Bromsljuskontakten och tryckgivaren är inte samma sak.. då hade det inte funnits bromsljus , eller alltid lysande bromsljus.
Tryckgivaren kan sitta inbyggd i elektronik boxen på abs enheten. Öppnar och stänger inte abs enheten som den ska så larmar den (kanske för trycket)..
Har tyvärr ingen bok över 206:an så jag vet inte hur det fungerar.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
På den översta bilden fotad i motorrummet visar den en enhet med gröna rör... där sitter en 2polig kontakt någonstans till den cylinderformade grejen.Kollade i ett reparationsprogram jag har och den visade att det är en pump.. om man drar ur kontakten och resistansmäter mellan dom 2pinnarna ska det vara 1ohm där.. är det inte det så är pumpen misstänkt trasig.
Funderade om det är den som strular och inte ger rätt tryck ??
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Och vad är det man mäter på tryckgivaren?
 
har nog fel... som vanligt :rolleyes: men hittade ett elschema som jag inte förstod allt på ..men det visar inte komponent placeringen tyvärr....
Plintnr på abs styrdon är följande.
19,20,18 - går till abs bromsvätska trycksensor (B185)
25,29 - går till krängningshämmar sensor (B188)
6,24- går till accelerationssensor sidled (B197) B188 och B197 sitter ihop ..
Hoppas ni får ut nått av denna grekiskan :confused:
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Höll själv på idag, å mäta absgivare från kontakten till styrdonet, slet mitt hår tur att jag har så det räcker å blir över.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Gott, nytt ( beg. ) Abs hydralaggregat beställt. 2000kr Ink frakt.

Förhoppningsvis så ska detta lösa sig till helgen :)

Sen har jag isåfall bara växellådemissljudet kvar som spökar.
Det ska Peugeot får kolla på igen, hoppas att det inte är något annat än ett garantiärende
 
Redigerat:
Missljuden i växellådan fixar du lätt , bara öka volymen på sterion..:p
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
He he blir nog så ;)

Garantin på kopplingsbytet gällde i 1000 mil.

Körd sträcka 1014 mil ha ha
 
D09
Om det nu är något kring uttrampningslagret. Hörde att det låter bara när man kopplar på nya bilar och tvärtom på äldre...
Ska in till peugeot i veckan och ta med en mekaniker på en provtur.

Någon gissning på vad det kan vara? Uttrampning, vevaxel? Allt låter iofs dyrt....
 
Vevaxeln är det inte..:D Skulle det vara det så får du sänka bilen i en skogssjö och anmäla den stulen... :x
Urtrampningslagret är ju gissningen , om det inte varit vid kopplingstillfälle hade jag gissat på anliggande broms eller grus / smuts runt bromskivorna eller något i den stilen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Det kanske har hänt något med kopplingsgaffeln så den nuddar vid den roterande delen av urtrampninglagret?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Micro skrev:
Vevaxeln är det inte..:D Skulle det vara det så får du sänka bilen i en skogssjö och anmäla den stulen... :x
Urtrampningslagret är ju gissningen , om det inte varit vid kopplingstillfälle hade jag gissat på anliggande broms eller grus / smuts runt bromskivorna eller något i den stilen.
Tur att man har nära till en rostig sjö 👹

Ska kolla bromsarna när jag sätter på sommardäcken 👼
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1366224451.423736.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1366224504.236512.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär, ny grej inhämtad :)

Några tips på vägen för på lördag åker mekarbrallorna på ;)

Förmodar att man måste lufta bromsarna efter bytet? Gör man det via ett bromsok?

Måste man lämna bilen till mek efter för programmering eller slipper man det om man byter ( skiftar befintlig till etsättningsdel ) svarta klumpen också?

Bör esp lampan slockna direkt eller ligger det felkoder kvar som ska nollas?

😜
 
Du ska inte behöva koda in den om du flyttar över elektronik modulen men det är inte alltid det behövs heller.
Innan du lossar bromsrörsnipplarna från modulen spraya dem med wd40 eller nå n olja för att undvika gäng paj i nya modulen.
Gör även likadant när du lossar från gamla eftersom du ska skruva dessa i nya.
Du kan behöva lufta med en dator efter bytet.
Abs lamporna brukar släckas av sig själv när felet är reparerat och hjulen kommer i rullning.
Absmodulen som blir över ska du ha som reserv den kommer gå sönder nån dag. Eller inte.
Står det ate eller bosch på den?
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.