12 193 läst ·
32 svar
12k läst
32 svar
billigare vitvaror i tyskland
Jag skulle ringa eller masa mig iväg till affären. Om handlaren märker att du är seriöst intresserad har de större intresse av att räkna på en offert. Efter mycket frågor och velande från min sida angående alla olika apparater och funktioner osv fick jag 12% rabatt på mina Siemens produkter utan att handlaren ens hann blinka. Det slår mig i denna sekund att det kan ha varit ett sätt att få tyst på mig så hon kunde få gå hem :amator2005 skrev:
Handlarna ??Dannyboy skrev:
Vi känner väl alla av konkurrensen från låglöneländer. Fabriker, konsulter, livsmedel, finns det något som inte är billigare någon annanstans ??
Om alla kuskade iväg till Vitryssland och köpte vitvaror är vi snart nere på deras nivå allihopa. Arbetslösa och 'lönlösa'.
Nu nämnde jag att jag fick 12% rabatt på mina vitvaror utan att behöva anstränga mig nämnvärt så uppenbarligen är de svenska priserna riktpriser som man kanske betalar om man köper enstaka apparater.
Räkna bort 12% på 33.000, och jämför med det tyska priset på 27.000. Vill du då fortfarande åka till Tyskland och spara 2000 kronor men slänga ut dem på frakten + tidsspillan istället ??
Men är du verkligen säker på att du har räknat rätt ??amator2005 skrev:idag slängde jag ihop ett paket med vitvaror på [länk]
priset landar på 26.000 jämfört med t.ex de billigaste svenska sajterna som vill ha 33000 för exakt samma grejer..
Finns ett par tusenlappar att tjäna med andra ord. Kruxet är att de inte levererar till sverige, utan jag måste hämta grejerna själv hos deras logistikfirma i berlin.
Tänkte höra om nån har något smidigare sätt att få upp grejerna än att ta bilen ner.
dhl, fedex, jetpack? tullproblem?
skulle helst slippa att slänga upp allt på takräcket![]()
Jag sökte på min häll, Siemens ET737501, och den kostar 865 Euro på berlinelektro, som de påstår är i princip halva priset, med en kurs på 9.34 (text-tv) blir det 8079 kr.
Jag fick min häll för 7565 innan 12% rabatt, dvs. 6657 kr. Inhandlad i Bromma och levererad till dörren.
Det kan ju vara så att du har riktat in dig på produkter som råkar vara dyrare / billigare det ena eller det andra stället.
Är elen verkligen exakt likadan på en produkt avsedd för tyska marknaden ?? Även om den är, tänk och stå där med en svensk elektriker som ska dra el enligt en tysk bruksanvisning ??
Lustigt, min ugn, Siemens HB 86K570, var 1400 billigare i Tyskland än i Sverige.
Samma summa som hällen var dyrare ....
Hällen är lättare att ta med sig under armen, så mycket kan jag säga. Så det är läge för tyskarna att komma hit och köpa hällar och vi får åka till Tyskland och köpa ugnar.
Vad glada Öresundskonsortiet kommer att bli ;D
Samma summa som hällen var dyrare ....
Hällen är lättare att ta med sig under armen, så mycket kan jag säga. Så det är läge för tyskarna att komma hit och köpa hällar och vi får åka till Tyskland och köpa ugnar.
Vad glada Öresundskonsortiet kommer att bli ;D
Handlarna ??Fagerborn skrev:
Vi känner väl alla av konkurrensen från låglöneländer. Fabriker, konsulter, livsmedel, finns det något som inte är billigare någon annanstans ??
Om alla kuskade iväg till Vitryssland och köpte vitvaror är vi snart nere på deras nivå allihopa. Arbetslösa och 'lönlösa'.
Nu nämnde jag att jag fick 12% rabatt på mina vitvaror utan att behöva anstränga mig nämnvärt så uppenbarligen är de svenska priserna riktpriser som man kanske betalar om man köper enstaka apparater.
Räkna bort 12% på 33.000, och jämför med det tyska priset på 27.000. Vill du då fortfarande åka till Tyskland och spara 2000 kronor men slänga ut dem på frakten + tidsspillan istället ??[/quote]
råkar vara anställd av ett tyskt företag faktiskt, och jag har inte märkt av att det skulle vara dåliga löner där. ;D
Det är inte pengarna det handlar om, utan att man måste betala mer bara för att man är svensk.. Marginalerna för återförsäljarna verkar ju rätt grymma om de kan dra av 12% bara sådär.
Jag kollade också med de billigare internet butikerna här i Sverige.
De var dyrare. Fick två alternativ i butiker i området där jag bor och båda var billigare. En av dem rejält bättre pris eftersom de kunde utnyttja två olika kampanjer då jag lade beställningen i god tid före leverans.
Har valt hög kvallitet och gav samma fabrikat och modell till alla butikerna. Ev. kan man få ännu bättre pris om man har viss flexibilitet då vissa har bättre marginaler på vissa modeller och kan då erbjuda bättre slutpris.
Min förutsättning var att de skulle få alla vitvarorna i mitt nya kök och leverans om 6-8 veckor samt en spec på modeller.
På grund av att man i offetpriser aldrig ska återge priser kan jag inte berätta vad jag sparade samt vilken butik jag valde då reklam här inte får finnas.
Gräset är inte alltid grönare på andra sidan staketet.
Kul att butikerna i området finns kvar om man skulle behöva hjälp
Mitt råd är att kolla även i gamla vanliga butikerna i området där du bor.
