5 353 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Biltema deck light problem
Sida 1 av 2
Hejsan gänget
Jag köpte biltema decklight som ja har installerat hemma. Problemet är att de är 0,5m långa å jag behövde längre så jag har skarvat de med en AWG24 kabel. Totalt 15m av den
Trafon är 12v 2A 24w
Lamporna är 0.2w styck å ja har 14st totalt (2.8w) och Trafon ska klara upp till 30st enligt anvisning.
Problemet nu att vid inkoppling av 6 lampan tappar samtliga ljusstyrka och vid 7e lampan dör alla. Tar ja bort 7e går de igång igen. Tar ja bort 6e har resterande 5 rätt bra ljus.
Jag misstänker att 15m kabel skapat någon form av spänningsfall men vad vet jag. Därför jag skriver här
Vad är felet tror ni och hur löser jag det bäst?
Jag köpte biltema decklight som ja har installerat hemma. Problemet är att de är 0,5m långa å jag behövde längre så jag har skarvat de med en AWG24 kabel. Totalt 15m av den
Trafon är 12v 2A 24w
Lamporna är 0.2w styck å ja har 14st totalt (2.8w) och Trafon ska klara upp till 30st enligt anvisning.
Problemet nu att vid inkoppling av 6 lampan tappar samtliga ljusstyrka och vid 7e lampan dör alla. Tar ja bort 7e går de igång igen. Tar ja bort 6e har resterande 5 rätt bra ljus.
Jag misstänker att 15m kabel skapat någon form av spänningsfall men vad vet jag. Därför jag skriver här
Vad är felet tror ni och hur löser jag det bäst?
När jag googlar på AWG24 står det att den är 0,2 mm² och det är troligtvis där problemet ligger. Jag hade valt minst 1,5 mm².BenjaminM skrev:
Hejsan gänget
Jag köpte biltema decklight som ja har installerat hemma. Problemet är att de är 0,5m långa å jag behövde längre så jag har skarvat de med en AWG24 kabel. Totalt 15m av den
Trafon är 12v 2A 24w
Lamporna är 0.2w styck å ja har 14st totalt (2.8w) och Trafon ska klara upp till 30st enligt anvisning.
Problemet nu att vid inkoppling av 6 lampan tappar samtliga ljusstyrka och vid 7e lampan dör alla. Tar ja bort 7e går de igång igen. Tar ja bort 6e har resterande 5 rätt bra ljus.
Jag misstänker att 15m kabel skapat någon form av spänningsfall men vad vet jag. Därför jag skriver här
Vad är felet tror ni och hur löser jag det bäst?
Korrekt! Jag skrev fel. De är awg20 tror jag. Der 0,5mm2. Men då gissade jag rätt. Det är spänningsfallet som spökar. Problemet är att det är jävligt otympligt ställe och ja vill gärna slippa byta kabel. Om ja går på en 24v 2A trafo borde inte d lösa problemet?Müssli skrev:
2.8W på 12v är ju 0.25A. Även om kabeln är väldigt klen så är ju spänningen ganska låg, det är inte väldigt hög belastning på den.
Ibland har jag sett stt tillverkaren rekommenderar flertrådig kabel till led. Brukar även finns rek max längder på kabel med har jag sett. Vad står i manualen?
Jag skulle nog se över inkopplingen igen.
Det brukar antingen vara seriell inkoppling med konstantatrömstrafo, eller parallell inkoppling med fast spänning.
Det låter som det är 12v fast spänning och då kan jag tycka att borde de sitta parallellt med varandra, men kopplingsschema eller detaljer om lamporna bör ju finnas som beskriva hur de ska inkopplas.
Ibland har jag sett stt tillverkaren rekommenderar flertrådig kabel till led. Brukar även finns rek max längder på kabel med har jag sett. Vad står i manualen?
Jag skulle nog se över inkopplingen igen.
Det brukar antingen vara seriell inkoppling med konstantatrömstrafo, eller parallell inkoppling med fast spänning.
Det låter som det är 12v fast spänning och då kan jag tycka att borde de sitta parallellt med varandra, men kopplingsschema eller detaljer om lamporna bör ju finnas som beskriva hur de ska inkopplas.
Det är dessa ja köpt https://www.biltema.se/fritid/tradg...MIk6CjkoX5-AIVjOR3Ch1YlgyoEAQYASABEgJUEvD_BwE
rätt övertygad om att det är serie men vet inte bergis
rätt övertygad om att det är serie men vet inte bergis
Jo men ja använde en kalkylator för spänningsfall som visar att ja har 3,5v i fall på 25m 0,5mm2 kabel. Så de borde ju va anledningen.B BSOD skrev:2.8W på 12v är ju 0.25A. Även om kabeln är väldigt klen så är ju spänningen ganska låg, det är inte väldigt hög belastning på den.
Ibland har jag sett stt tillverkaren rekommenderar flertrådig kabel till led. Brukar även finns rek max längder på kabel med har jag sett. Vad står i manualen?
Jag skulle nog se över inkopplingen igen.
Det brukar antingen vara seriell inkoppling med konstantatrömstrafo, eller parallell inkoppling med fast spänning.
Det låter som det är 12v fast spänning och då kan jag tycka att borde de sitta parallellt med varandra, men kopplingsschema eller detaljer om lamporna bör ju finnas som beskriva hur de ska inkopplas.
Värt att nämna att ja tidigare hade haft 1mm2 kabel fast 15m då å de funkade. Problemet va att kabeln va dålig så efter 1år pajjade kablarna. Så ja bestämde mig för att köpa de ja använde idag. Problemet är att jag visste inte att tunnare kabel innebar högre spänningsfall. Hade ja vetat de hade ja kört på de ist
De är kopplade parallellt. Varje lampa har ett förkopplingsmotstånd, kopplar du i serie adderas resistansen. Om du gör om och gör rätt kommer det att funka utmärkt med den kabel du valt.BenjaminM skrev:
Ålrajt då är det parallellt! Men jag har inte ändrat strukturen i kopplingen. Jag har som sagt bara kapat och förlängt så du menar då att det ska funka? Varför funkar det inte? Vad är det jag missat?B Bossesv skrev:
BenjaminM skrev:
Jag tror att du av misstag växlat ledarna vid en eller flera skarvar.BenjaminM skrev: