Hej alla,
I mitt garage tänkte jag montera en kanalfläkt för att kunna skapa ett undertryck (garaget är en del av källaren) så att inte oangenäma dofter dras in i huset.
Jag har hittat Biltemas ventilationsfläkt och tänkt att den är lagom billig för ändamålet. När jag läser installationsanvisningarna ser jag att det står att vid horisontellt montage (vilket är hur jag kommer montera fläkten) så måste inloppsröret vara minst 1 meter. Är det någon som kan förklara anledningen till det?
Jag kommer montera fläkten i taket ovanför min arbetsbänk, och jag har en tanke att sätta ett flexrör som jag kan använda som extraktor om jag t ex svetsar eller löder på bänken. Med ett fast rör som är 1 meter ut från fläkten blir det inte så praktiskt.
Mvh
Fred
I mitt garage tänkte jag montera en kanalfläkt för att kunna skapa ett undertryck (garaget är en del av källaren) så att inte oangenäma dofter dras in i huset.
Jag har hittat Biltemas ventilationsfläkt och tänkt att den är lagom billig för ändamålet. När jag läser installationsanvisningarna ser jag att det står att vid horisontellt montage (vilket är hur jag kommer montera fläkten) så måste inloppsröret vara minst 1 meter. Är det någon som kan förklara anledningen till det?
Jag kommer montera fläkten i taket ovanför min arbetsbänk, och jag har en tanke att sätta ett flexrör som jag kan använda som extraktor om jag t ex svetsar eller löder på bänken. Med ett fast rör som är 1 meter ut från fläkten blir det inte så praktiskt.
Mvh
Fred
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Kan det vara någon säkerhetsaspekt? Att det ska vara mindre risk att få in ett finger i fläkthjulet?
Eller att ljudnivån som den är deklarerad för inte stämmer om insugsröret är för kort?
Jag skulle vara förvånad om avsaknad av rör på sugsidan påverkar fläktens kapacitet negativt.
Eller att ljudnivån som den är deklarerad för inte stämmer om insugsröret är för kort?
Jag skulle vara förvånad om avsaknad av rör på sugsidan påverkar fläktens kapacitet negativt.
Lite så jag tänker också...att det har med säkerhet att göra. Det är nog väldigt få människor som har längre armar än en meter. 😄
Ljudnivåklassning kan ju också vara en aspekt, men den känns mer långsökt.
Ingen av dessa två grejer är något jag bryr mig om...det kommer inte vara någon i garaget som kommer kunna stick in armen och ljudet spelar ingen roll i det utrymmet.
Kapaciteten borde väl snarare öka än minska om man skippar inloppsrör, om det gör någon skillnad alls?
Ljudnivåklassning kan ju också vara en aspekt, men den känns mer långsökt.
Ingen av dessa två grejer är något jag bryr mig om...det kommer inte vara någon i garaget som kommer kunna stick in armen och ljudet spelar ingen roll i det utrymmet.
Kapaciteten borde väl snarare öka än minska om man skippar inloppsrör, om det gör någon skillnad alls?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om det handlar om att få in en arm i röret, så borde det gälla även vertikalt.
Vet inte om den där lilla fläkten har kapacitet nog att fungera som utsug vid svetsning/lödning..?
Och hur är den uppbyggd inuti, svetsrök är både varm, smutsig och frätande, klarar fläkten det eller blir det en dyr billig lösning för att den går sönder i förtid..?
Och hur är den uppbyggd inuti, svetsrök är både varm, smutsig och frätande, klarar fläkten det eller blir det en dyr billig lösning för att den går sönder i förtid..?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det har du helt rätt i...🤔H hempularen skrev:
Det är inget jag oroar mig för på något sätt. Svets- och lödrök är inte speciellt varm, man får ju den i ansiktet om man inte har utsug, och för mig räcker det med att fläkten flyttar den just från ansiktet. Det är inte så att jag svetsar och löder så mycket att garaget rökfylls.Violina skrev:
Skulle fläkten gå sönder om fem år pga av smutsig rök så är det OK med mig. Jag tror också att slipdamm och annat är långt mycket värre.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden