Hejsan gänget

Jag köpte biltema decklight som ja har installerat hemma. Problemet är att de är 0,5m långa å jag behövde längre så jag har skarvat de med en AWG24 kabel. Totalt 15m av den

Trafon är 12v 2A 24w
Lamporna är 0.2w styck å ja har 14st totalt (2.8w) och Trafon ska klara upp till 30st enligt anvisning.

Problemet nu att vid inkoppling av 6 lampan tappar samtliga ljusstyrka och vid 7e lampan dör alla. Tar ja bort 7e går de igång igen. Tar ja bort 6e har resterande 5 rätt bra ljus.

Jag misstänker att 15m kabel skapat någon form av spänningsfall men vad vet jag. Därför jag skriver här :)

Vad är felet tror ni och hur löser jag det bäst?
 
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
BenjaminM BenjaminM skrev:
Hejsan gänget

Jag köpte biltema decklight som ja har installerat hemma. Problemet är att de är 0,5m långa å jag behövde längre så jag har skarvat de med en AWG24 kabel. Totalt 15m av den

Trafon är 12v 2A 24w
Lamporna är 0.2w styck å ja har 14st totalt (2.8w) och Trafon ska klara upp till 30st enligt anvisning.

Problemet nu att vid inkoppling av 6 lampan tappar samtliga ljusstyrka och vid 7e lampan dör alla. Tar ja bort 7e går de igång igen. Tar ja bort 6e har resterande 5 rätt bra ljus.

Jag misstänker att 15m kabel skapat någon form av spänningsfall men vad vet jag. Därför jag skriver här :)

Vad är felet tror ni och hur löser jag det bäst?
När jag googlar på AWG24 står det att den är 0,2 mm² och det är troligtvis där problemet ligger. Jag hade valt minst 1,5 mm².
 
Müssli Müssli skrev:
När jag googlar på AWG24 står det att den är 0,2 mm² och det är troligtvis där problemet ligger. Jag hade valt minst 1,5 mm².
Korrekt! Jag skrev fel. De är awg20 tror jag. Der 0,5mm2. Men då gissade jag rätt. Det är spänningsfallet som spökar. Problemet är att det är jävligt otympligt ställe och ja vill gärna slippa byta kabel. Om ja går på en 24v 2A trafo borde inte d lösa problemet?
 
B
Vad är led lampan godkänd för spänning? Risken är ju att du bränner dem om du går på 24v
 
De är 12v men tänker att den redan vid 7 lampan dör helt å ja ska ha 7 lampor till tänker jag att de kanske kan gå? Eller en LED trafo med dimmer funktion
 
Kan det vara så att du har råkat sätta lamporna i serie, istället för parallellt(eller tvärtom)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Dessa är i serie. Det är ett plug and go system så de kopplas i serie. Jag har bara kapat mitten av sladden och förlängt de i samma utförande som originalet
 
Min erfarenhet är att 12V led lampsystem är parallelkopplade. Skulle de vara seriekopplade slocknar ju alla lampor om en av lamporna i slingan går sönder.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Jag skulle kolla att 7:e lampan är rätt kopplad, och om trafon behöver byglas för konstant ström.
 
B
2.8W på 12v är ju 0.25A. Även om kabeln är väldigt klen så är ju spänningen ganska låg, det är inte väldigt hög belastning på den.

Ibland har jag sett stt tillverkaren rekommenderar flertrådig kabel till led. Brukar även finns rek max längder på kabel med har jag sett. Vad står i manualen?

Jag skulle nog se över inkopplingen igen.

Det brukar antingen vara seriell inkoppling med konstantatrömstrafo, eller parallell inkoppling med fast spänning.

Det låter som det är 12v fast spänning och då kan jag tycka att borde de sitta parallellt med varandra, men kopplingsschema eller detaljer om lamporna bör ju finnas som beskriva hur de ska inkopplas.
 
B BSOD skrev:
2.8W på 12v är ju 0.25A. Även om kabeln är väldigt klen så är ju spänningen ganska låg, det är inte väldigt hög belastning på den.

Ibland har jag sett stt tillverkaren rekommenderar flertrådig kabel till led. Brukar även finns rek max längder på kabel med har jag sett. Vad står i manualen?

Jag skulle nog se över inkopplingen igen.

Det brukar antingen vara seriell inkoppling med konstantatrömstrafo, eller parallell inkoppling med fast spänning.

Det låter som det är 12v fast spänning och då kan jag tycka att borde de sitta parallellt med varandra, men kopplingsschema eller detaljer om lamporna bör ju finnas som beskriva hur de ska inkopplas.
Jo men ja använde en kalkylator för spänningsfall som visar att ja har 3,5v i fall på 25m 0,5mm2 kabel. Så de borde ju va anledningen.

Värt att nämna att ja tidigare hade haft 1mm2 kabel fast 15m då å de funkade. Problemet va att kabeln va dålig så efter 1år pajjade kablarna. Så ja bestämde mig för att köpa de ja använde idag. Problemet är att jag visste inte att tunnare kabel innebar högre spänningsfall. Hade ja vetat de hade ja kört på de ist
 
BenjaminM BenjaminM skrev:
Dessa är i serie. Det är ett plug and go system så de kopplas i serie. Jag har bara kapat mitten av sladden och förlängt de i samma utförande som originalet
De är kopplade parallellt. Varje lampa har ett förkopplingsmotstånd, kopplar du i serie adderas resistansen. Om du gör om och gör rätt kommer det att funka utmärkt med den kabel du valt.
 
B Bossesv skrev:
De är kopplade parallellt. Varje lampa har ett förkopplingsmotstånd, kopplar du i serie adderas resistansen. Om du gör om och gör rätt kommer det att funka utmärkt med den kabel du valt.
Ålrajt då är det parallellt! Men jag har inte ändrat strukturen i kopplingen. Jag har som sagt bara kapat och förlängt så du menar då att det ska funka? Varför funkar det inte? Vad är det jag missat?
 
BenjaminM BenjaminM skrev:
Ålrajt då är det parallellt! Men jag har inte ändrat strukturen i kopplingen. Jag har som sagt bara kapat och förlängt så du menar då att det ska funka? Varför funkar det inte? Vad är det jag missat?
BenjaminM BenjaminM skrev:
Ålrajt då är det parallellt! Men jag har inte ändrat strukturen i kopplingen. Jag har som sagt bara kapat och förlängt så du menar då att det ska funka? Varför funkar det inte? Vad är det jag missat?
Jag tror att du av misstag växlat ledarna vid en eller flera skarvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.