21 948 läst ·
63 svar
22k läst
63 svar
Billiga men bra verktyg
Håller med angående Biltema-pinnarna i bokträ, "omrörningspinne" var just min första tanke och det jag använd dem till (slipper kapa mer av den stackars kvartsstaven som jag egentligen skulle satt upp i nåt hörn...).
Ett annat litet tips i är annars de ovala höga Curver-matförvaringsbyttorna från Coop, perfekta för att temporärförvara penslar i vatten, 30 cm höga rymmer de de flesta penslar, och med ett gummitätat hårt plastlock så inte allt spills ut om man välter dem. Typ 39 spänn om jag minns rätt.
De heter tydligen "Dry Grand Chef oval 2.4L", och är helt transparenta.
/A
Ett annat litet tips i är annars de ovala höga Curver-matförvaringsbyttorna från Coop, perfekta för att temporärförvara penslar i vatten, 30 cm höga rymmer de de flesta penslar, och med ett gummitätat hårt plastlock så inte allt spills ut om man välter dem. Typ 39 spänn om jag minns rätt.
De heter tydligen "Dry Grand Chef oval 2.4L", och är helt transparenta.
/A
Redigerat:
Medlem
· Västra götalands län
· 35 inlägg
Själv är jag väldigt nöjd med min biltema-hammare: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=157979
Denna kompressorn har också varit grymt prisvärd, då den har använts flitigt: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93999
Denna kompressorn har också varit grymt prisvärd, då den har använts flitigt: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93999
Redigerat av moderator:
http://hitachi.shotcode.no/Default.aspx?cm=s&gid=4887&prodId=60010247&langID=3
Det är mitt absolut bästa verktygsköp. En stark liten rackare som jag tycker har klart vettig batteritid trots NiCd och bara 1,4 Ah. Lampan är dessutom ett mycket bra komplement, ställbar i olika vinklar som är bra hjälp när man jobbar i dåligt ljus. Jag använder denna dragare 5 ggr så mycket som min blåa bosch.
Men, tänker då vän av ordning, en märkesskruvdragare är väl inget unikt. Nej - men priset, jag köpte den i USA när jag var där, fick komplettera med en liten transformator från kjell. Och vad betalade jag då, jo det fantastiska priset $29.95 för dragare, lampa, två batterier och laddare. Då var dollarn under 6 kr vilket innebar att jag betalade ca 180 kr för den...
Det är mitt absolut bästa verktygsköp. En stark liten rackare som jag tycker har klart vettig batteritid trots NiCd och bara 1,4 Ah. Lampan är dessutom ett mycket bra komplement, ställbar i olika vinklar som är bra hjälp när man jobbar i dåligt ljus. Jag använder denna dragare 5 ggr så mycket som min blåa bosch.
Men, tänker då vän av ordning, en märkesskruvdragare är väl inget unikt. Nej - men priset, jag köpte den i USA när jag var där, fick komplettera med en liten transformator från kjell. Och vad betalade jag då, jo det fantastiska priset $29.95 för dragare, lampa, två batterier och laddare. Då var dollarn under 6 kr vilket innebar att jag betalade ca 180 kr för den...
Medlem
· Västra götalands län
· 35 inlägg
Biltemas skruv- och pluggsats 86-189 för 149:- inklusive bits och bitsmejsel med spärr är också otroligt prisvärd.
Köpte för ca fem år sen en borrhammare av märket powersuper, kostade max 300kr. Har använt den när jag rivit betongväggar, borrat ner armering när jag gjutit nytt stallgolv mm. forfarande som ny, bästa maskin jag köpt med tanke på priset.
Ja den är ovanligt bra jämfört med vad liknande brukar vara. OK inget för den som bygger, för då är det ju helt andra mängder som gäller. Men perfekt att ha i huset eller lägenheten.ganskaanonym skrev:
Lite tråkigt att den saknar spårbits, så det kan man komma ihåg att komplettera med.
Vad det gäller billiga verktyg som jag blivit nöjd med så ligger Byggmax jättebra till.
För att ta några exempel:
Färg och bruksvispen för 19.95, lagom stor för sådana halvstarka maskiner vi amatörer har.
Alla deras murarverktyg är bra i pris, Murslevar, stålskånska, putsbräda osv.
5-meters-måttbandet för 9.95.
Deras bandade 21gr spik är nog den billigaste. Slår iaf Biltema, Jula m.fl. (OK inte verktyg)
Sen startade MathiasS en tråd och har dessutom testat lite. Byggmax sticksågsblad kan vara av samma fabrikat som Bosch. Dom verkar i vilket fall vara riktigt bra, och ett outstanding pris på 1/5 av vad Bosch kostar.
Men jag tycker Byggmax sticker ut vad det gäller diverse småverktyg.
Kolla knivar, murarsnöre, najtråd, deras borrar är väl Irwin?, spackelspadar...osv osv.
Men dom har inte allt, ändrar till förba*** i sitt sortiment hela tiden och har inga vettiga elmaskiner (för mig iaf). Så det saknas inte moln på himlen.
Då är det myyyycket bättre tips med Julas:nooy skrev:
http://www.jula.se/falstang-124192
Som finns i 90gr och 45gr. Denna är faktiskt av ett ganska bra och välrenomerat märke, som jag nu inte minns namnet på.
Att den är billigare än Biltemas (troligen kinestillverkade) är ingen nackdel heller.
TRU spikpistol för 90mm spik kostade mig 400kr på veckans erbjudande på Harald Nyborg.Tilsammans med biltemas spik som är mycket billiga går den mycket billigt per skjuten spik och jag har aldrig haft några problem med den.

