VVS-sammanhang är allt annat än välkända kvalitetsmärken därför helt uteslutet.
Som bonus inser man dessutom ofta hur mycket mer lättjobbade ”riktiga” material är.
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Bara som en föklaring för andra som kanske läser tråden.
Diffussionstät betyder att den inte tar upp syre från luften. En slang som inte är diffusionstät syresätter vattnet i slangen. Syre vandrar igenom plasten och tas upp av vattnet. I ett värmesystem innebär det att man får rost. En radiator kan rosta igenom och börja läcka efter bara några år med syresatt vatten.
Därför är det på sätt o vis hårdare krav på en slang för värme än för tappvatten, trots det lägre trycket.
Diffussionstät betyder att den inte tar upp syre från luften. En slang som inte är diffusionstät syresätter vattnet i slangen. Syre vandrar igenom plasten och tas upp av vattnet. I ett värmesystem innebär det att man får rost. En radiator kan rosta igenom och börja läcka efter bara några år med syresatt vatten.
Därför är det på sätt o vis hårdare krav på en slang för värme än för tappvatten, trots det lägre trycket.
Klicka här för att svara