Förklara vad du vill ha och be (vänligt) om ett bra pris för ett helt paket av produkter samt givetvis rekomendationer vad du bör och inte bör välja. Är de bra så ger de rätt råd.
mvh Roland
De var dyrare. Fick två alternativ i butiker i området där jag bor och båda var billigare. En av dem rejält bättre pris eftersom de kunde utnyttja två olika kampanjer då jag lade beställningen i god tid före leverans.
Har valt hög kvallitet och gav samma fabrikat och modell till alla butikerna. Ev. kan man få ännu bättre pris om man har viss flexibilitet då vissa har bättre marginaler på vissa modeller och kan då erbjuda bättre slutpris.
Min förutsättning var att de skulle få alla vitvarorna i mitt nya kök och leverans om 6-8 veckor samt en spec på modeller.
På grund av att man i offetpriser aldrig ska återge priser kan jag inte berätta vad jag sparade samt vilken butik jag valde då reklam här inte får finnas.
Gräset är inte alltid grönare på andra sidan staketet.
Kul att butikerna i området finns kvar om man skulle behöva hjälp
Mitt råd är att kolla även i gamla vanliga butikerna i området där du bor.
Förklara vad du vill ha och be (vänligt) om ett bra pris för ett helt paket av produkter samt givetvis rekomendationer vad du bör och inte bör välja. Är de bra så ger de rätt råd.
mvh Roland
Till Fagerborn:
Jag har aldrig sagt att man ska bojkotta svenska handlare. Men idag är det så enkelt att jämföra priser så jag ser ingen anledning att betala högre pris för samma vara om man inte får något mervärde på köpet. Varför ska jag betala 8 000:- Sek för en diskbänk när exakt samma kostar 349:- EUR i höglönelandet Tyskland? Och jag tror inte det är någon fara med att folk ska åka till Vitryssland för att köpa vitvaror. Den stora massan av konsumenter kommer fortfarande handla som de har alltid gjort. Det är bara en liten grupp som använder alternativa vägar att köpa kapitalvaror, resor mm. Och jag råkar tillhöra den gruppen.
Jag har aldrig sagt att man ska bojkotta svenska handlare. Men idag är det så enkelt att jämföra priser så jag ser ingen anledning att betala högre pris för samma vara om man inte får något mervärde på köpet. Varför ska jag betala 8 000:- Sek för en diskbänk när exakt samma kostar 349:- EUR i höglönelandet Tyskland? Och jag tror inte det är någon fara med att folk ska åka till Vitryssland för att köpa vitvaror. Den stora massan av konsumenter kommer fortfarande handla som de har alltid gjort. Det är bara en liten grupp som använder alternativa vägar att köpa kapitalvaror, resor mm. Och jag råkar tillhöra den gruppen.
Jag kan instämma med dem som förespråkar offertförfrågan. Vi mailade en sådan till två av de största och billigaste svenska näthandlarna, på ett paket för ca 37000 kr (listpris hos dem). Den ena firman gav genast en paketrabatt på 3500 kr, den andra en något mindre rabatt.
IoI skrev:
Jag skickade iväg ett par stycken för två dagar sen nu och har inte fått ett enda svar. Dåligt. Kanske tar en biltur till den lokala handlaren idag och frågar varför de är så dryga.
Offerter ska man ALDRIG visa för andra. Tillhör god etik att aldrig göra så. Däremot kan man påpeka att någon ligger för högt i förhållande till det pris man fått av annan säljare.
Beroende på olika firmors marginaler och kostnadslägen så blir priserna olika. Glöm inte att väga in alla delar i priset. Garantier, möjlighet till hjälp om sådant behövs, möjlighet att få se varan innan du köper den (utställning i butik) frakt och inbärning mm.
Även leveranssätt är viktiga att ta hänsyn till. Har erfarenhet av olika leverantörer där vissa inte är så noga med om det blir skador på godset. Fick leverans av mina vitvaror för en vecka sedan och fick hjälp med att bära in allt direkt till köket trotts att leveransen bara var till utsidan av fastigheten. Leverantören arbetade för säljfirman och var glad och trevlig trotts att han hade massor att göra och det snöade friskt med lurigt väglag som följd.
Detta var från firman med egen butik och med ett pris ca 10% lägre än nätbutikerna.
Hade från början satt upp gränsen att acceptera ett pris på ett par tusen högre för fördelen med butik med rimligt avstånd till där jag bor med alla dessa fördelar men nu var de ändå lägre i pris.
mvh Roland
Beroende på olika firmors marginaler och kostnadslägen så blir priserna olika. Glöm inte att väga in alla delar i priset. Garantier, möjlighet till hjälp om sådant behövs, möjlighet att få se varan innan du köper den (utställning i butik) frakt och inbärning mm.
Även leveranssätt är viktiga att ta hänsyn till. Har erfarenhet av olika leverantörer där vissa inte är så noga med om det blir skador på godset. Fick leverans av mina vitvaror för en vecka sedan och fick hjälp med att bära in allt direkt till köket trotts att leveransen bara var till utsidan av fastigheten. Leverantören arbetade för säljfirman och var glad och trevlig trotts att han hade massor att göra och det snöade friskt med lurigt väglag som följd.
Detta var från firman med egen butik och med ett pris ca 10% lägre än nätbutikerna.
Hade från början satt upp gränsen att acceptera ett pris på ett par tusen högre för fördelen med butik med rimligt avstånd till där jag bor med alla dessa fördelar men nu var de ändå lägre i pris.
mvh Roland
Varför i himmelens namn då? Om en handlare har ett lägre pris än en annan så ligger det väl i allas intresse att man poängterar detta på ett tydligt och detaljerat sätt, för att ge dom en chans att matcha priset. Konkurrens är bra.rolri skrev: