106 992 läst ·
267 svar
107k läst
267 svar
Bilproffsen ;) hur fixar man esp på bilen?
Jag jag vara ärligt så utan att vara bilmek så kan jag säga att abs givar och modulfel är rätt vanligt på de flesta bilar.Micro skrev:
Been there done that.
Jag själv har bytt givare i onödan en gång när det egentligen var styrenheten den reparerades.
Ny lyser det full igen och denna gången är det nog en givare.
Redigerat:
En mindre lyckad dag i verkstaden 
Positivt var att jag hittade en bränd kabel som såg förjävlig ut och som skulle jorda på växellådan....
det trista var efter att skarvat dit en ny så fick jag ett nytt meddelande i displayen som verkar vara på någon grekiska...
" Antipollution fault"
ja just det, "esp / ars ur funktion" lyser fortfarande ha ha så imorgon åker bilen in till besiktningen och jag hoppas att den som ska testa den haft en sen kväll och krashar skrället i en betonggris eller nåt
Skulle detta mot förmodan inte hända så ska jag boka en diagnos / felsökning på peugeot... Sura pengar för något som jag inte vill ha eller haft de senaste åren *suckar*
Positivt var att jag hittade en bränd kabel som såg förjävlig ut och som skulle jorda på växellådan....
det trista var efter att skarvat dit en ny så fick jag ett nytt meddelande i displayen som verkar vara på någon grekiska...
" Antipollution fault"
ja just det, "esp / ars ur funktion" lyser fortfarande ha ha så imorgon åker bilen in till besiktningen och jag hoppas att den som ska testa den haft en sen kväll och krashar skrället i en betonggris eller nåt
Skulle detta mot förmodan inte hända så ska jag boka en diagnos / felsökning på peugeot... Sura pengar för något som jag inte vill ha eller haft de senaste åren *suckar*
D09 Testa och gör bilen strömlös ca 20min (ta bort plus polen) har du tur så försvinner felmedelandena.
Våran peggy var knasig vid vissa kallstarter... airbaglampan och en massa andra lampor fick spelet,, det var batteriet som var så dåligt och orsakade dessa konstigheter. Vid byte av batteri till ett nytt så har allt blivit ok igen.
Antipollution fault verkar annars vara något med avgasreningen som knasar till sig.
Våran peggy var knasig vid vissa kallstarter... airbaglampan och en massa andra lampor fick spelet,, det var batteriet som var så dåligt och orsakade dessa konstigheter. Vid byte av batteri till ett nytt så har allt blivit ok igen.
Antipollution fault verkar annars vara något med avgasreningen som knasar till sig.
jag kollade den felkoden åt en kollega på hans peugeot 04 motorlampan tändes och det stod antipolution fault i displayen.
Bilen gick ojämnt.
Felkod tändspole.
Och då byter man alla då det är en kasset, han tog den ändå till peugeot och det tog 5000kr för kalaset.
Tändkasseten är lätt att byta man lossar en kontakt och 4 skruvar och drar rakt upp.
1700kr kostade den på skruvat.
Lyser din motorlampa?
Går bilen ojämnt?
Som sagt prov att ta bort batteripoolen och låt den ligga av en timme.
Bilen gick ojämnt.
Felkod tändspole.
Och då byter man alla då det är en kasset, han tog den ändå till peugeot och det tog 5000kr för kalaset.
Tändkasseten är lätt att byta man lossar en kontakt och 4 skruvar och drar rakt upp.
1700kr kostade den på skruvat.
Lyser din motorlampa?
Går bilen ojämnt?
Som sagt prov att ta bort batteripoolen och låt den ligga av en timme.
På min gamla volvo har abs kransarna och givarna rostat sönder ordentligt...
Jag löste det genom att klippa kabeln bakom mätarhuset till abs lampan och kopplade den på oljetryckslampan!
Abs lampan tänds på tändningen och slocknar då bilen startas! Klockrent!!

Jag löste det genom att klippa kabeln bakom mätarhuset till abs lampan och kopplade den på oljetryckslampan!
Abs lampan tänds på tändningen och slocknar då bilen startas! Klockrent!!
Att koppla om lampan fungerar inte längre... till och med dom på bilprovningen kan kolla sådant.
Många har provat fulkoppla både airbag och abs och torskat på sådant.
Abskransar är inte så dyra och inte heller är givarna dyra till volvo , så det måste vara bättre att laga grejorna på riktigt.
Många har provat fulkoppla både airbag och abs och torskat på sådant.
Abskransar är inte så dyra och inte heller är givarna dyra till volvo , så det måste vara bättre att laga grejorna på riktigt.
Det har fungerat nu i 3 år. 945 från -97.Micro skrev:
Ingen bil man vill skruva i, den har gått söderut och allt är ordentligt ytrostat. Bara nu då jag bytte bromsok fick jag borra ut en glidbult på 10mm med 9mm borr och borra hål bakifrån och banka med slägga och sjukt mycket värme...
Provade att göra den strömlös men antpollulion felvarnar fortfarande.
Motor eller om det är växellådesymbolen lyser gult, men min sambo sa att den lös rött imorses när hon åkte till besiktningen. Som givetvis var en nitisk fan men hittade bara fel på esp o antpollulion.
har inte noterat att den gått ojämnt, har iofs inte hunnit köra ngt längre med den.
Provade att ta loss jordkabel som jag skarvade oordning igår o då startade den inte så det var förmodligen en viktigt kabel he he
Ska ta loss den imorgon igen eftersom felet började när jag pillade där
kan man koppla om esp lampa på något sätt så gör jag glädjeligen det. Var i kontakt med Peugeot och dom meddelade att det går inte att ta bort esp ur bilen helt o hållet vilket jag hade hoppats på eftersom det var ett tillval med ack så fel jag hade.
aldrig mer esp på bilar
nu ska jag boka en tid på Peugeot där dom ska koppla upp datorn o felsöka skiten
är jordkablar känsliga för skarvningar?
Motor eller om det är växellådesymbolen lyser gult, men min sambo sa att den lös rött imorses när hon åkte till besiktningen. Som givetvis var en nitisk fan men hittade bara fel på esp o antpollulion.
har inte noterat att den gått ojämnt, har iofs inte hunnit köra ngt längre med den.
Provade att ta loss jordkabel som jag skarvade oordning igår o då startade den inte så det var förmodligen en viktigt kabel he he
Ska ta loss den imorgon igen eftersom felet började när jag pillade där
kan man koppla om esp lampa på något sätt så gör jag glädjeligen det. Var i kontakt med Peugeot och dom meddelade att det går inte att ta bort esp ur bilen helt o hållet vilket jag hade hoppats på eftersom det var ett tillval med ack så fel jag hade.
nu ska jag boka en tid på Peugeot där dom ska koppla upp datorn o felsöka skiten
är jordkablar känsliga för skarvningar?