106 994 läst ·
267 svar
107k läst
267 svar
Bilproffsen ;) hur fixar man esp på bilen?
Bromsljuskontakten och tryckgivaren är inte samma sak.. då hade det inte funnits bromsljus , eller alltid lysande bromsljus.
Tryckgivaren kan sitta inbyggd i elektronik boxen på abs enheten. Öppnar och stänger inte abs enheten som den ska så larmar den (kanske för trycket)..
Har tyvärr ingen bok över 206:an så jag vet inte hur det fungerar.
Tryckgivaren kan sitta inbyggd i elektronik boxen på abs enheten. Öppnar och stänger inte abs enheten som den ska så larmar den (kanske för trycket)..
Har tyvärr ingen bok över 206:an så jag vet inte hur det fungerar.
Nä tror inte det är samma heller.
jag har sett den förut på andra bilar med boschmodul.
Här är en bild den syns i bakkant.
https://www.google.se/search?hl=sv&...-80-Bosch-0-265-225-165-0-265-950-075;550;413
jag har sett den förut på andra bilar med boschmodul.
Här är en bild den syns i bakkant.
https://www.google.se/search?hl=sv&...-80-Bosch-0-265-225-165-0-265-950-075;550;413
Redigerat:
På den översta bilden fotad i motorrummet visar den en enhet med gröna rör... där sitter en 2polig kontakt någonstans till den cylinderformade grejen.Kollade i ett reparationsprogram jag har och den visade att det är en pump.. om man drar ur kontakten och resistansmäter mellan dom 2pinnarna ska det vara 1ohm där.. är det inte det så är pumpen misstänkt trasig.
Funderade om det är den som strular och inte ger rätt tryck ??
Funderade om det är den som strular och inte ger rätt tryck ??
har nog fel... som vanligt
men hittade ett elschema som jag inte förstod allt på ..men det visar inte komponent placeringen tyvärr....
Plintnr på abs styrdon är följande.
19,20,18 - går till abs bromsvätska trycksensor (B185)
25,29 - går till krängningshämmar sensor (B188)
6,24- går till accelerationssensor sidled (B197) B188 och B197 sitter ihop ..
Hoppas ni får ut nått av denna grekiskan
Plintnr på abs styrdon är följande.
19,20,18 - går till abs bromsvätska trycksensor (B185)
25,29 - går till krängningshämmar sensor (B188)
6,24- går till accelerationssensor sidled (B197) B188 och B197 sitter ihop ..
Hoppas ni får ut nått av denna grekiskan
Gott, nytt ( beg. ) Abs hydralaggregat beställt. 2000kr Ink frakt.
Förhoppningsvis så ska detta lösa sig till helgen
Sen har jag isåfall bara växellådemissljudet kvar som spökar.
Det ska Peugeot får kolla på igen, hoppas att det inte är något annat än ett garantiärende
Förhoppningsvis så ska detta lösa sig till helgen
Sen har jag isåfall bara växellådemissljudet kvar som spökar.
Det ska Peugeot får kolla på igen, hoppas att det inte är något annat än ett garantiärende
Redigerat:
Om det nu är något kring uttrampningslagret. Hörde att det låter bara när man kopplar på nya bilar och tvärtom på äldre...
Ska in till peugeot i veckan och ta med en mekaniker på en provtur.
Någon gissning på vad det kan vara? Uttrampning, vevaxel? Allt låter iofs dyrt....
Ska in till peugeot i veckan och ta med en mekaniker på en provtur.
Någon gissning på vad det kan vara? Uttrampning, vevaxel? Allt låter iofs dyrt....
Vevaxeln är det inte..
Skulle det vara det så får du sänka bilen i en skogssjö och anmäla den stulen... :x
Urtrampningslagret är ju gissningen , om det inte varit vid kopplingstillfälle hade jag gissat på anliggande broms eller grus / smuts runt bromskivorna eller något i den stilen.
Urtrampningslagret är ju gissningen , om det inte varit vid kopplingstillfälle hade jag gissat på anliggande broms eller grus / smuts runt bromskivorna eller något i den stilen.
Tur att man har nära till en rostig sjö 👹Micro skrev:
Ska kolla bromsarna när jag sätter på sommardäcken 👼
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sådär, ny grej inhämtad
Några tips på vägen för på lördag åker mekarbrallorna på
Förmodar att man måste lufta bromsarna efter bytet? Gör man det via ett bromsok?
Måste man lämna bilen till mek efter för programmering eller slipper man det om man byter ( skiftar befintlig till etsättningsdel ) svarta klumpen också?
Bör esp lampan slockna direkt eller ligger det felkoder kvar som ska nollas?
😜
Du ska inte behöva koda in den om du flyttar över elektronik modulen men det är inte alltid det behövs heller.
Innan du lossar bromsrörsnipplarna från modulen spraya dem med wd40 eller nå n olja för att undvika gäng paj i nya modulen.
Gör även likadant när du lossar från gamla eftersom du ska skruva dessa i nya.
Du kan behöva lufta med en dator efter bytet.
Abs lamporna brukar släckas av sig själv när felet är reparerat och hjulen kommer i rullning.
Absmodulen som blir över ska du ha som reserv den kommer gå sönder nån dag. Eller inte.
Står det ate eller bosch på den?
Innan du lossar bromsrörsnipplarna från modulen spraya dem med wd40 eller nå n olja för att undvika gäng paj i nya modulen.
Gör även likadant när du lossar från gamla eftersom du ska skruva dessa i nya.
Du kan behöva lufta med en dator efter bytet.
Abs lamporna brukar släckas av sig själv när felet är reparerat och hjulen kommer i rullning.
Absmodulen som blir över ska du ha som reserv den kommer gå sönder nån dag. Eller inte.
Står det ate eller bosch på den?
Redigerat: