Hej!

Jag nyligen flyttat in i ett kedjehus som har ett garage med infart på övre plan och därunder en souterrängvåning, som använts som förråd. Golvet i souterrängvåningen består av träreglar med plastfolie över och spånplattor ovanpå det. Därunder finns någon form av fyllnadsmaterial direkt på marken. Det finns alltså ingen gjuten grund under, utan hela souterrängvåningen är väl konstruktionsmässigt snarast att jämföra med en krypgrund (vilket resten av huset också har). Garaget är ej uppvärmt. Föga förvånande är det fuktigt och såväl spånplattor som reglar är mögelangripna. Jag tänkte därför riva ut allt och bygga något nytt golv. Min fråga är: vilken typ av golv bör jag satsa på?

Garaget kommer att vara ouppvärmt. Jag räknar förstås med att det även fortsättningsvis kommer att vara relativt fuktigt, men min tanke är att om jag bygger ett golv utan organiska material så borde det fungera som förråd för sådant som krukor, färgburkar, trädgårdsjord etc. Jag har alltså inga högre krav, mer än att det ska kännas lite fräschare än en jordkällare och vara ett plant, stabilt golv att gå på med ytterskor. Jag antar att det är ett alternativ att gjuta ett betonggolv, en helst vill jag komma betydligt billigare undan än så.

Har ni några förslag?

mvh
Johan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.